Powered By Blogger

Tuesday, May 8, 2012

Minyak Zam Zam




Hujung minggu lepas, seorang saudara menelefon saya bertanyakan mengenai hukum mewarnakan rambut. Saudara saya ini, umurnya awal 30an tetapi, menurut kata dia, banyak rambut di kepalanya sudah bertukar warna dari warna hitam ke putih sehingga menimbulkan reaki yg kurang sihat dari suaminya. Selepas berbual-bual dan mencapai kata sepakat, saya turut memberitahu dia, bahawa penjagaan rambut agar tidak cepat beruban ini bermula dari kecil lagi. Walaupun sudah terlambat untuk memulakan amalan ini, saya rasa, " better late than never". Mulakan juga dari sekarang :)

Selepas selesai bercakap, saya teringat pada zaman kecil dulu, sekitar umur 7-12 tahun. Ibu saya selalu berleter dan marah kalau keluar rumah tidak menyapu minyak rambut. Minyak rambut yg kami guna ialah minyak rambut zam zam. Kena marah, kena leter dan kena tarik kepala oleh ibu untuk di sapu minyak rambut. Masa itu, tidak tahu apa khasiat dan kebaikan menyapu minyak rambut. Sebagai anak yg taat pada ibu ( taat pada suami? huhu), saya akan menurut perintah sahaja.

Amalan ini saya buat hinggalah saya masuk ke kampus. Saya masih ingat saya seorang sahaja yg pakai minyak rambut di level mahallah yg saya bermukim. Baunya semerbak membuat kawan2 tahu, yg saya ada di situ. Pernah saya ditanya, " Jah, bila jah pakai minyak rambut? masa rambut basah atau kering?" Saya jawab masa basah. Maksudnya selepas di kesat rambut barulah dilumur dengan minyak. Saya menjadi bahan bualan di kalangan teman2 sebagai seorang yang suka bubuh minyak rambut.

Pada pemerhatian saya, orang2 muda zaman saya belajar  dulu hinggalah sekarang, tidak gemar bubuh minyak rambut. Busuk lah, berminyak lah, melekit lah dan sebagainya. Ramai yg suka menyampu rambut sahaja. ataupun bubuh konsidioner sahaja. Ramai juga yang suka melumur krim, serum dan sebagainya. Bagi saya, tiada yang sebaik minyak rambut zam zam. :)

Sehingga sekarang, itulah amalan saya untuk mendapat rambut yang sihat dan kekal hitam.

Terimakasih ma!



7 comments:

KhALiLI_HaNNaN said...

Congek kena atas btg idung...

CahayaLove said...

Tq nk trylah utk diri sdri n c kecilku yg kurang berambut.. Insyallah harap sesuai aamin..tq 4 info
:-)

Unknown said...

Sy pun mengamalkan sapu myk rambut dr kecik hingga skrg...zaman kecil & remaja guna zam2, sudah bkerja guna myk zaitun. Skrg umur 41 blm ada uban. Kwn2 usia 30-an ramai dah wrnakn rmbut bap beruban. Di samping itu amalkan lumur rambut dgn herba2 kg.

Unknown said...

Sy pun mengamalkan sapu myk rambut dr kecik hingga skrg...zaman kecil & remaja guna zam2, sudah bkerja guna myk zaitun. Skrg umur 41 blm ada uban. Kwn2 usia 30-an ramai dah wrnakn rmbut bap beruban. Di samping itu amalkan lumur rambut dgn herba2 kg.

Goldman said...

Ada dijual di

https://shopee.com.my/Zam-Zam-Hair-Oil-115-ml-Minyak-Zam-Zam-i.54991212.1625799552

Unknown said...

Serius ank saya ...dr bayi nenek dia dh lumur mnyak zam zam naik pening baunya tp kesannya skrg umur dh 25 thun rambut sngt lebat n hitam ..

Unknown said...

Sy msih lgi pkai mnyk rmbt Zam² ni spai skrg. 👍👍👍👍 Mmg tiap² hri pkai rutin sbb dh trbiasa dri skul rndah. Mmg mnyihatkn sapu mnyak kt rmbut. Jgn biar kring rmbut sbb blh rsakkn rmbut tnpa pkai ap² mnyak sbb x de prlndungn. Blh nk katakn sapu mnyak rmbut ni amalan ksihatan jgk la. 💪💪💪💪💪💪