Thursday, November 15, 2012

Pandai ke saya menjahit?

Senang cerita, saya tak pandai menjahit. Sepanjang saya kahwin, kalau ada seluar anak koyak atau seluar suami koyak atau tercabut hook seluar atau kain saya ke, suami atau bibik yang jahitkan. Sekarang, bibik dah tak ada, jadi tugas menjahit diberi kepada suami yang tersayang.

Saya rasa memang tangan saya tidak ada seni langsung dalam menjahit, melukis atau pun membalut hadiah. Sememangnya saya ini Kerastangan bukannya Kraftangan.

Pernah sekali masa di kampung, seluar Lutfi koyak. Disebabkan kekurangan seluar maka saya mengagagahkan diri untuk menjahit. Minta  dengan ma, jarum dan benang. Ma pun bagi. Muka buat-buat confident. Ma tanya, " Jah tahu ke menjahit tu?" ( Ma pun tahu anak dia tak pandai, tapi agaknya dia fikir saya sudah belajar menjahit bila dah berkahwin). Dengan muka ala ala konfident, saya jawab, "boleh la sikit-sikit". 

Selepas beberapa minit, seluar Lutfi siap dijahit. Saya memberinya untuk dipakai. Dia cakap, " Hah? Macam ni jahit?" Saya jawab, " Lutfi, yang penting tak koyak dan lutfi boleh pakai seluar dan main sepak bola". Dengan muka teragak-agak, dia pakai seluar tu dan turun ke bawah untuk bermain bola. Selepas beberapa minit dia naik ke atas rumah dengan muka masam mencuka. " Mama, seluar ni koyak balik!" Ma mendengar dengusan Lutfi itu. " Jah jahit macam mana tu?" Adusss...memang termalu seround, dua round depan ma. Selepas ditengok, seluar yang tadi itu sudah koyak rabak. Lebih teruk dari sebelum dijahit.

Akhirnya, malam itu saya terpaksa ke kedai untuk membeli seluar baru untuk Lutfi.

p.s. Rasanya suami saya akan berfikir, rugilah kahwin orang macam saya ni...hmm...nanti saya tanya dia :)

Sunday, November 11, 2012

Sabar dalam ketaatan kepada Allah

Banyak peristiwa yang berlaku sejak seminggu lepas sehingga ada satu ketika itu saya terpaksa meng'deactivate'kan Facebook buat seketika. Terasa begitu tertekan dengan keadaan dan orang-orang tertentu. 

Kadang-kadang saya tersepit dicelah-celah kemelut antara beberapa pihak serta prinsip saya sendiri. Begitu mencabar minda dan fizikal saya.

Tetapi saya sendiri membuat pilihan untuk menerima tugas ini maka, saya mesti kuat dan tabah dan sesekali tidak akan  beralah dengan cabaran dan juga kemarahan dari pihak tertentu. Betul lah pepatah ada berkata, ikut hati, mati. Ikut rasa, binasa. Jadi, saya ikut iman agar hidup saya aman tenteram.

Bila ada orang berpendapat bahawa hudud tidak relevan dan tidak sepenting dengan masalah sosial atau pun masalah yg membabitkan masyarakat, saya rasa pandangan sedemikian adalah tidak komprehensif. Ianya terlalu mendatar. Tidak peka bahawa masalah sosial juga berkait rapat dengan persepsi masyarakat terhadap undang2 Islam. 

Satu lagi, hanya Kuliah Undang-Undang yang sesuai untuk bercakap pasal hudud. Hudud bukan milik PAS, bukan milik UMNO dan bukan milik mana-mana parti di Malaysia ini. Ianya milik semua manusia.Ia diturunkan agar memberi kemaslahatan kepada manusia di mukabumi Tuhan ini. Cuma, orang-orang PAS yang banyak bercakap pasal hudud, walhal ramai lagi ahli akademik yang non partisan yang boleh bercakap pasal isu ini.

Mudah-mudahan saya diberi kekuatan, kesabaran dan keberkatan dalam memperjuangkan undang-undang Islam dan juga shariah islamiyyah di negara kita ini. Sesungguhnya undang-undang Islam bukan sahaja tertakluk kepada hudud tetapi termasuk undang-undang Ta'zir yang memberi kuasa kepada pemerintah untuk menghukum pesalah2 jenayah dengan hukuman yang sesuai. 

Teringat saya kepada kata-kata Ibn al Qayyim tentang maksud Shariah. Katanya " Shariah itu bermaksud apa jua undang-undang yang memberi kemaslahatan dan keadilan kepada manusia"

Bak kata motto Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM), "Shariah asas keadilan" :)

Saturday, November 3, 2012

Saat Manis di Aidil Adha 2012

Balik kampung untuk berhari raya Haji minggu lepas meninggalkan kenangan manis buat saya. Pertama, pada hari balik hendak pulang ke kampung, saya sekeluarga berpuasa sempena hari wuquf di Arafah. Pada tahun-tahun sebelum ini hanya saya seorang saja yang berpuasa, tapi kali ini anak-anak turut sama ( terutama Lutfi) serta Mere Zindagi. Macam biasa, kami menaiki pesawat balik ke Kota Bharu. Seingat saya tahun terakhir kami balik Kelantan menaiki kereta ialah pada tahun 2004. Selepas itu, saya dan anak2 sentiasa melalui jalan angin untuk pulang ke kampung.

Momen kedua ialah bila saya dapat membuat ibadah korban di kampung bersama-sama dengan adik beradik lain.Melihat bagaimana lembu kami dikorbankan membuat hati saya tersentuh sedikit tetapi cepat-cepat ingat bahawa lembu itu juga bersyukur menjadi "pilihan" untuk dikorbankan pada hari yang mulia itu.

Kemudian saya sendiri yang memotong daging bahagian saya dan dibagi2kan kepada jiran2 dan saudara mara di kampung. Semasa asyik memotong, saya teringat, dulu Ma lah yang sibuk memotong daging disamping menyiapkan makan tengahari untuk tetamu yg datang. Ma akan menjadi orang paling sibuk pada Hari Raya Haji. Alhamdulillah,  freezer yang saya belikan untuk Ma hampir 10 tahun lepas sangat berguna pada ma dan juga saudara mara lain.

Saat yg tidak dilupakan juga ialah bila mana saya serta makcik2 dan Ma memotong daging seberat hampir 40 kilo untuk dimasak sempena jamuan aqiqah anak sepupu saya. Itulah kali pertama memotong daging sebanyak itu. Maaf, tak sempat nak ambil gambar sebab sibuk dengan kerja2 di dapur. 

Mudah2an jika dipanjangkan umur ingin lagi saya bersama saudara mara lain membuat kerja-kerja begini pada masa akan datang. 

Wednesday, October 10, 2012

Satu Perkongsian

Bagaimana untuk saya memulakan bicara di dalam blog UstazahCinta ini? 

Sudah lama tidak menjenguk blog ini serta membalas komen-komen pembaca yang saya kasihi. Saya malu untuk menyatakn saya sibuk sebab saya rasa ramai lagi orang di luar sana yang lebih sibuk daripada saya. Sebenarnya saya yang tidak tahu menguruskan masa. Terlalu alpa mungkin dengan kerja-kerja lain.

Tiada topik yang khusus untuk saya bicarakan untuk kali ini. Hanya sekadar bercerita peristiwa-peristiwa yang berlaku sepanjang ketiadaan saya.

Peristiwa pertama yang begitu mencengkam perasaan kecewa saya ialah Pilihanraya Kampus di UIAM. Pelbagai perasaan wujud di dalam hati sehingga menganggu tumpuan saya semasa mengajar. Tidak sanggup rasanya melihat wajah2 pelajar esok hari. Tetapi apa boleh buat, perkara sudah terjadi. Selepas 2-3 hari saya semakin tenang dan cuba mengelakkan diri dari membaca status2 FB pelajar agar tumpuan saya tidak hilang,

Selepas seminggu, pilihanraya dibuat semula. Alhamdulillah kali ini berjalan lancar tanpa ada gangguan2 dari anasir2 luar. Paling seronok bila pada waktu malam di mana saya turut serta melihat pengiraan undi dijalankan di Stadium Saidina Hamzah di UIAM. Kemudian saya diminta oleh pihak pengurusan untuk membuat pengumuman siapakah pemenang untuk AIKOL constituency. Perasaan berdebar mencengkam dada saya. Duk dak, duk dak hati saya berbunyi. Saya juga risau jika suara kedengaran seperti menggeletar. Semasa saya membaca nama-nama pemenang dengan melihat kertas yg disediakan satu persatu, tiba-tiba rasa keyakinan semakin menimbul. Kemudian saya mengangkat muka untuk melihat ke depan. MashaAllah! Ramainya orang dan banyaknya kamera mengambil gambar saya di rostrum.Lampu flash berkerlipan kiri kanan dan depan saya. Saya terhenti sejenak sambil berkata di dalam hati, "adakah aku hari ini seorang selebriti seperti anak saya, wafi, beritahu saya tempoh hari?"

Pengalaman di atas bmemberi peringatan pada diri bahawa tanggungjawab yang saya galas begitu besar pada pelajar2 saya. Sewajarnya saya berkhidmat dan berusaha untuk menjaga dan melindungi hak pelajar sebaik mungkin.

Selain dari itu saya juga sibuk memberi "autograf" pada setiap permohonan menganjurkan program, booking venue program, mengeluarkan duit utk pelajar dan macam-macam lagi. Tetapi ada satu borang permohonan pelajar yang membuat saya terkesima dan berfikir begitu bertuahnya diri saya ialah bila membelek borang permohonan pelajar2 miskin atau yatim piatu. Ada yang hanya bergantung pada gaji ibu yang berjumlah RM750 sebulan. Bapa meninggal dunia.Tinggal di Kuala Lumpur. Anak dua orang dan masih bersekolah.  Ada juga anak yatim piatu, ibu bapa sudah tiada. Adik beradik 7 orang. Semuanya masih belajar. Hidup bergantung pada pencen bapa berjumlah RM 350 sebulan disamping belas ihsan saudara mara. Bila saya melihat details dalam borang tersebut, hati saya bagai disiat-siat. Saya sangat beruntung.Baju tudung berlambak-lambak, sampai "terjeluwak" keluar dari bakul. 7 keluarga boleh hidup dengan pencen bapa RM 350 dan saya membeli baju raya bernilai RM399! Saya berasa sungguh malu...

Walaupun kerja bertambah dan masa juga penuh, tetapi pada masa yang sama, saya bersyukur juga kerana dengan pekerjaan ini saya lebih bersyukur pada Allah dengan apa yg saya ada. Walaupun tiada maid di rumah dan kebanyakan kerja rumah saya buat sendiri tetapi hati saya lebih tenang dan gembira. Sekarang saya sering ingatkan diri agar sentiasa ikhlas dalam setiap amalan. Hanya untuk Allah semata. Biar orang tidak suka dan tidak redha, janji kita yakin apa yg kita buat Allah redha. 

Jadikan diri kita pada hari ini lebih baik baik dari hari semalam.   

Sunday, September 23, 2012

Monolog Hati

Walau sesibuk mana pun kita, sediakan sedikit masa untuk diri sendiri dan orang-orang tersayang. Bertanyalah khabar jika kita tidak sempat untuk pergi menziarahi mereka. Hantarlah text message atau email sebagai jalan untuk mengukuh ukhuwwah Islamiyyah. Telefonlah orang tersayang dan beritahulah yang kita sayangkan mereka. 

Ketuklah pintu pejabat kawan-kawan dan beri salam serta bertanykan khabar mereka. Senyum dan bagilah salam jika terserempak dengan mereka.  

Jangan lupa meraikan juga tukang sapu sampah dan tukang cuci di kawasan pejabat. Tanpa mereka, kita tidak dapat bekerja dengan selesa. Bagilah salam dan sebutlah nama mereka.

Jangan lupa untuk menghantar berita dan  bertanya khabar pelajar-pelajar kita semester lepas. Cuba ingat apa masalah mereka. Cuba ingat apa yang membuat mereka gembira. Cuba ingatkan mereka juga  untuk datang berjumpa dengan kita jika ada apa-apa yang perlu untuk dikongsi bersama.

Akhir sekali, jangan lupa juga masa untuk kita. Masa untuk muhasabah diri, masa untuk diri sendiri dan masa untuk menilai diri. Apa yang kita buat untuk hari ini. Sentiasa istiqaamah dalam ibadat sunat dalam hidup kita. Bacalah Quran, Sayyidul Istighfar, sentiasa dalam wuduk, Dhuha jangan ditinggal, bersedeqah sentiasa, solat pada waktunya dan yang paling penting, niat dalam setiap amalan hidup kita hanya untuk mencari keredhaan Allah semata-mata.


Hidup dan matiku hanya untuk Allah sahaja.... 

Thursday, September 20, 2012

Sometimes it is better to be kind than to be right...

Ramai orang bercakap pasal "Hak". "Ini hak saya sebagai isteri, ini hak saya sebagai suami!" Kata-kata sebegini selalu kita dengar di dalam hal ehwal rumahtangga. Begitu juga dalam alam pekerjaan, hak sebagai pekerja,  mahupun dalam sebuah negara, hak kita sebagai rakyat. 

Bila kita meminta hak kita, itu adalah betul. "when we talk about our rights, yes, it is right". Tetapi  kadang-kadang bila kita terlalu memihak dan meminta hak kita saja, kita akan jadi terlepas pandang pada hak orang di sekeliling kita dan juga orang2 yang kita sayang. Akhirnya kita dapat yang kita mahu tetapi ada pula orang yang menderita atas sikap kita itu.

Dengan suami contohnya, bila suami buat salah dan kita menegur kesalahan dia. Suami pula memang sudah maklum yang orangnya mudah naik darah bila ditegur dan akibatnya dia tidak mahu bertegur sapa dengan kita sehingga menganggu urusan rumahtangga lain. Adakah kita akan terus menegakkan yang benar? Kalaulah kesalahan itu kecil sahaja, bagi saya kita lebih baik kita diam dan melihat jika ada peluang2 lain utk kita menegur dia. Lebih baik kita jadi "baik" dari kita menuntut "hak" kita. Saya rasa tiada ruginya untuk kita jadi "baik" daripada menjadi "betul" kerana dengan menjadi baik, urusan rumahtangga berjalan dengan lancar, anak-anak pun tidak terganggu fikiran mereka dengan sikap ibubapa yang terlalu mementingkan hak mereka.  

Seorang suami yang baru sahaja sampai di rumah selepas sehari suntuk bekerja. Mungkin dia mengharapkan si isteri menyambutnya di depan pintu. Tetapi isterinya pula sedang tidur nyenyak di dalam bilik selepas berhempas pulas di dapur atau melayan anak kecil lain. Itu hak suami untuk disambut oleh isteri. Hak suami juga untuk marah dan menegur isteri. Tidak salah juga jika suami menjadi baik serta bertimbangrasa dan memaafkan si isteri yang tertidur daripada meminta haknya.

Begitu juga, jika kita sebagai ibubapa. Adalah menjadi hak kita untuk mendisiplinkan anak-anak jika mereka nakal. Adakah kita akan terus menjalankan hak kita di mana saja atau apa saja bentuk kesalahan yang dibuat? Atau tidak kira berapa usia si anak, maka kita terus mendisiplinkan mereka. Sebaik-baiknya tengoklah jenis kesalahan anak-anak, besar atau kecil, adakah satu tabiat atau pertama kali. Adakah anak itu tahu yang itu adalah satu kesalahan dan adakah kita sudah memberi amaran ataupun tidak sebelum itu. Jadi, lebih baik kita menjadi "baik' dari menjadi "betul" semata-mata untuk menunjukkan itu hak kita. Saya rasa ibubapa pun ramai yang membuat kesilapan. tetapi sebagai anak kita sepatutnya melihat kesalahan ibubapa tersebut dengan penuh rasa ihsan sambil berdoa, mudah2an mereka akan sedar suatu hari nanti. 
  

Saya lebih suka mengambil sikap sabar dan berdoa disamping melakukan usaha-usaha lain daripada terus melabelkan sesiapa dengan karekter-karekter yang jahat. Kenapa perlu bersabar dan berdoa? Kerana itulah tandanya kita adalah  manusia bijaksana. Tetapi jika kita hendak menunaikan hak kita dan kita yakin kita betul, tidak salahnya untuk menegakkan hak kita. Sebab itulah saya nak tekankan di sini, kadang-kadang lebih baik kita menjadi baik daripada menjadi betul. Sudah banyak kes-kes dapat diselesai dengan cara sebegini.  Di dalam al Quran, Allah ada berfirman agar kita sentiasa mengambil langkah berbincang atau pun sulh. Sulh adalah sebaik-baik cara untuk menyelesaikan masalah. Di samping itu kita juga jangan cepat melatah dan mudah menuduh orang itu, begini dan begitu. Cuba muhasabah diri dan yang paling penting, kembali lah pada Allah. 


Janji Allah itu pasti!

Saturday, September 8, 2012

Mini Celebrity?

Wafi: Mama patut ada twitter la..
Mama: I thought twitter is meant for public figures or celebrities.
Wafi: Mama, you are a celebrity too.
Mama: Hah? I am not.
Wafi:  You are a mini celebrity...hehe


I think what my son, wafi, meant was, since I am a blogger I have some followers. As of today I have 149 followers. Actually, I dont like the odd number. Who will be my 150th follower? :) 

Anyway, what say you about me opening a Twitter account? I need your feedback. My twitter's name should be UstazahCinta.  

Till then, Happy Reading!

Friday, September 7, 2012

Kecil hati atau Besar hati?

Kalau ditanya, mana satu yang kita mahu; kecil hati atau besar hati? Saya yakin semua orang akan memberi jawapan yang sama iaitu mereka mahu besar hati. 

Tetapi tahukah, bahawa ramai yang mengamalkan sifat kecil hati dari besar hati? 

Orang yang mempunyai sifat mudah kecil hati adalah orang yang mempunyai masalah dengan diri sendiri. Walaupun mereka sebenarnya kecil hati dengan orang lain atau orang sekeliling tetapi mereka ini sebenarnya orang yang mementingkan diri sendiri. Mereka juga merasakan kebahagiaan dan ketenangan hidup mereka bergantung kepada orang lain. Mereka juga tidak pasal-pasal menyusahkan diri sendiri dan membiarkan orang lain enjoy melihat kita menderita. Sebagai contoh, orang menyindir serta mengata pada saiz badan kita selama 10 saat. Kita termakan serta terasa dengan sindiran itu hingga menyebabkan kita tak lalu makan, tak nak keluar rumah, tak boleh tidur malam selama 10 bulan. Jadi, siapa yang rugi di sini? Kita kan? 

Kecil hati adalah sifat "attention seekers". Mereka mahu dikenali, mahu menjadi perhatian dan ingin menjadi "celebrity". Maksud saya di sini, sifat kecil hati ini  ada pada semua benda dalam diri mereka. Orang tak tegur, kita kecil hati. Orang tak senyum, kita kecil hati. Orang tak jemput datang ke rumah terbuka pun kita kecil hati. MashaAllah! Sifat kecil hati ini adalah sifat yang boleh memundurkan kita. Lebih parah lagi, jika sifat sebegini kita semaikan pada anak-anak kita.

Saya rasa, cukuplah! Kepada sesiapa yang ada sifat sebegini, berhentilah. Ia memudaratkan diri dan menjadi kita akan mendapat banyak penyakit di kemudian hari. 

Kalau orang tak tegur kita, kita tegur dia. Kalau dia tak jawab teguran kita, biarkan saja. Kita tetap bahagia. Sebab kebahagiaan kita bukan bergantung pada jawapan dia. Orang tak jemput ke kenduri dia. Tak jadi masalah. Kita akan tetap bahagia sebab kita boleh menggunakan masa tersebut untuk keluarga atau diri. Mungkin, kenduri itu untuk orang2 tertentu sahaja dan jika kita ke sana kita akan jadi lebih menderita jika kita gagal untuk menyesuaikan diri dengan tetamu2 lain. Dengan kata lain hendaklah kita bersangka baik dengan orang lain. 

Orang yang mempunyai besar hati ialah orang yang mempunyai banyak ruang dalam hati dia. Ruang untuk gembira, sedih, maaf, lupa, redha dan sebagainya. Mungkin juga ada ruang untuk kecil hati tetapi ruang itu sangat sempit. Sifat2 negatif dalam ruang2 itu adalah sangat kecil dan mudah hilang sebab ruang yang ada sifat positif lebih menguasai hati kita. Jika hati kita besar, kita akan lebih ceria dan hidup lebih gembira. 

Kita hanya patut kecil hati jika agama Islam kita dipermainkan oleh orang lain. Dan sebenarnya bukan setakat kecil hati, kita juga perlu bangkit dan menangkis segala tohmahan itu. Jika ada peruntukan undang2 hendaklah kita mengambil tindakan sewajarnya pada orang tersebut.

Mudah-mudahan dengan membaca entri saya kali ini, kita semua akan lebih ceria dan membuang segala sifat-sifat negatif dalam diri kita. amin :)

Tuesday, August 28, 2012

Hudud di Malaysia: Antara daya dan dalih.

Saya ditanya oleh seorang pelajar saya, "Ustazah tak nak komen pasal hudud ke?" Jawab saya, soalan ini sering ditanya melalui Facebook tetapi saya enggan mengulas dengan lebih lanjut. Kadang-kadang, FB ini tidak sesuai untuk kita berbincang perkara-perkara serius serta bercorak akademik seperti Hudud.Saya rasa, perbincangan ini akan menjadi lebih bermanfaat jika kita berlapang dada, ikhlas serta penuh iman di dada. Maksud saya, tidak ada maknanya perbincangan ini dibuat dengan mana2 orang Islam jika mereka tidak ada iman pada al Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. 

Hudud adalah sebahagian daripada undang-undang jenayah Islam. Selain daripada hukuman hudud, Islam juga menggariskan hukuman lain iaitu Qisas dan Ta'zir. Ramai yang suka bercakap pasal hudud sahaja dan lupa pada Qisas dan Ta'zir. Jenayah hudud dan qisas, boleh dikenakan hukaman ta'zir jika ada sebarang keraguan dalam pembuktian dan sebagainya. 

Jika ramai yang takut sangat bila dengar nama Hudud, kita tukar nama lain. Apa saja nama yang kita suka seperti, Penal Code, Undang2 Jenayah, Kanun keseksaan, Undang-undang 1Malaysia pun boleh. Yang penting isi kandunganya adalah undang2 Jenayah Islam yang meliputi hukuman hudud, qisas dan ta'zir. Hudud itu nama brand sahaja. Nama brand tak penting, Yang penting adalah isi dalam, hard disc atau enjin dalam brand tersebut.

Saya juga dapati masih ramai yang menggunakan alasan yang negara kita tidak bersedia. Tidak cukup manpower, tidak cukup prasarana, masyarakat tidak cukup faham dan sebagainya. Kalau nak sebut man power, saya rasa kita dah cukup manpower. Institusi pengajian tinggi seperti UIAM, UM dan UKM telah banyak mengeluarkan graduan dalam undang2 syariah dan common law. Itu belum termasuk graduan2 dari universiti2 timur tengah. UM, sebagai universiti tertua di Malaysia sudah banyak mendidik pemimpin2 negara. Akademi Pengajian Islam di UM adalah tempat menyemai graduan2 Syariah dan Undang2. UIAM, yang terkemudian dari UM tetapi banyak mengeluarkan graduan yang bukan saja well versed dalam undang2 Islam tetapi dalam common law juga. Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia adalah satu agensi yang mentadbir mahkamah syariah di Malaysia. Prasarana dan infrstruktur yang dibuat oleh JKSM adalah cukup baik setakat ini. Mahkamah syariah di Malaysia secara umumnya sudah lengkap dengan 3 struktur; mahkamah rendah, tinggi dan rayuan. Awal tahun ini ada ura-ura sturuktur mahkamah akan dinaikkan ke 5 struktur. Wah! ini sudah cukup baik. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih.

Undang2 Islam pun sudah lengkap; substantif dan undang prosedur. Malah, negara2 ASEAN lain datang ke Malaysia untuk melihat apa yang sedang  dan akan dibuat.

Lagi satu isu yang diketengahkan ialah masyarakat tidak faham. Mengapa tidak faham? Salah siapakah jika mereka tidak faham? Atau lebih tepat lagi, siapa yang tidak faham, masyarakat atau pemimpin? Atau buat-buat tak faham. Kalau saya nak bercakap atas pengalaman saya mengajar undang2 jenayah Islam, pelajar2 saya yang cemerlang dalam sabjek ini adalah pelajar bukan Islam. Sudah tentunya ada juga pelajar2 Islam tetapi ramai juga yang bukan Islam score dalam sabjek saya. Jadi, faham atau tidak faham bergantung pada iman kita. Yang paling sedih ialah, semasa belajar mereka faham tetapi sebaik saja  pelajar2 Muslim ini  keluar dari UIAM maka mereka akan buat2 tak faham atau terus lupa dengan undang2 jenayah Islam dengan alasan, Malaysia tidak mengamalkan undang2 Hudud.

Jangan kita gunakan alasan bahawa undang2 Islam di Malaysia patut dilaksanakan secara beransur-ansur atas dasar sejarah perundangan Islam itu sendiri. Wahyu diturunkan secara beransur-ansur hanya untuk Rasulullah SAW. Tanjim itu hanya untuk wahyu sahaja. Wahyu sudah tamat. Maka tanjim al Quran/al wahyu juga sudah tiada. Sampai bila kita akan gunakan alasan beransur2 ini? Kita sudah merdeka 55 tahun dan wahyu diturunkan selama kurang lebih 23 tahun. Adakah kita masih lagi akan menggunakan alasan beransur-ansur? Tidak salah kalau kita guna alasan tanjim/beransur-ansur jika baru 10 tahun merdeka.

Pelaksanaan Undang-undang jenayah Islam ialah untuk menjaga kemaslahatan umat sejagat; orang Islam dan bukan Islam. Undang-undang  Islam pula diturunkan untuk seluruh semesta alam; bukan hanya pada manusia tetapi pada makhluk Allah lain juga, binatang, tumbuh-tumbuhan dan sebagainya.

Apa-apa pun, mudah2an undang-undang Islam yang satu ketika dulu mejadi satu-satunya sumber undang2 di negara kita akan hidup kembali. Saya yakin jika kita bertaqwa kepada Allah, nescaya akan diberi rezeki yang berlipatganda kepada kita serta jalan keluar dari segala kekusutan dan kepayahan. Amin.

Monday, August 13, 2012

Menunggu yang dikasihi


Gambar-gambar di atas adalah senario biasa yang saya tengok sebaik saja saya keluar dari Masjid Nabawi di Madinah. Kaum Adam di atas sedang sedia menunggu isteri masing-masing, atau pun anak perempuan mereka dan mungkin juga ibu-ibu mereka yang keluar dari masjid. kadang-kadang seronok juga melihat mereka menyambut "ketibaan" kita di perkarangan masjid. Sambil tersenyum, mereka turut juga membawa makanan ataupun minuman untuk diberikan kepada kaum hawa. Sambil berpimpin tangan ataupun tersenyum mereka beredar dari masjid. Hati saya turut terusik dengan sifat romantik yang ditunjukkan oleh suami-suami, ayah-ayah ataupun abang-abang di atas kepada kaum hawa ini. 

Bagaimanan dengan saya? Tiada sesiapa menunggu saya di luar masjid? Oh..tidak! Tak perlulah menunggu saya. Hotel hanya beberapa tapak  saja jaraknya dari masjid. Yang penting poket seluar berisi kerana saya suka menyendiri sambil mengintai jauhari sebelum sampai ke bilik kami :)

Friday, August 10, 2012

Ma dan Abah


Ma, abah..sungguh cantik dan segak berbaju dan bertudung pink. Abah, macam biasa selalu buat lawak bila nak ambil gambar berdua dengan ma. Tudung ma tu, jah yang pakaikan. Cantik begitu, kan? Seingat jah, sebelum pakai tudung, jah pakai sedikit foundation di muka ma. Kemudian baru sapu bedak. Semasa Jah sibuk menyap bedak, terdetik di hati, masa kecil dulu, ma selalu pakaikan bedak pada muka kita. Mmutih muka macam kena tepung gandum. Kali ni, giliran kita memastikan ma tetap vogue!

Abah pula, cukup dengan baju melayu dan kain sarung baru. Kopiah putih tak lekang dari kepala. Bila ditegur agar pakai baju smart dan kemas sikit, abah akan menjawab, " Ular takkan hilang bisanya walaupun menyusur di akar".

InshaAllah kita akan berjumpa di Hari Raya nanti :) Sayang Ma dan Abah!!





Saturday, August 4, 2012

Sukan Olimpik dan kita

Sekarang ini Sukan Olimpik sedang berlangsung di London  sejak Julai lalu. Sukan kali ini bertembung dalam bulan Ramadhan. Pastinya memberi sedikit kebimbangan kepada atlit yang beragama Islam tentang amalan berpuasa pada ketika ini. Di dalam FB baru-baru ini, saya dapati ada banyak perbincangan tentang hukum menundakan puasa semasa sukan ini berlangsung. Ramai yang meminta kerajaan kita hendaklah memberi fatwa yang khusus dalam hal ini; boleh meninggalkan/menundakan puasa ataupun tidak. Saya ada terbaca yang Tan Sri Harussani menyatakan bahawa hukumnya boleh untuk tidak berpuasa.Tetapi saya tidak pasti atas alasan apa hukum itu dibuat.Ada juga pendapat menyatakan bahawa, semasa bulan inilah berlakunya Perang Badar dan sahabat serta Rasulullah SAW sendiri berpuasa dan mencapai kemenangan dalam peperangan tersebut.

Puasa di bulan ramadhan adalah wajib. Meninggalkan puasa di bulan Ramadhan tanpa ada alasan yang menasabah dan tidak shara' adalah berdosa. Objektif puasa ialah untuk kita menjadi orang yang bertaqwa. Puasa memberi maslahah kepada diri kita dan bukannnya memberi masalah. Jika kita meneruskan puasa  tetapi pada masa yang sama mendatangkan kemudaratan kepada diri kita, maka harus untuk kita berbuka. Di dalam al Quran telah dinyatakan bahawa jika kita sedang musafir atau sakit maka dibolehkan berbuka puasa tetapi wajib qada' puasa yg ditinggal itu. Kadang-kadang bila kita berada di tempat di mana cuaca yang sangat panas yang boleh memudaratkan badan kita maka dibolehkan kita berbuka. Pada pendapat saya, tidak perlu ada fatwa samada boleh berpuasa atau tidak semasa sukan ini berlangsung. Terpulang kepada individu untuk menentukan tahap mana mereka boleh meneruskan puasa atau tidak. Saya rasa, jika acara sukan yang dimainkan  itu adalah tidak lasak seperti acara menembak , fencing atau chess, maka tak perlulah kita berbuka. Tetapi jika acara sukan itu sebaliknya seperti judo, olahraga, maka bolehlah berbuka. 

Undang-undang shariah ini sangat cantik dan sangat mudah untuk dipraktikkan jika kita faham konsep maqasid shariah. Di dalam hadis, rasulullah ada menyebut " Bashirru wala Tunaffiru". Hendaklah kita menyampaikan berita gembira dan janganlah kita membuat mereka semua lari ( bila mendengar dakwah kita). Lagi satu, bila perkara-perkara sebegini dijadikan isu, boleh mendatangkan perpecahan kepada umat Islam. Saya juga nak komen, di dalam pentadbiran undang2 Islam di Malaysia, jika seorang Mufti ditanya oleh wartawan tentang satu hukum yang tidak ada dalam nas sebelum ini, jawapan yang diberi adalah bukan fatwa tetapi pendapat peribadinya sahaja. Tetapi sebagai umat Islam, hendaklah kita menghormati setiap nasihat atau teguran yang diberi oleh ulama' termasuklah mufti.

Berbalik pada sukan olimpik, saya juga tidak melepaskan peluang untuk menonton sukan ini jika ada kesempatan. Antara acara sukan yang saya suka menonton  ialah acara sukan renang lelaki .Acara renang perempuan, cuba elakkan sebab takut kurus puasa.Acara menembak pun saya suka tengok. Rasa selamat pula tengok sebab pakaian yang dipakai pun agak berpatutan. Tadi, acara sukan olahraga telah pun bermula. Tapi bila diperhati pada pakaian yang dipakai oleh atlet perempuan, tak jadi tengok.Saya rasa, apa salahnya pakai seluar panjang atau tight. Saya rasa sedikit pun tidak menganggu kelancaran acara tersebut. Mungkin saya akan menonton acara olahraga yang melibatkan atlit2 lelaki sahaja.

Teringat zaman di sekolah rendah dulu, saya masuk pertandingan lumba lari 100M dan saya menang tempat kedua. Pakai seluar pendek...Semasa di MMP, saya masuk acara volleyball. Tetapi seingat saya, tak sempat pun saya nak tampar bola. Sebab, setiap kali pihak lawan serve, tak boleh tampar balik. Akhirnya pasukan kami kalah begitu saja. Saya yang berada di belakang dan hujung sekali, hanya berpeluh sebab panas dan berbaju kurang dan bertudung labuh. Tak sempat nak sentuh bola pun!

Apa-apa pun, mudah2an Dato Lee Chong Wei menang perlawanan akhir badminton esok dan dapat membawa balik pingat emas untuk kita semua.  InshaAllah....

Saturday, July 28, 2012

Ma, saya dan sahur

Setiap kali saya di dapur menyediakan juadah sahur untuk keluarga, saya pasti teringat pada Ma di kampung. Suasana waktu sahur yang ketika itu jauh dari bunyi bising dan hiruk pikuk suara anak-anak jiran, membuat saya mudah mengimbau kenangan lalu. Ingatan pada Ma akan lebih menjadi-jadi setiap kali saya mengemas mangkuk pinggan yang telah dicuci semalam. Teringat pada Ma kerana bila saja saya masuk ke dapur untuk bersahur, akan kelihatan Ma sibuk mencuci pinggan mangkuk sambil menggoreng atau memasak apa-apa di sebelah dapur gas. Ma hanya bersendirian di dapur tanpa ditemani oleh sesiapa.

Kemudian bila saja mencedok nasi ke pinggan untuk anak-anak dan suami, saya juga teringat semasa saya di sekolah rendah dan menengah, bila saya bangun sahur selepas dikejutkan Ma, tengok-tengok nasi sudah sedia terhidang di dalam pinggan masing-masing dan menunggu masa untuk di suap ke dalam mulut. Selepas makan, kami membasuh pinggan masing-masing dan terus tidur (masa ini di sekolah rendah). Tiada rasa  ihsan untuk menolong Ma di dapur pada masa itu. 

Kadang-kadang ada juga di kalangan adik beradik yang susah nak bangun sahur walaupun sudah beberapa kali dikejutkan oleh Ma. Kesian tengok Ma, yang tak puas makan, bila asyik masuk keluar bilik mengejut sesiapa yang liat nak bangun. Bila saya mengejut anak-anak dan suami untuk bangun makan sahur, saya tanam dalam diri agar jadi sesabar Ma.

Seingat saya, bila usia menganjak ke umur 16 tahun, saya mula menjadi manusia lebih bertanggungjawab kepada Ma. Kadang-kadang saya tersedar sendiri dari tidur bila mendengar mangkuk pinggan berlaga atau bunyi ikan digoreng dalam kuali. Bila saya bangun, saya akan bertanya Ma apa lagi yang perlu dibuat. Saya nampak macam lega bila ada yang membantu di dapur. Walaupun tidak banyak yang saya tahu pasal masak memasak ini tetapi kehadiran saya untuk menemani Ma di dapur pada waktu kira-kira jam 4.30 pagi membuat Ma rasa gembira. Ada juga,  saya yang bangun dulu dan mengejutakn Ma dari tidur.Kadang-kadang rasa bersalah pula, kenapalah aku ni lambat matang dan lambat memahami perasaan Ma.
 

Pesanan saya kepada orang-orang di luar sana yang masih punya ibu, cukuplah kita menyusahkan ibu di kala kita sudah berumahtangga dan beranak pinak. Jangan sesekali membiarkan ibu kita mengasuh anak kita setiap masa. Janganlah kita meletak anak-anak kita  di rumah ibu tidak kira masa dan ketika tanpa ada rasa timbang rasa. Ibu kita sudah banyak berkorban untuk kita sejak dari kecil. Jangan membiarkan ibu membasuh pinggan yang kita makan dan gelas yang kita minum. Cukuplah..cukuplah...

Saya doakan Ma dan Abah sentiasa diberi kesihatan yang baik agar mereka dapat beribadat dan meluangkan masa bersama-sama. Kepada adik-adik dan kakak, marilah kita berbakti kepada Ma dan Abah dengan membuat mereka gembira dan sesekali tidak menyusahkan hidup mereka. Apa yang mereka buat semasa kita kecil adalah tanggungjawab mereka kepada kita. Sekarang, adalah tanggungjawab kita untuk menjaga hati mereka. Ingatlah, apabila Ma senyum pada kita tidak semestinya Ma redha dengan kita....beringatlah. Kadang-kadang jauh di sudut hati Ma, mungkin hatinya terluka.

Teringat saya satu hadis; " Tiap-tiap dosa bisa diundurkan oleh Allah sehingga ke hari kiamat, melainkan kederhakaan kepada ibu bapa, nescaya akan dipercepatkan balasan kepada si penderhaka sebelum dia mati".

Ma, maafkan dosa-dosa kami....




Monday, July 16, 2012

My survival kit

Sepanjang masa di Makkah dan Madinah, inilah sling bag yang digalas setiap hari keluar masuk  masjid atau ke mana saja saya pergi. Yang paling penting adalah air. Botol air ini saya akan isi dengan air zam zam setiap kali saya keluar dari masjid. Air mukjizat ini adalah air seharian saya.

Gambar di bawah menunjukkan bahagian belakang beg yang saya isi dengan beberapa duit riyal; 1 riyal hinggalah 5 riyal. Duit ini digunakan untuk diberi kepada pekerja-pekerja di Masjid. Tisu pun ada.


 

Inilah kandungan dalam beg di atas. Ada cermin mata hitam di dalam bekas spek yang berwarna krim. Ada plastik berwarna oren yang saya gunakan untuk mengisi selipar yang dipakai sebaik saja masuk ke dalam masjid. Yang berwarna hitam empat segi itu adalah Quran yang akan dibaca sambil menunggu azan masuk atau setiap kali ada masa senggang. Alhamdulillah, saya dapat khatam Quran di Masjid Nabawi pada hari ke 9 saya di sana. Yang berwarna putih tinggi itu ialah krim SPF yang selalu saya oleskan ke muka sebelum keluar dari hotel. Di bawah lotion SPF ada compact powder yang saya pakai bila perlu saja. Saya juga tidak lupa meletakkan lip balm yang kelihatan berwarna pink dalam gambar ini. Tetapi bila dipakai, sebenarnya ia tidak berwarna. Tisu basah dettol digunakan untuk mengelap tangan atau apa2 yang patut. Saputangan berwarna ungu cerah digunakan untuk dilapik atas karpet di masjid dan dijadikan alas tempat saya bersujud. Akhir sekali, iPhone saya yang tak lupa untuk dibawa ke mana saja sepanjang di sana. iPhone inilah yang menjadi alat komunikasi saya untuk bertanya khabar orang-orang yang saya sayangi atau mengemaskini status FB saya bila ada wifi connection di lobby hotel. 




Sunday, July 15, 2012

Makkah dalam kenangan...

Makkah atau Bakkah, adalah tempat suci bagi umat Islam. Tempat yang penuh barakah dan bersejarah. Di sana, tanahnya adalah tanah batu. Bukit dan gunungnya adalah dijadikan dari batu keras. Orang-orang Arab di Kota Makkah sifat asalnya sebelum kedatangan Islam dan sebelum diutusnya Rasulullah SAW, adalah bersifat keras seperti batu. Mungkin ini antara satu sebab Nabi Muhammad diutuskan ke semenanjung Arab dan bukannya ke tanah-tanah lain di dunia ini.

Di Makkah terdapatnya Masjidil Haram. Di Masjidil Haram pula didalamnya terletak Kaabah, iaitu arah kiblat bagi umat Islam untuk beribadat. Di sini banyak tempat yang mustajab doa seperti di Hijir Ismail, Multazam, Safa dan Marwa dan di Kaabah itu sendiri. Walaubagaimanapun, ramai di kalangan umat Islam yang masih percaya pada khurafat, sehingga extrreme dalam beribadat pada tempat2 suci ini. Tindakan sebegini adalah salah di sisi Islam dan boleh membawa kepada Shirik.

Setiap kali saya melakukan tawaf, saya bayangkan beberapa peristiwa. Antaranya kisah Nabi Ibrahim yang membina kaabah bersama-sama dengan anaknya Nabi Ismail. Saya juga teringat pada zaman sebelum kedatangan Rasulullah, kaabah menjadi tempat orang Kafir Quraish menyembah berhala yang diletakkan di sekeliling kaabah. Di sini juga ada pasar Ukaz tempat orang-orang Arab melagukan syair-syair mereka. Di sini juga tempat Rasulullah SAW melakukan haji pertama dan terakhirnya pada tahun ke 10 hijrah. Akhir sekali, saya tidak akan lupa, di salah satu bucu kaabah ini, sahabat Rasulullah SAW dan juga anak lelaki pertama lahir di kota Madinah selepas Hijrah Rasulullah, iaitu Abdullah Ibn al Zubayr, mati di bunuh oleh komander tentera Muawiyah. Kisah pembunuhan sahabat Baginda ini sungguh menyayat hati saya yang sentiasa membuat saya mengalir airmata bila teringat saat sebelum dan selepas kematian beliau.

Masjidil Haram menjadi tempat tumpuan umat Islam. Selain beribadat, tempat ini menjadi tempat untuk berniaga. Di sana sini, banyak kedai yang menjual pelbagai jenis barang dan makanan. Tempat yang menjadi tumpuan saya dan keluarga, ialah makanan dan minuman. Makanan yg disediakan di hotel, tidak berapa disukai oleh suami yang berlidah rempah ratus. Kebanyakan menu di hotel disediakan oleh orang-orang Indonesia yang bertentangan dengan menu suami.Anak-anak tidak menjadi masalah.

Wafi sangat gemar melakukan tawaf sunat jika ada kelapangan walaupun matahari panas terik atau penuh ramai orang. Lutfi, tidak menjadi masalah bila dikejutkan untuk ke Masjidil Haram walaupun awal pagi lagi.Mereka juga tidak jemu-jemu menyebut beberapa patah bahasa Arab yang dipelajari dari buku kecil yang disedikan oleh Travel Agent. Bila ditanya, mahu datang lagikah ke sini? Masing-masing menjawab. ya!




Gambar yang diambil selepas solat maghrib. Kaabah menjadi tempat tumpuan semua orang.




Pemandangan biasa setiap kali lepas solat. Ada saja orang menjual tudung, jubah, selipar dan macam2 lagi di tengah-tengah jalan sehingga menganggu kelicinan perjalanan pulang ke hotel masing-masing.




Tiga beranak sebaik sahaja selesai mengerjakan saie kira-kira jam 3 pagi. Lutfi, senyum dalam paksa disebabkan oleh keletihan dan rasa mengantuk. Kami tidak tidur langsung sebaik sampai di hotel jam 12.30 tengah malam. Ibadah tawaf dan saie diselesaikan secepat mungkin sehingga jam 3 pagi. Sebaik selesai, kami terus menunggu waktu subuh yang masuk pada jam 4.12 pagi.


Tower clock yang diintai dari Masjidil Haram.

 Masjidil Haram yang masih dalam pembaikan dan pembesaran. Semuanya untuk keselesaan umat Islam. Ini adalah gate bernombor 79 yang menjadi tempat entrance kami untuk masuk ke masjid.

Thursday, June 28, 2012

me... in action!


Orang kata bila kita baca Quran dengan bertajwid, memang wajah kita tak comel. Almaklum, kita perlu membentuk makhraj, seperti yang dianjurkan oleh shara' dan ulama terdahulu. Termasuk juga, huruf dan segala macam idgham dan mad yang perlu dipanjangkan dan disebut berserta dengan bunyi yang betul. Memang susah. Saya tidak nafikan tetapi, jika kita Cintakan al Quran, pasti kita tidak peduli semua itu. Sebenarnya, walaupun tidak comel dilihat tetapi comey didengar. Itulah objektifnya.

Saya di sini hendak bercerita mengenai beberapa keping gambar yang diambil oleh Wafi semasa membentangkan kertas kerja kelmarin di Dewan Bridex, Jerudong, Brunei Darussalam. Saya hanya meminta Wafi ambil gambar sekeping dua saja sebagai bukti yang saya naik ke pentas membentangkan kertas kerja dan saya memang ke sana atas urusan kerja! Rupanya, banyak pulak dia snap gambar menggunakan kamera yang baru dibeli itu. Bila diperhati di dalam gambar-gambar di bawah, sesungguhnya saya memang bersemangat langsung. Dalam bahasa Kelate disebut, "Ssungguh"! Dalam bahasa orang putih disebut "Passionate"!

Pelbagai gaya rupanya saya berada di pentas. Yang penting saya bukan wanita melayu terakhir di sana.Tak kira  tudung gheyok atau pun tidak, tangan terangkat ke atas ke bawah, tepuk rostrum, mulut macam nak makan buah gomok dan memek wajah macam nak makan orang! Aduh! rasa malu pula bila diteliti gambar-gambar di bawah. 

Apa pun yang gaya yang dipamirkan, mudah-mudahan misi dan objektif saya tercapai dan audience faham apa yang saya bentangkan.   



























Salam dari Kampung Berakas, Brunei Darussalam!

p.s. Entri ini ditulis gara-gara bangun awal pagi lagi.

Wednesday, June 27, 2012

Jauh perjalanan, kita dapat ramai kawan...


Antara kelebihan bila kita keluar berjalan-jalan samada di dalam atau di luar negeri ialah dapat berjumpa dengan kawan-kawan baru. Gambar-gambar di bawah adalah kawan-kawan baru yang saya jumpa semasa di airport, di hotel dan di tempat konferensi. Sebenarnya di dalam dunia ini tiada orang luar dan juga tiada orang yang kita tidak kenali jika kita sentiasa membina jambatan persahabatan dan bukannya dinding persahabatan.


Gambar di bawah, saya bersama seorang kawan.





Kemudian saya berjaya mendapat seorang lagi, jadi sekarang ada dua kawan!





Kemudian ada 3 lagi! ( sebetulnya di sebelah kiri saya, yang bersongkok itu  adalah teman lama semasa di UIAM) Kanak-kanak lelaki yang berjaket hitam, katanya bila besar mahu jadi Professor sebab itu dia pakai jaket. Namanya Ajwad dan dia pun kawan saya juga!





Dan kali ini saya ada 4, 5, 6. 7, 8, 9, 10, 11,12....bersama dengan pelajar-pelajar Sekolah Menengah Arab di Bandar Seri Begawan. Subhanallah, anak-anak ini semuanya manis-manis dan sopan. Ramai orang Brunei  yang saya jumpa, lelaki mahu pun perempuan, adalah mereka yang baik dan lembut percakapannya. Anak-anak ini boleh menjadi menantu saya, kalau mereka mahu. Hehehe... Mudah-mudahan mereka menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.
Amin :)




Monday, June 25, 2012

Niat: Sebelum dan Selepas

Sebenarnya tidak salah kita memakai corset atau  pakaian dalam dengan tujuan untuk menguruskan badan. Pakaian dalam seperti ini, memang saya akui dan terbukti bagus pada kesihatan badan, sekaligus boleh membentuk kontur badan agar lebih cantik dan sesuai dengan ketinggian badan kita. Begitu juga tidak salah untuk mengamalkan minuman atau makanan kesihatan yang tumbuh bagai cendawan basah sejak akhir-akhir ini. Saya juga ada minum minuman seumpama ini.

Cuma saya tidak setuju satu saja iaitu selepas terbukti berkesan maka cara kita berposing  untuk gambar selepas penggunaan jenama tersebut. Posing maut dengan liuk lentok badan yang boleh jatuh kepada sifat hendak menunjuk-nunjuk atau lebih tepat lagi riya'. Bila diteliti gambar "Sebelum" adalah lebih sopan walaupun ada tayar spare di pinggang atau dagu berlapis tiga. Tetapi bila dilihat gambar "Selepas", fulamak, memang lain dan lari dari konsep asal. Dengan bercekak pinggang ( sebab nak tunjuk pinggang ramping), memakai baju sendat sesendatnya. Kononya nak tunjuk yang dia ada "itu dan dia ada ini". Diikuti dengan senyuman menggoda dan posing gedik gelenyar ( dan geletah)  tahap American Supermodel of the Year. Inilah silapnya. Niat asal adalah baik tetapi bila saiz sudah berubah maka niat pun turut berubah.

Yang penting bersederhanalah dalam apa cara sekalipun. Entri kali ini lebih kepada hendak mengingatkan agar kita berhati-hati bila disuruh untuk berposing dengan penampilan baru.

Hendaklah kita ingatkan diri kita apabila kita berhajat kepada sesuatu, kita hendaklah meminta kepada Allah agar dinaikkan taraf dan tahap keimanan kita jika hajat kita kesampaian.

Jika niat kita baik dan suci sekalipun tetapi jika cara dan metod itu salah, maka ia tetap salah dan jatuh kepada dalam ketegori maksiyat.

Saturday, June 23, 2012

Taklimat! Taklimat!

Saya diminta oleh seorang silent reader blog saya agar menulis satu entry mengenai bagaimana mendidik anak-anak lelaki. Permintaan ini dibuat kerana saya dan dia mempunyai ramai anak lelaki. Cuma anak-anak saya jauh lebih tua dari anak-anak dia. Lama saya mencari idea yang sesuai untuk dimuatkan dalam blog UstazahCinta ini. Bukan apa, rasanya saya tidak layak untuk dijadikan contoh teladan. tetapi memikirkan hanya sekadar berkongsi pengalaman peribadi maka saya cuba menulis mengenai hal ini. 

Ramai orang berkata mempunyai anak-anak lelaki ini kita kena banyak bersabar sebab mereka ini sangat aktif atau bbuah ( kato ore kelatey), suka keluar dan tidak mendengar kata. Mengikut pengalaman peribadi saya, anak-anak saya tidak sebuas yang disangka. Semasa kecil mereka (semasa kecil saya ulang sekali lagi) mereka sangat mendengar kata dan tidak sebuas yang kita sangka. Saya masih ingat, semasa Zaki dan Wafi berusia diantara 4-7 tahuun, bila saya bawa ke shopping centre atau ke kedai atau ke rumah orang, sebelum mereka turun dari kereta, saya akan memberi taklimat kepada mereka. " Taklimat! Taklimat!" saya akan berrsuara.  " Ya, mama!". Mereka berdua akan bangun dan menjawab ala-ala tentera gitu. " Ingat, apa pesan mama?". Mereka akan menjawab lagi, " Tak boleh lari-lari, tak boleh beli toys, kalau nak beli toys jugak kena beli yang murah saja, tak boleh nangis dan kena dengar cakap mama. Tengok barang dengan mata, bukan tengok dengan tangan!'. Inilah yang mereka ulang ke mana saja saya pergi. Akhirnya, mereka tidak pernah menimbulkan masalah kepada saya semasa keluar dari rumah. Ada juga sekali sekala mereka meragam, maka saya akan membawa mereka pada satu sudut yang tiada orang dan saya akan bertanya apa yang mereka mahu. Jika mereka tidak mahu kompromi dengan saya, maka saya akan balik ke rumah. Anak-anak adalah lebih penting dari shopping barang dapur atau shopping tudung saya. Tidak sesekali saya  akan marah anak-anak di depan orang ramai. Anak-anak juga mempunyai perasaan malu dan ego mereka. Saya mesti hormat mereka di mana saja mereka berada. Lagi satu, anak-anak yang dimarahi di depan orang ramai akan membuahkan sifat-sifat negatif seperti dendam dan marah yang akan disimpan di sudut hati mereka.

Bila orang bertanya kenapa anak-anak saya begitu sami'na wa ata'na, saya sendiri kurang pasti apa sebabnya. Kalau dibandingkan dengan suami, saya rasa saya lagi tegas mendidik anak-anak. Saya masih ingat, bila saja gigi pertama mereka tumbuh, saya mula mencuci gigi mereka dengan bucu kain yang sudah dilembapkan dengan air. Walaupun mereka menangis dan meraung-raung sekalipun, saya akan tarik ( dan khejong)  dan menggosok gigi mereka yang hanya mengambil masa tak sampai satu minit pun. Bila gigi mereka dah banyak, saya akan supervise mereka cara-cara menggosok gigi. Sambil itu saya juga bercerita tentang kebaikan mempunyai gigi yang bersih dan cantik. Sejak dari kecil sehingga sekarang saya, meng"haram"kan anak-anak saya makan lolipop. Mereka tahu tentang fatwa yang saya beri ini. Kerepek atau jajan memang jarang-jarang sekali.  Semasa di dalam kereta dalam perjalanan jauh ke mana-mana destinasi maka saya benarkan. Itupun 1-2 paket sahaja untuk dikongsi 5 orang. Jika saja-saja nak makan, memang saya tidak izinkan langsung.

Bila dimuhasabah balik saya rasa anak-anak saya jadi begini sebab saya menyusukan mereka sehingga mereka berusia 2 tahun. Itulah susu yang diminum. Makanan hanya dibagi bila mereka mencapai usia 7 bulan.  Hasilnya, mereka jarang-jarang demam, batuk, selesema dena sebagainya.  Mereka juga mudah diurus dan tidak meragam. Jika saya ke pejabat, saya akan perah susu dalam botol dan beri minum melalui botol atau cawan.

Saya juga banyak menanam sifat takutkan Allah di dalam hati mereka. Seawal usia 2 tahun bila sudah pandai bercakap, saya selalu bertanya siapa yang jadikan kamu (sebut nama anak-anak)? Saya akan menjawab, "Allah!" Saya akan meminta mereka juga menyebut kalimah "Allah" setiap kali saya bersama mereka. Walaupun mereka tidak tahu siapa Allah di kala usia sebegini, saya selalu sebut kalimah  Allah ke telinga mereka, terutama semasa menyusukan atau menidurkan mereka. Apa saja amalan yang dibuat, saya akan kaitkan dengan Allah.

Sekarang mereka sudah besar panjang, (18, 16 dan 12 tahun) dan mempunyai karakter yang berbeza-beza. Walaupun telah dididik dari kecil seperti di atas, tetapi bila sudah besar faktor-faktor luaran seperti kawan-kawan, tempat, pembacaan dan pergaulan mereka boleh mengubah sikap dan sifat mereka. Saya hanya boleh mengingatkan mereka setiap masa , berleter setiap hari, suruh itu dan ini, larang situ dan sini dan akhir sekali saya hanya mampu berdoa...

Pada akhirnya, mereka akan menjadi apa yang mereka usahakan dan inginkan.  Doa saya sebagai ibu agar hati mereka terus kekal dan istiqaamah bahawa Allah SWT itu satu dan Muhammad SAW adalah pesuruh Allah. Itu saja....



Gambar di bawah ialah semasa mereka kanak-kanak bersama dengan papa mereka..









Ini pun gambar lama semasa berada di atas Singapore Flyer





Mudah-mudahan mereka akan menjadi manusia yang memberi manfaat pada diri sendiri dan alam sejagat.. Amin Ya rabbal aalamin :)

Sunday, June 17, 2012

Khayalan di ampaian kain

Semasa saya menyidai kain baju yang dibasuh malam tadi saya terdengar ucapan dari tetamu kehormat yang dijemput untuk memberi ucapan utama dan merasmikan Hari Sukan di Sekolah Taman Melati pagi tadi. Di dalam ucapan tersebut dia menyebut tentang Datuk Nicole David sebagai satu contoh tentang kejayaan seorang anak muda yang mengharumkan nama negara di persada dunia. Semangat kesukanan yang ditonjolkan oleh Datuk Nicole sejak dari usia mudanya patut dicontohi oleh pelajar-pelajar di sekolah tesebut. Saya mengamati ucapan itu dari awal hingga akhir, dikhuatiri ada disebut dalam ucapan itu tentang Rasulullah, uswatun hasanah kita sebagai orang Islam. Tetapi tiada langsung disebut nama Baginda SAW. Ucapan itu diakhiri dengan ucapan perasmian Hari Sukan sekolah tersebut.

Saya berkhayal sendirian sambil mengatur baju di ampaian,  kalaulah saya jadi YB;Saya akan mulakan ucapan itu dengan beberapa ayat suci al Quran yang menyatakan tentang aktiviti sukan seperti menunggang kuda yang hukumnya harus dalam Islam.. Kemudian saya akan menyebut tentang Rasulullah SAW yang gemar berlari dan juga pesanan dari Baginda agar kita pandai berenang dan memanah. Sesunngguhnya segala jenis aktiviti sukan boleh menyihatkan badan seterusnya membawa kepada sihatnya aqal. Sukan boleh menghilangkan stress pada fikiran kita.  Aqal  yang dimaksudkan dalam hadis tersebut adalah merujuk kepada fikiran dan mental kita. Saya akan tekankan juga badan dan aqal yang sihat boleh membantu kita untuk berjihad pada jalan Allah. Dengan kata lain, ucapan saya lebih kepada untuk menguatkan aqidah pelajar-pelajar tersebut agar setiap aktiviti yang dilakukan hendaklah bertujuan untuk mencari keredhaan Allah semata-mata. Pada masa yang sama, saya akan memastikan Rasulullah SAW patut didahulukan sebelum orang-orang lain yang mana cara hidup kita hendaklah berlandaskan di atas sunnah Rasulullah SAW. Dialah idola hidup kita dan diikuti dengan para sahabat Baginda yang telah banyak mengorbankan jiwa, harta dan sebagainya demi untuk menegakkan ajaran Islam. 

"Mama! Bila nak goreng nugget ni?" Tiba-tiba suara Lufi kedengaran  memanggil saya. Ishkk...saya sudah terlajak ini. Rupanya saya hanyalah seorang bibik yang sedang menyidai kain dan seorang ibu yang masih belum menyediakan sarapan untuk anak bongsunya.

"Ok! Mama datang..."

Sekian.

Saturday, June 16, 2012

Bukti cinta....Seia dan sekata

Seorang pelajar bertanya kepada saya, " Bila Ustazah bangun buat Qiyaam, Ustazah ada buat solat hajat tak?"


Saya tersenyum mendengar soalan jujur dan ikhlas dari pelajar tersebut. Mungkin soalan itu bermaksud, bahawa waktu kita menunaikan qiyaam itu adalah salah satu waktu mustajab doa kepada sesiapa yang ada hajat.

Sebenarnya, sejak usia menganjak ke angka lebih 40 ini, macam sudah menjadi satu routine kepada saya untuk terjaga pada jam 3.30-4.30 pagi. Mungkin ini satu peringatan yang ingin disampaikan oleh Allah agar saya kena banyakkan ibadat dan beruzlah dengan Allah. Walaubagaimanapun, saya tidak bangun untuk qiyaam tiap-tiap malam. Tengok pada keadaan atau apa program esok hari.

Berbalik pada soalan pelajar tadi, saya menjawab, kita kena banyak memberi bukan meminta. Kita hendaklah banyak menyerah diri pada Allah  SWT. Tapi pada masa yang sama kita juga harus meminta dan memohon apa yang perlu kepada Yang Maha Esa. Jika saya melakukan solat hajat pun, bukan untuk saya sendiri tetapi untuk orang lain. Solat hajat untuk anak-anak jika mereka akan menduduki peperiksaan ( contohnya), kepada pelajar-pelajar saya, kepada adik-adik dan kakak, ma abah dan sesiapa yang meminta saya berbuat demikian. Jarang sangat saya menunaikan solat hajat untuk saya. Kadang-kadang waktu-waktu sebegini, saya akan ke balkoni sambil menikmati langit gelap dan berkabus sambil menanam di dalam hati bahawa itulah kebesaran ilahi.

Saya banyakkan "memberi" kepada Allah dengan mengamalkan perkara-perkara sunat, muakkadah atau ghayr muakkadah. Berzikrullah di mana saja hatta sedang membasuh pinggan mangkuk atau mengupas bawang, atau pun memberi salam bila masuk ke pejabat (walaupun tiada manusia di dalam). Sambil "memberi" tidak lupa  untuk  saya meminta apa yang terlintas di kepala termasuk mendoakan sesiapa yang ada di dalam hati saya. Menyebut nama sesiapa yang saya ingat agar diberi rahmat Allah Yang Maha Esa dan dipermudahkan urusan dunia. Saya yakin bila kita MEMBERI kita juga akan MENERIMA. Kita juga harus ingat yang kita hanya boleh memberi jika kita mempunyai rasa Cinta pada Pencipta. Antara sebab mengapa kita jarang memberi kerana kita gagal  menyintai  Dia. Tanamlah, semailah dan pupuklah rasa cinta kita pada Allah yang Maha Esa. Ketahuilah itulah puncak nikmat cinta yang hakiki. Sebenarnya itulah rahsia pahala dan rahmah Allah kepada kita. Lagi susah perbuatan itu, lagi banyak pahala dan ganjaran yang akan kita terima. Yang penting kita perlu yakin dengan janji Allah dan  sesungguhnya Allah  tidak akan sesekali melanggar janji-janjiNya



p.s "you can give without loving but you can never love without giving.."

Thursday, June 14, 2012

Corat coret memeriksa kertas jawapan

Disebabkan minggu ini ialah minggu terakhir kepada pensyarah-pensyarah untuk memeriksa dan memberi gred kepada pelajar-pelajar maka saya ingin berkongsi pengalaman memeriksa dan membaca kertas-kertas jawapan pelajar-pelajar undanng-undang di kelas saya. Gambar-gambar di bawah adalah sebahagian dari kertas-kertas jawapan yang telah saya baca.






Kesalahan jawapan pelajar di atas kerana memberi satu fakta yang berlawanan pada ayat yang mula-mula. Kalaulah ijtihad itu sudah "independent" maka ia tidak perlu lagi pada perkataan "depends".  Maka pelajar di atas tidak dapat markah kerana ada conflict of interest dalam fakta di atas dan di bawah.





Penggunanaan perkataan 'consummation" adalah salah untuk konteks ayat di atas. "Consummation of a marriage" adalah satu istilah yang digunakan di dalam sabjek Family Law. Tetapi di dalam undang-undang jenayah Islam, kita guna "consuming of khamr" ataupun "consumption of khamr". Kesalahan student ialah mereka banyak mendengar tetapi tidak membaca. Sepatutntnya student mestilah memeriksa apakah perkataan asal consummation di dalam kamus.



Ada yang memohon maaf kerana tulisan yang sangat teruk. tapi saya rasa tulisan di atas tidaklah teruk sangat. Alasan yang mengatakan necessity atau darurat adalah tidak diterima.



ada juga yang eja nama abah saya salah  walaupun sudah tulis di whiteboard nama penuh saya.


Tulisan dan jawapan yang menarik perhatian saya. Pasti sesiapa yang tengok pada kertas jawapan macam ini akan memberi markah dengan senang hati pada pelajar tersebut. Tulisan yang besar, warna dakwat pen hitam pekat, ada paragraf, no soalan dan bahagian A  juga ditulis. Tidak ketinggalan juga, student di atas telah meng'highlight' nama Khalifah Umar untuk menarik perhatian pemeriksa. Jika salah, jangan guna liquid paper untuk membatalkan ayat atau perkataan yg salah. Guna pembaris dan membuat satu garisan atas ayat yang salah.



Lagi satu jawapan yang menarik perhatian saya. Pelajar juga sempat membuat table untuk menunjukkan perbezaan dua istilah yg berbeza. Sangat kreatif dan berbeza.

Bila saya tengok tulisan macam ini, kepala saya pening dan tidak mahu membaca dengan sepenuh hati saya. Memaksa diri membaca dan memberi markah seadanya. Pelajar perlu ingat, bahawa pemeriksa juga manusia biasa dan mempunyai hormon-horman yang tidak bertimbangrasa jika tulisan sebegini dihadiahkan kepada dia.


ada yang menulis ayat Quran salah. Saya maafkan juga jika tidak terlalu berlebihan kesalahan mereka. Tetapi di sini, maksud ayat pun dah lari.Cuba lihat ayat kedua bacaannya seperti Allah Muhammad yang sepatutnya ialah Allahu al somad.


istilah yang sepatutnya digunakan di atas ialah Musta'man dan bukannya Musta'mal. Lagi satu istilah yg salah ialah kalimah Qamr. Qamr itu maksudnya bulan. Pelajar di atas mahu menulis Khamr iaitu arak. Sebenarnya kedua-dua perkataan di atas sudah ditulis di whiteboard semasa lecture dan tutorial. Sudah diingatkan beberapa kali di dalam kelas tetapi mereka tetap lupa...

Saturday, June 9, 2012

Jah! Sanah Helwah..

Kenyataan di atas adalah ucapan Selamat Ulangtahun kepada diri saya sendiri. Membuat ucapan pada diri agar terus istiqamah di dalam perjuangan, ibadah dan amalan-amalan baik lain. Seharusnya saya mesti menghargai diri sendiri sebelum orang lain dapat menghargai diri saya.
Syukur kepada Allah kerana diberi peluang untuk hidup sehingga ke angka ini. Masih tergapai-gapai mencari kekuatan hidup. Masih membilang-bilang amalan yang dibuat selama ini. Ikhlas kerana Allah kah atau dibuat kerana manusia atau suasana sekeliling?

Walaupun usia sudah melebihi angka 40 tetapi rasanya hati tetap muda. Muda, sebab sentiasa dikelilingi oleh orang-orang muda terutama pelajar-pelajar yang bertukar bersilih ganti. Masih lagi suka membeli alat-alat tulis, cenderamata yang kecil-kecil, masih lagi membelek anak-anak patung jika ada peluang. Masih lagi bergosip-gosip dengan pelajar-pelajar saya yang masih muda.

Saya juga berasa muda setiap kali balik kampung, berjumpa dengan Ma dan Abah yang masih lagi memanggil saya, "Jah,jah..." Setiap kali dipanggil begitu, terasa seperti masih lagi anak kecil pada ma dan abah. Ah! sebak pula rasanya bila disebut nama-nama keramat itu.

Menurut ibu saya lahir pada hari Isnin pada jam 4.30 pagi. Menurut ibu lagi, semasa kecil saya mempunyai selera makan yang sangat tinggi. Dengan kata lain, saya suka makan! Apa saja yang diberi atau ditawar, saya akan makan. Tiada istilah tidak sedap pada saya. Tiada perkataan "tidak" pada setiap makanan yang ditawar pada saya. Jika, adik-adik lain, makan biskut 1 keping sahaja di kala usia 7-10 bulan , saya pula boleh menghabiskan 2 keping setengah! Padan la badan saya besar sampai sekarang. Lagi satu, jika saya demam pun, saya tetap berselera untuk makan. Sebab itu  ibu cakap, demam saya tak melarat. Cukup 2-3 hari saya sudah sembuh.

Saya diberi mimum susu botol dari usia 1 tahun lebih dan hinggalah hampir mencecah umur 3 tahun. Ibu tidak tahu macam mana hendak membuat saya berhenti minum susu botol sebab saya sudah "bergantung" sangat pada botol. Suatu hari, botol saya jatuh ke dalam longkang dan boleh nampak botol itu terapung. Jadi, setiap kali saya meminta susu, ibu akan bertanya " mana botol susu Jah?" maka saya akan berlari ke lantai dan lihat diantara celah-celah kayu lantai di mana botol saya yang kelihatan di situ. Lama kelamaan saya faham yang saya kena minum susu melalui cawan.

Semasa umur 9-10 tahun, menurut ibu, saya selalu "berderak". Keluar dengan kawan-kawan atau sepupu dan bermain di rumah mereka sehingga lupa nak balik rumah sebelum waktu maghrib. Ada juga saya sampai tertidur di rumah sepupu. Takut nak balik, saya akan meminta nenek tolong beritahu ibu atau abah. Saya juga  suka bermain di tepi sungai Kelantan di belakang rumah sepupu saya. Mengambil buah timun cina (tembikai) yang orang tanam dan makan sambil menyorok-nyorok takut tuan punya timun itu nampak. Oleh kerana kami tiada pisau untuk membelah timun itu maka kami akan menghentak atas pasir agar buah itu pecah dua. owh..nakal juga rupanya. Kadang-kadang saya akan mengutip etak ( kelate; etok) di tepi sungai dan menyalai di rumah sepupu. Suka sangat kekoh etak masa dulu. Sekarang, bila tengok etok, hati saya terusik dengan kenangan lalu. Yang sedihnya sekarang saya sudah hilang kemahiran mengekoh etak. Saya juga suka main bola cap kaki tiga. adoi..sedap sungguh mengejar orang  dan membaling bola ke badan mangsa. Nikmat yang tidak terkata!   

Saya suka makan kari ikan masakan ibu. Biasanya ibu guna ikan Mmuduk ( Jemuduk) untuk membuat kari ikan. Kalau saya membuat permintaan sedemikian ibu akan memberi syarat, yang saya sendiri akan meminta daun kari dari sebuah rumah jiran yang berdekatan. Sebenarnya jiran itu tidak begitu mesra dan kadang-kadang dia menghalau kanak-kanak (termasuk saya) yang selalu bermain dan berbuat bising berdekatan dengan rumah dia. Kari ikan punya pasal, saya tebalkan muka walaupun kena marah, datang untuk meminta izin untuk mengutip daun kari di kawasan rumah dia. Satu lagi lauk kegemaran saya ialah bayam masak lemak dicampur dengan ubi keledek. Seingat saya, jika saya balik kampung, ibu akan masak lauk ini pada saya sehingga ke hari ini.

Banyak sekali yang hendak dikongsi tetapi rasanya cukuplah setakat ini sahaja. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang masih memberi pinjam pada saya ingatan yang kuat untuk mengingati kisah-kisah lampau. Semua yang berlaku dalam hidup saya, tidak sesekali saya menyesal. Walaupun pernah ditarik telinga,  dimarah, dipukul oleh ma abah dan sebagainya, saya akui semua itu adalah dari kenakalan saya. Semua itu mendidik saya sehingga saya berasa sendiri apa perasaan menjadi ibu bapa pada hari ini. Keinginan untuk berubah dan dengan izin serta rahmah Allah, menjadikan saya hari ini.

Saya mohon kemaafan kepada orang-orang yang pernah menjadi mangsa saya semasa kecil. Mohon maaf juga pada sepupu-sepupu yang saya banyak menghabiskan masa bersama mereka. Bergurau senda dan berbual mesra, pasti ada terkasar bahasa. Maaf dipinta.


Tidak lupa, saya ingin berterimakasih kepada guru-guru saya walau di mana mereka berada. Walaupun saya tahu sudah ramai yang sudah pergi dari alam fana' ini, tetapi paling saya tidak lupa ialah guru yang mengajar mengaji Quran  iaitu Pak Cik Man yang pergi pada tahun 2007. Setiap kali saya mengaji Quran, tidak lupa saya memohon kepada Allah agar sampaikan pahala bacaan saya kepada arwah.

Di bawah ini saya sertakan "dalil" atau "hujjah" yang saya lahir pada 9 Jun 1969 dan diberi nama Ramizah Wan Muhammad ...  :)



                                                                         ^
                                                                         ^
                                                                         ^
                                                                         ^
                                                                         ^





p.s. Sanah Helwah Ya Enta..Enta daiman fi qalbi..wa ana daiman fi qalbik :)

Wednesday, June 6, 2012

Surat untuk anak-anak Mama

Kehadapan anak-anak mama yang dikasihi dan dicintai hingga ke mati; Ahmed Zaki, Ahmed Wafi dan Ahmed Lutfi....

Assalamualaikum wrt.wbt.

Mama harap surat ini sebagai wasiat mama pada anak-anak semua. Mudah-mudahan semasa anak-anak membaca setiap bait dalam lembaran ini, mama masih ada di dunia. Jika mama sudah tiada, cubalah selongkar blog mama ini yang penuh dengan rahsia dan luahan hati mama.

Pertama-tama mama nak maklumkan pada anak-anak, yang anak-anak adalah buah hati mama. Pengarang jantung hidup mama. Anak-anak juga pendengar dan sahabat setia mama. Anak-anak adalah nikmat hidup mama. Pada masa yang sama. mama juga ingatkan pada diri mama bahawa anak-anak adalah milik Allah sebenarnya. Allah bagi pinjam pada mama. Sampai bila pinjaman itu, mama tidak tahu. Tetapi dengan doa dan usaha yang mama ada, mama akan cuba menjaga pinjaman ini dengan seikhlas hati mengikut apa yang termaktub dalam al Quran, Sunnah rasulullah saw dan pendapat ulama dahulu kala.  Anak-anak pasti maklum sendiri yang mama sebenarnya bukan seorang ibu yang sempurna.Banyak kelemahan yang ada pada diri mama. Mama suka berleter, mama suka komplen dan mama kadang-kadang tidak memahami jiwa anak-anak semua. Kadang-kadang bila mama sampai rumah, mama akan menguncikan diri dalam bilik sebab mama tak nak tengok muka bibi mutiah itu. Bila mama nak cakap dengan anak-anak, mama panggil anak2 masuk ke dalam.  

Ahmed Zaki atau "abang", mama selalu mengingatkan abang pasal akhlaq dan tingkah laku dengan orang tua. Setiap kali abang balik ke rumah, ada saja yang mama leteri. Dari bilik bersepah hinggalah solat berjemaah. Mama tahu abang tidak suka mendengar leteran mama  itu. Tetapi disebalik leteran itu mama tengok bilik dikemas dan abang pun lesap ke surau.

Ahmed Wafi atau "angah", mama selalu ingatkan angah, jangan lupa angkat kain bila balik sekolah. Jangan lupa bawa kain baju dalam raga ke kedai Dobi di bawah rumah kita. Angah suka pergi joging dan gymnasium untuk menjaga kesihatan. Angah tak nak makan pisang goreng yang mama beli sebab ianya berminyak. Mama sedih dan kecil hati maka angah makan sekeping dua demi untuk menjaga hati mama. Sebenarnya mama yang mudah merajuk dengan anak-anak.

Ahmed Lutfi atau "adik", mama selalu berpesan janganlah "pongoh". Nama Lutfi bermaksud lembut. Tetapi disebalik kepongohan itu, adik adalah orang pertama yang akan bersiap-siap ke surau. Adik juga orang pertama yang akan datang peluk mama bila masuk ke dalam rumah. Mama pun cuba sedaya upaya menjadi seorang ibu yang bersabar dengan kerenah anak yang bongsu yang sangat manja ini. Kadang-kadang mama perlu bertegas bila hajat melampaui batas. Mama cuba menjadi seorang ibu yang kreatif berhadapan dengan anak yang bernama Lutfi ini.

Maafkan mama kerana meninggikan suara, mungkin telinga mama tidak mendengar jawapan anak-anak bila dipanggil tadi. Maafkan mama kerana tidak dapat masak apa yang kamu hajati, mungkin mama lembap memahami resepi atau pun mama malas hendak mengemas sinki. . Maafkan mama kerana tidak memenuhi setiap yang kamu hajati, mungkin mama pentingkan diri sendiri...

Anak-anak mama yang mama sayangi...

Mama selalu berfikir yang suatu hari nanti, mama akan pergi bertemu ilahi. Jika mama sudah pergi jangan lupa mandikan jenazah mama. Jangan biar orang lain melihat aib mama mu ini. Biar anak-anak sendiri yang melihat betapa ibumu ini penuh dengan noda dunia. Bila jenazah mama mahu diangkat ke kubur,jangan biar orang lain mengusung mama. Ingat, apa mama pesan dulu. Seorang pegang di kepala, seorang pegang di tengah dan seorang lagi pegang di kaki. Sebaik saja mama akan dimasukkan ke dalam liang lahad, kalau muat masuklah semua anak mama untuk membuka ikatan pada jenazah mama. Pastikan mama berada di posisi yang betul dan mengadap kiblat. Bila sudah selesai maka peganglah mama buat kali terakhir. Pandanglah mama untuk ke sekian kalinya. Mama yang megandungkan kamu semua dan yang menyusukan kamu. Sepanjang 2 tahun mama menyusukan kamu semua.  Tiada susu lain yg membesar dan menguatkan tulang kamu melainkan susu dari badan mama sahaja. Itulah nikmat yang tidak terhingga bila dapat memeluk erat anak-anak mama.

Mama juga ingin berpesan, jika anak-anak semua mempunyai isteri nanti atau anak-anak perempuan, jangan lupa menyayangi mereka dengan sepenuh hati. Layanlah isteri-isteri kamu dengan penuh hormat. Jagalah maruah mereka di depan rakan taulan atau sanak saudara ataupun anak-anak kalian. Itulah sebaik-baik tanda yang kamu semua sayangkan mama..... 

Abilities & Qualities - Inspirational Quotes , Motivational Thoughts and Pictures ,butterfly


                              Jika ada rahmat ilahi pasti kita akan berjumpa lagi....insha Allah :)

Wassalamualaikum wrt.wbt.


p.s. Lagi satu mama nak pesan, jangan lupa deactivate Facebook mama bila mama sudah tiada :)