Powered By Blogger

Sunday, February 21, 2010

Bercuti di Pulau Pinang ( part 1)

Sudah lama tak ke Pulau Pinang, rasanya sudah hampir 10 tahun tak ke sana. Maka, pada hari jumaat lepas, tanggal 19/02/2010 saya sekeluarga ke sana untuk 3 hari 2 malam bercuti.
Kami bertolak dari Gombak jam 7 pagi ke KLIA untuk flight jam 10.35 pagi. Jam 8.15 sudah sampai ke KLIA. Kami sempat bersarapan di McD dan menunggu hingga jam 10 untuk masuk ke balai berlepas. Alhamdulillah, flight on time.
Apa yg saya tengok semasa di Balai berlepas ialah satu keadaaan yg luar biasa berbanding flight ke Kota Bharu. Flight ke Kota Bharu, rata2 nya adalah org Melayu. Jarang sangat ada org Cina, India atau warga asing lain. Semasa di Balai berlepas lagi sudah terasa bahang negeri Kelantan setiap kali balik ke Kota Bahru. Berlainan pulak kali ini..rata2nya org Cina, India, Mami, org Arab dan mat2 serta Minah2 saleh. Hanya saya sekelurga je yg org Islam dan Melayu yg sya perasan la.
Flight mengambil masa 50 minit untuk ke PP. Jumlah masa yg sama untuk ke KB.Minuman yg disediakan juga sama.Sya duduk dgn Lutfi sepnjang 50 minit perjalanan ke sana. Kira2 15 minit sebelum kapaltebang mendarat, saya tek berhenti2 menarik telinga Lutfi..Malah dia pun merengek2 minta saya menarik telinga dia. Pelik bunyinya..Ni lah peluang yg tak akan saya lepaskan untuk menarik telinga dia. Jgn silap faham..Lutfi sering mengalami masalah telinga berdengung setiap kali berada di altitude tinggi..jalan penyelesaian selain dari menganga mulut dan mengunyah chewing gum ialah menarik kelopak telinga sebesar yg mungkin..
Sebaik shaja mendarat, wah..banyaknya kedai di Airport Bayan Lepas PP. Semuanya org cina yg punya..Teringat lagi di aiport KB..Berapa kerat je kedainya..
Cukup lah PP sebagai tempat untuk saya berjalan2 dan dtg bekerja di sini. Ini bukan tempat yg saya ingini; dikelilingi org Melayu Islam dan bercakap dgn loghat Kelantan yg sudah sebati di dalam jiwa saya. Walaupun saya berkahwin bukan dgn warga Negara Malaysia dan juga Kelantan, tetapi hati dan jiwa saya tetap di Kelantan. Anak2 pun sentiasa mendakwa mereka adalah org Kelantan ( saya tak ajar pun). Baru2 ini, Lutfi ada “bergaduh” dgn Papa dia. Lantasa sya terdengar Lutfi berkata kepada Papa dia,”Kalau gaduh dgn adik, Papa kena balik Bangladesh!” Wah! Caya lah Lutfi..tapi Mama tak berani la nak cakap benda yg sama kat Papa...Nahas nanti! opppsss

4 comments:

FA said...

hahaha..lutfi2..lawoks..
kk ngoh, xdop gmbr ko?hehe..

ramizah said...

ada gambar..part 2 nanti. stay tuned!

firdaus said...

adoi... geli ati bace bab yang akhir tue... haha

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.