Sunday, August 28, 2011

Di sebalik Hari Raya...

Ayah Sid berada di sebelah kanan..






Nenek sebelah abah; cucu panggil dia Mok..



Nenek sebelah Ma; cucu panggil dia Chek..





Di sebalik kegembiraan kita untuk menyambut Hari Raya Aidil Fitri yg akan menjelang tiba tidak lama lagi, saya harap kita tidak lupa kepada mereka yg telah lama meninggalkan kita. Juga kepada mereka yg tidak bernasib baik utk berhari raya bersama keluarga. Sekaligus juga kepada mereka yg ditimpa malapetaka atau kehilangan org2 tersayang menyebabkan Hari Raya tidak lagi menjadi hari utk mereka bergembira.



Saya harap di sebalik kegembiraan itu mesti ada terselit perasaan prihatin kepada org2 di atas. Berpada2lah menyambut Raya. Bersederhanalah dalam semua segi, dari penyediaan kuih muih, baju raya dan tawa gembira. Ingatlah pada mereka yg tidak bernasib baik seperti kita.




Pada hari yg mulia ini, saya pasti merindui nenek2 dan bapa2 saudara saya yg telah meninggalkan saya. Saya amat rapat dengan mereka. Semasa kecil, saya selalu mencari nenek dan bapa saudara utk mendapat duit raya.


Walau apa pun, yg pasti kita juga akan menjejaki mereka suatu hari nanti..



Mudah2an sempena menyambut hari kemenangan yg akan menjelang tiba, sama2 lah kita kembali kepada fitrah; menjauhi sifat munafik dan prasangka dan saling bermaafan agar hati kita suci dan bersih.


SELAMAT HARI RAYA!! :-)



p.s. Chek, Mok, Ayah Sae, Ayah Soh dan Ayah Sid....rindu nyohs...

Wednesday, August 24, 2011

Hidup tidak selalunya indah....







Hidup tidak selalunya indah




Kadang-kadang pasrah


Adakalanya tabah




Banyak kalinya gundah




dan selalunya terbabas









Yang penting lain orang lain tidak susah




Dengan aku punya masalah




Sabar, redha dan maaf




Hanya pada Allah aku berserah







Selagi jiwaku masih bernafas








*aaaaarrghh*


















p.s. Arwah Zumratullah tetap di hati...dibawa mati....

Sunday, August 21, 2011

Menjaga hak orang bukan Islam..

Baru-baru ini di dalam media massa ada menyentuh mengenai isu masjid di Pulau Pinang memasang bacaan al Quran al Karim dan juga tarhim pada waktu awal pagi sehingga menganggu org2 yg bukan Islam yg menetap di persekitaran tersebut.








saya terpanggil utk memberi reaksi dari isu tersebut. Patut ke tidak patut Jabatan Agama Islam melarang masjid di tempat itu dari berbuat sedemikian? Pada pandangan peribadi saya, patut. Larangan tersebut adalah mengikut lunas2 dan objektif shariah.








Bila kita hidup di dalam kelompok masyarakat org bukan Islam, isu2 sebegini perlu dititikberatkan. Ingin saya bertanya, adakah membaca ayat suci al Quran dan tarhim pada waktu pagi itu, hukumnya adalah wajib? Adakah ia menjadi satu asas bagi kemantapan akidah kita? Atau adakah ianya hanya sebagai salah satu furu' atau cabang dalam menegakkan syiar Islam? Secara jelas hukumnya tidak wajib. Objektif membaca Quran pada waktu pagi sebagai peringatan kepada umat Islam agar bangun pagi utk Qiyam atau subuh sudah menghampiri waktu. Tetapi jika hanya dua tiga kerat saja umat Islam di tempat itu ataupun pada masa yg sama menganggu ketenteraman org bukan Islam, maka tidak boleh kita melakukannya. Method of da'wah pun kena betul. Setiap hukum yg dikeluarkan oleh Majlis agama Islam atau Jabatan agama Islam perlu diambil kira dgn masyarkat setempat dan masa.








Semasa saya tinggal di jalan gombak, setiap pagi ahad, ada satu masjid di sana, selalu mengalunkan tarhim sebelum jam 5.30 pagi. Kemudian disusuli pula dgn tazkirah melalui pembesar suara hingga rumah saya yg jaraknya setengah KM itu dapat didengari. Tetapi saya tak faham satu butir pun kata2 dari penceramah. Yg saya dengar hanyalah tempikan suara beliau saja. Terfikir sebentar, adakah objektif memberi ceramah itu sampai? Kalau betul ada org mahu mendengar, silalah ke masjid. Saya pasti, org2 bukan Islam akan merasa tidak puas hati kerana pada hari minggu mungkin mereka mahu berehat dan melanjutkan tidur masing2. Yg penting di sini ialah sensitiviti kita pada hak mereka dan pada masa yg sama, kita mesti fikir adalah objektif kita utk berdakwah pada org Islam lain juga tercapai.








Maqasid Shariah perlu dilihat sebelum ulama' memberi hukum. Konsep daruriyyat, haajiyyat dan tahsiniyyat perlu difahami. Setiap hukum Islam perlu dilihat secara pragmatik dan bukan secara literal dan rigid.








Kadang-kadang kerana terlalu taksub dan rigid dgn hukum Islam, kita terlepas pandang terhadap hak2 org bukan Islam. Ilmu perlu digali, dikaji dan dikenal pasti yg mana sesuai dan dan yg tidak boleh dipakai. Pendapat2 ulama terdahulu perlu diterokai agar kita tiada prejudis pada satu2 mazhab.








Lagi satu yg penting, dakwah pada org bukan Islam. Berdakwahlah dgn mereka dgn amalan dan perbuatan kita kerana ianya lebih berkesan dari pembesar suara...








Basshiruu wala Tunaffiru.. Berilah khabar gembira (semasa berdakwah) dan janganlah kamu membuat mereka lari..( dari mendengar dakwah kamu)! ( maksud hadis)








p.s. menghitung hari...

Wednesday, August 17, 2011

Isu murtad dan prosedur dalam Islam

Ramai yg tahu bahawa mengikut undang2 Jenayah Islam, hukuman yg akan dikenakan kepada orang murtad ialah hukuman bunuh. Tetapi ramai yg tidak tahu apa dia prosedur jenayah Islamiyyah sebelum hukuman itu dapat dijalankan. Disamping itu ramai juga yg tidak tahu, apa dia elemen2 jenayah yg WAJIB dibuktikan sebelum si penjenayah boleh diumumkan sebagai Murtad Islam. Perlu diingatkan juga bahawa hanya Mahkamah Syariah yg berkuasa utk mengumumkan bahwa si Polan itu sudah murtad."Sesungguhnya dilarang sama sekali dikalangan kita utk memanggil sesiapa sebagai orang murtad melainkan si pemanggil itu juga adalah seorg murtad juga" ( maksud hadis).






Antara prosedur jenayah yg perlu dilalui oleh mahkamah ialah hak kepada si murtad utk bertaubah. Dalam bahasa Arab ia disebut sebagai Istitabah. Hak ini adalah wajib diberikan oleh mahkamah kepada tertuduh. Ulama2 berselisih pendapat tentang period yg perlu diberikan. Ada yg berkata, 3 hari, 1o hari dan ada juga tiada ketetapan masa tetapi bergantung kepada mahkamah. Pada masa period istitabah juga, adalah menjadi tugas mahkamah dan pihak berwajib lain utk menyelidiki apakah yg menyebabkan tertuduh meninggalkan agama Islam. Apa silapnya? Apa masalah si tertuduh? Mungkin ada ketidafahaman hukum hakam Islam dan sebagainya? Mungkin ada paksaan atau elemen luar lain yg menyebabkan dia murtad? Apakah ada niat jenayah si penjenayah? Ini adalah antara elemen2 penting yg perlu dibuktikan oleh Mahkamah Syariah. Jika si murtad bertaubat dalam waktu ini maka gugurlah hukuman bunuh ke atas beliau.





Di dalam lecture saya selalu memberi contoh kes Lina Joy sebagai satu kes yg mana si murtad boleh dikenakan hukuman bunuh. Lina Joy @Azlina telah dillahirkan sebagai org Islam, hidup mengikut amalan Islam tetapi tiba2 keluar dari agama Islam sebab mahu mengahwini pemuda kristian. Dia juga telah membawa kes ini hingga ke Mahkamah Persekutuan dgn tujuan utk mencabar kedaulatan Islam agar memberi hak kepada dia utk keluar dari agama Islam. Jika kes dia menang di Mahkamah Sivil ( Persekutuan), maka akan menjadi ikutan pada org2 murtad lain utk mengikut jejak beliau sekaligus mengugat kedudukan agama Islam di negara kita. Satu perkara perlu diingat bahwa, kes2 murtad hanya boleh didengari di Mahkamah Syariah sahaja. Mahkamah Sivil tidak mempunyai bidangkuasa





Walaubagaimanapun jika si pesalah murtad ini adalah org2 yg tidak mempunyai kepentingan umum tetapi hanya peribadi sahaja, maka mahkamah boleh consider permohonan beliau. Seperti kes Siti Fatimah Abdullah, seorg wanita muallaf yg berkahwin dgn lelaki muslim dari Iran. Selepas berkahwin, tiada sebarang tunjuk ajar dari suami bagaiman mahu hidup mengikut cara Islam dan apa yg halal dan apa yg haram. Sepanjang berkahwin, tidak pernah solat dan sebagainya. Suaminya pula hilang entah ke mana. Justeru itu, permohonan sebegini boleh didengari boleh Mahkamah. Saya rasa tidak adil utk menyuruh atau memaksa Siti fatimah untuk terus kekal dalam agama Islam sedangkan pengalaman pahit bersuamikan org Islam menyebabkan dia ada stigma yg negatif pada agama ini.






Banyak lagi isu2 lain dalam jenayah murtad ini tetapi tak dapatlah saya nak membincangkan di kesemuanya sini.






Secara umumnya, kes murtad di Malaysia adalah amat2 membimbangkan. Tugas pihak berwajib ialah utk mencari punca keadaan ini berlaku. Apakah kepincangan yg berlaku dalam masyarkat kita? Apa kelonggaran dari segi undang2 menyebabkan mereka meninggalkan agama Islam sebegitu saja? Ini adalah tugas kita; tugas semua umat Islam. Pada masa yg sama kita hendaklah memberi contoh yg terbaik kepada org bukan Islam. Walaubagaimanapun saya pasti, jika niat utk memeluk agama Islam dibuat dgn penuh keikhlasan hati disamping ada moral support dari keluarga dan teman2, pasti si muallaf itu kekal beragama Islam. Tetapi jika seseorang itu, memang lahir sbg org Islam dan mengamalkan ajaran Islam sebelum ini dan tiba2 keluar dari Islam, maka seuatu yg pelik telah berlaku. Hanya dgn undang2 jenayah Islam dapat merungkai apa masalahnya dan jika perlu, hukuman bunuh perlu dilaksanakan kpd beliau. Itu pun selepas setiap prosedur mahkamah telah dilalui. Hukuman hudud senang disebut tetapi sangat susah untuk dilaksanakan.





Marilah kita sama2 mendoakan negara kita selamat dari malapetaka sedemikian...








p.s. maaf, sabar dan redha...













Sunday, August 14, 2011

Ucapan Raya: Kad Raya Vs SMS









Hari ini sudah masuk hari ke 14 kita berpuasa. Ada kurang lebih 2 minggu lagi kita akan berhari raya. Saya kira pada minggu ini ada juga diantara kita yg menghantar kad raya utk keluarga yg jauh di mata dan juga rakan taulan yg dekat atau jauh.



Sejak zaman IT melanda dan cellphone menjadi asas hidup individu dalam dunia ini, ucapan raya melalui kad sudah lama berlalu. Ramai yg menggunakan SMS atau text message dan Fb sebagai jalan utk menyalurkan ingatan di Hari Raya.



Secara peribadi saya lebih suka menerima ucapan melalui kad raya. Kad ucapan yg saya terima adalah sesuatu yg personal bagi saya. Terlalu istimewa utk diucapkan dgn kata-kata. Kehadiran kad adalah tanda pengirim mengingati penerima. Di dalam kad tertulis kata-kata yg manis, ucapan yg ikhlas serta doa dan harapan dari pengirim. Jika dipos, maka pengirim telah mengambil inisiatif dengan menampal stem dan mengepos kad pada masa2 tertentu. Saya suka menerima kad raya. Setiap kad raya yg diterima akan disimpan utk bertahun2 dan dibaca semula bila ada masa terluang.



Saya sangat menghargai kad ucapan dari pelajar2 saya yg ditulis dan dihantar dgn penuh ikhlas. macam mana saya tahu ikhlas? berpandukan ucapan di dalam kad tersebut. Dengan tulisan tangan dan smiley face. Cukup menggembirakan saya. Jika disertakan dgn alamat pasti saya akan membalas setiap kad yg dihantar satu persatu.


Saya harap budaya menghantar kad masih belum pupus. Walaupun ada yg lebih suka menghantar ucapan melalui SMS atau Fb, saya tetap lebih suka pada kad raya yg masih ada personal touch.


Dekat di hati dan rasa dihargai...


p.s. peminat stem...

Thursday, August 11, 2011

Paris Mosque

Semasa ke London bulan lepas, sempat juga saya berjalan-jalan ke Paris. Hanya satu hari di sana. Semasa di Paris, saya singgah di Masjid Paris yg terletak di celah-celah bangunan dan deretan kedai di bandar Paris. Tengok sekali rasa macam tak percaya itu adalah masjid. Walau apa pun, saya bersyukur bahawa, walau di mana kita berada, pasti ada masjid untuk umat Islam beribadat.




Di bawah ini adalah batu bersurat tentang sejarah Masjid Paris. Saya pun tak sempat baca. Kalau baca pun memang agak2 la apa kandungan yg tertulis di atas batu ini. Jadi pembaca2 sekalian boleh lah cuba membacanya. Kalau yg berumur 40an seperti saya ini, kena pakai spek lain utk membca tulisan sekecil ini.







Ini pintu gerbang masuk ke Masjid Paris. Ramai pelawat2 datang berkunjung untuk mengambil gambar masjid ni. Masa saya solat jamak dan Qasar pada waktu ini, lebih ramai pelawat dari jemaah utk bersolat.













Bila saja masuk ke dalam masjid, pemandangan ini yg kita nampak dulu. Taman Bunga dgn air pancut. Cantik dan tenang saja di sini.












Salah satu lorong di kawasan masjid









Di pintu yg terbuka itu lah tempat jemaah wanita bersolat.














Saya harap suasana sebegini tidak berlaku di Malaysia. Masjid bukan tempat utk orang Islam untuk berposing sana sini. Bukan tempat untuk kita bersohor yg kita pernah datang ke sini. Masjid adalah tempat utk kita memakmurkan ia dgn amal ibadat, ikitikaf dan zikrullah. Mungkin bagi mereka yg tak pernah datang ke masjid itu, boleh lah mengambil gambar sebagai kenangan. Janganlah pula kita datang melawat masjid yg berharga berjuta2 ringgit tetapi tidak sempat utk menunaikan solat tahiyyatul masjid, tetapi sempat pula kita untuk berposing-posing kemudian tepek gambar dalam Facebook...














p.s. mencari kekuatan diri untuk dilupai....





Monday, August 8, 2011

Ibadah: Personal vs Muamalat

Pada bulan yg mulia ini, ramai yg cuba melipatgandakan amalan ibadah mereka dgn melakukan perkara2 extra seperti solat sunat, solat tarawikh, solat witir, membaca Quran, Oiyam, iktikaf dan sebagainya. Saya kira, amalan ibadah sebegini adalah berbentuk personal. Antara hamba dgn Pencipta.




Saya harap antara kita tidak lupa juga dgn amalan berbentuk muamalat; iaitu berbentuk memberi manfaat kepada orang lain. Ini pun ibadah juga. Contohnya, mengajar mengaji atau sabjek2 lain, menulis sesuatu yg memberi manfaat pembaca ( menulis entry dalam blog?), menjaga orang sakit, menolong ibu bapa atau adik2 di rumah, bersedekah dan sebagainya.




Sebenarnya amalan mumalat di atas adalah lebih banyak pahalanya dari amalan berbentuk personal. Teringat pada makcik saya, Puan Wan Aminah Wan Yusoff, yg sibuk menjaga suaminya di hospital sejak 19 Julai lagi. Maka berbuka puasa dan melakukan amalan ibadah lain, semuanya di hospital. Mudah2an Allah memberi ganjaran yg sebaik2nya kepada beliau. Ketabahan dan kesabaran beliau semasa di di hospital menjaga suami tercinta membuat saya terpegun. Walaupun tidak dapat solat terawikh di masjid atau menghabiskan 30 juzuk pada bulan ni, saya pasti dan yakin ada pahala lain yg telah dijanjikan oleh Allah kepada dia.




Begitu juga pada ibu-ibu lain yg sibuk menyediakan juadah berbuka utk keluarga. Bermula dari bangun pagi2 lagi utk ke pasar, menyediakan bahan2 utk memasak, mengemas dapur dan sebagainya. Mungkin kerana kepenatan, tidak sempat nk melakukan 20 rakaat tarawikh dan Qiyam setiap malam. Tetapi sumbangan ibu2 sebegini yg mengorbankan masa dan tenaga agar org lain selesa melakukan ibadah adalah tiada tolok bandingnya.




Saya sendiri pun cuba utk memasak pada keluarga setiap hari dan mengelakkan diri utk membeli. Pada masa yg sama cuba utk mendidik anak2 agar redha dgn apa jua yg tertera di atas meja. Hari pertama berpuasa, saya meninggalkan pejabat jam 4.15 petang dan singgah di Giant utk membeli bahan2 basah utk memasak. Hampir 30 minit di sana dek ramainya orang, walhal hanya nk membeli ayam dan daun sup saja. Niat nk membuat lauk yg istimewa utk anak2 tapi dek keletihan ( hari pertama berpuasa dan bekerja) hanya sempat membuat nasi ayam saja, yg paling senang dan mudah.




Apa2 pun jangan diukur ibadah bulan puasa dgn berapa jumlah rakaat kamu solat tarawikh dan witir dan berapa kali kamu khatam Quran..berapa kali kamu iktikaf di masjid. Tiada siapa yg dapat mengukurnya melainkan Allah taala sahaja. Keikhlasan kita menentukan segala2nya. Cukuplah kita bulatkan hati dan tegarkan amalan hanya untuk Allah semata-mata.. Sebaik2 amalan ialah amalan yg berterusan..yg istiqamah dan yg tegar...bukan sahaja di bulan Ramadhan tetapi setiap bulan..






p.s. .............................................................................................

Saturday, August 6, 2011

Pertemuan itu...







Pertemuan itu manis bak limau kasturi


Takkan ku lupa hingga kini


Bila melihat kau berlari-lari


Mendapatkan aku yang ternanti-nanti


Bersama senyuman paling manis sekali


Serta buah tangan yang dihargai








Kini kita sudah jauh terpisah pergi


Sudah tidak bertemu lagi


Sudah tidak sehati lagi


Sudah tidak dirindui lagi






Tetapi pertemuan itu tetap di hati


dan tetap manis sekali


sesekali tidak akan kulupai


dan masih dijiwai


walau aku sudah jauh ditinggal pergi...


Dibuang jauh dari sanubari...


kerana pertemuan itu

satu yang hakiki

yang aku pernah kau sayangi..






p.s that was the best moment...

Tuesday, August 2, 2011

Kisah bersama Raja Bahlul...

























Ramai pembaca-pembaca blog saya (express dan silent reader) meminta agar saya menulis pasal kes Raja Bahlul.


Semasa sesi pembentangan kertas kerja, saya bersama dengan 2 org lagi speaker diletakkan di dalam sesi Religion and Society. Pembentang yg pertama ialah Mashhad al allaf dari UAE. Saya pula pembentang kertas kerja yg kedua ( sy suka no 2, sebab saya anak yg ke2) dan yg ketiga dari pembentang dari negara Romania

Sebaik saja habis pembentangan, org pertama yg bertanya soalan ialah seorg professor dari US, Prof David. Soalannya agak jujur dan berunsur ingin tahu tentang prosedur undang2 sebelum mahakmah syriah menjatuhkn hukuman.


Selepas David bertanya, Raja Bahlul pula mengangkat tangan, meminta izin utk bercakap. Rupanya dia hanya ingin meminta komen dari semua pembentang tentang Tuhan. Dia byk menggunakan istilah God dan bukannya Allah. Bagi saya, sebagai org Islam, adalah lebih baik kita menyebut nama Tuhan kita, Allah, bila bercakap. Walaupun, istilah "God" pun boleh tetapi dari personal impak, menyebut nama Allah adalah lebih menyuntik keimanan kita kpd Allah dan sekaligus menggetar jiwa kita.



Raja Bahlul bertanya, "Why do we need to seek forgiveness from God? What was the violation which we have committed, hence we need to ask forgiveness from Him? How do we know that He has forgiven us? Where is He?" Ini adalah intipati soalan2 dari beliau. Ada lagi komen2 lain yg disusuli dgn soalan ini. Saya cuma mengambil isinya saja.




Bila saja mendengar soalan2 begini yg ditanya, saya kecut perut. Takut jika ada "tanda" yg Allah murka dgn soalan2 sebegini. Sebelum saya dan pembentang lain memberi response komen ini, tiba2 Cynthia, seorang Non Muslim dari Amerika menjawab. " Dont you know that Muslims are abdallah; servants of Allah? There are many verses in the Holy Quran which mentioned that He is Ghaffar, he is al 'afw and and al Samhu. If you cannot see Him, He can see you. If you want to know whether he has accepted your apology, then you should communicate with Him. how do you communicate with Him? You have to read the Holy Quran".





Saya sungguh terpegun dgn jawapan yg diberikan oleh Cynthia tadi. Walaupun dia adalah seorang Non Muslim, tetapi dari segi ilmu agama ( berdasarkan jawapan dia tadi), adalah mengalahkan pengetahuan org2 Islam lain. Pada masa yang sama, saya terfikir yg kadang-kadang orang yg paling bahaya di kalangan org Islam adalah org Islam itu sendiri. Org Islam yg sifat bermuka-muka dengan nama sebagai org Islam dan amalannya . Tetapi di dalam hati masih meragui tentang kebesaran Allah dan sifat2Nya.




Saya hanya memberi response pada komen Raja Bahlul itu pada akhir sessi. Jawapan saya ialah. " As a Muslim I believe in Allah and His perfect attributes. I also believe in the Holy Quran, as the words of Allah. I strongly believe that He is the al Ghaffar by virtue of a number of Quranic verses. If you dont believe in Him and the Holy Quran.. well..I cannot do anything. I leave it to you to decide. "




p.s. Collide..You and I...

Monday, August 1, 2011

Books...

Dah lama tak menulis pasal buku-buku baru baru dibeli dan dan sudah dibaca..




Kebetulan masa trip ke London baru-baru ini, saya sempat membeli dua buah buku di KLIA sebelum masuk ke departure hall.


Di sini ada 3 buah buku yg saya sudah siap dibaca..








Tajuk buku di bawah ini ialah "Princess". Buku ini saya baca semasa berada di Heathrow Airport sambil menunggu waktu masuk ke departure hall. Ianya siap dibaca sehari selepas itu.Ianya berkisar pada kisah benar yg berlaku pada salah seorang puteri dikalangan kerabat diraja Arab Saudi. Pada umumnya buku ini sangat memberi impak kepada sesiapa saja bila mengetahui status wanita pada mata lelaki arab. Sebaik sahaja habis khatam buku ini, saya merasa sungguh geram dengan budaya dan mentaliti lelaki Arab terhadap wanita. Walaupun saya tahu, tidak semua lelaki bersikap sedemikian tetapi sedikit sebanyak menjejas juga perasaan saya pada lelaki Arab2 ini. Apa yg boleh saya simpulkan ialah, situasi sebegini adalah budaya Arab, norma hidup mereka dan sesekali tidak "represent" norma dan hukum Islam.






Ini buku kedua yang saya baca. Buku ini mula dibaca semasa di KLIA sebaik saja dibeli. Buku ini menjadi teman saya semasa menunggu bas, tube, tren atau pun semasa di rumah sewa. Tajuknya yg menarik membuat saya menggelepar hendak mengetahui isinya secepat mungkin. Banyak tips yg boleh kita belajar daripada buku ini. Tetapi ada juga yg saya tak mahu ikut; contohnya " How to use your eyes to make someone fall in love with you". Tips macam ini buat kita jadi gedik dan gelenyar pulak :-) Apa2 pun yg kita baca, gunalah akal fikiran dan iman di dada untuk menapis apa yg baik dan tidak baik.








Akhir sekali, buku yg terakhir yg ingin saya paparkan di sini ialah " I Shall Not Hate". Ianya adalah hadiah seorang yg istimewa kepada saya.




Buku ini adalah berdasarkan kisah benar berlaku pada penulis buku, Dr Izzeldin. Kisah hidup dia sebagai budak lelaki Palestine yg hidup di bawah reglime Israel. Keinginan beliau untuk belajar dan menjadi seorang doktor agar dapat mengubah kualiti hidup dia dan keluarga. Dalam memenuhi hasrat dan cita2 belau pelbagai ranjau terpaksa dihadapi. Bukan setakat wang dan kemiskinan tetapi dari segi politik dan sosial juga terpaksa beliau hadapi. Walaupun ibunya mati disebabkan keengganan pihak ambulan Israel enggan membawa ibunya ke hospital serta 3 org anak perempuannya mati akibat peluru yg dilancarkan oleh Israel pada rumah dia, dia masih tidak membenci Israel. Dia masih menyimpan harapan agar ada satu episod baru dalam hidup dia agar Israel dan Palestine masih boleh bersama. Sebaik saja habis membaca buku ini satu keluhan berat dan panjang saya lepaskan berserta airmata mengalir keluar. Mudah2an saya mempunyai semangat seperti Dr Izzeldin.




Sempena Ramadhan yg mulia ini, marilah kita semua menggunakan peluang ini untuk membaca al Quran Di samping itu juga, tidak salah untuk kita membaca buku2 berfaedah lain agar dapat menambah ilmu dan pengalaman hidup.

Ramadhan al Mubarak untuk semua!

p.s. aku yg sudah tak diendah..bila hati sudah berubah...