Powered By Blogger

Friday, February 3, 2012

Cerita di bilik air...










Gambar hiasan sahaja




Saya jatuh dalam bilik air malam khamis lepas. Kira-kira jam 9 malam, saya ke bilik air untuk mengambil wuduk untuk solat Isya'. Di dalam bilik air ada satu tangga untuk turun ke bawah. Bila saya menjejakkan kaki di atas tangga yg saya letak satu bath mat, saya terus slide ke bawah dan jatuh terduduk. Kaki terhentak ke dinding bilik air. Pada masa itu punggung terasa sangatlah sakit. Saya gagahkan diri untuk bangun tetapi terasa berdenyut-denyut di bahagian punggung. Semasa saya cuba untuk berdiri, tiba-tiba saya tengok jari telunjuk kaki kiri berada di dalam keadaan bengkok. Ia tidak lagi straight seperti biasa. Seolah-olah jari itu sudah patah. Saya terus menjerit sekuat hati dalam bilik air saya sambil memanggil suami. Saya gagahkan diri untuk keluar dari bilik air dalam keadaan kesakitan yang amat sangat. Apabila suami masuk ke dan melihat keadaan jari kaki yg sudah bengkok, dia berkata " Kita perlu ke hospital sekarang!". Saya menjawab, 'nanti dulu!saya masih belum solat isya'"



Akhirnya saya masuk ke bilik air sekali lagi utk mengambil wuduk. Bila saya tengok sekali lagi tempat yg saya jatuh, badan rasa seram sejuk. Teringat pula jawapan suami tadi,"...hospital". Terus mengigil seluruh badan. Semasa saya mahu menunaikan solat isyak dengan duduk atas kerusi, badan saya tidak behenti mengigil ketakutan.




Usai mengerjakan solat isyak kami terus ke Hospital Tawakkal di Jalan Pahang. Selepas di X-ray, sendi tulang jari sudah terkehel dari tempatnya. Ada sedikit fracture pada tulang sendi juga . Ada juga sedikit ketulan darah nampak di dalam jari. Doktor memberitahu yg saluran darah terputus semasa tulang dislocated maka disebabkan itu darah keluar. Oleh kerana sudah lebih sejam insiden itu berlaku, maka jari kaki menjadi bengkak dan bertambah sakit. Doktor memberitahu yg dia akan betulkan jari yg bengkok itu. MashaAllah! Sakitnya, getus saya dalam hati.




Saya dibawa ke bilik surgery dan diminta berbaring. Di dalam hati, adakah aku akan menjerit sekuat hati atau aku akan menangis atau aku akan menggelepar kesakitan. Tetapi rasanya lebih baik saya meminta izin ke bilik air dulu sebelum perkara2 di atas berlaku...huhu.




Bila saya kembali ke bilik surgery, doctor memberitahu yg dia akan memberi local anaesthetic pada jari kaki tadi. Selepas menarik nafas dan mengucap Bismillah , doctor memberi injection pada jari kaki yg cedera itu. Mashallah, Allah sahaja yg tahu betapa sakitnya. Airmata bergenang di kelopak mata menahan sakit. Selepas beberapa ketika, lagi satu injection diberikan pada hujung jari. Kemudian doctor meminta saya bersedia kerana dia akan membetulkan jari yg bengkok itu. Saya rasa tidak sampai 10 saat, jari kaki saya sudah normal. Saya tersenyum lebar melihat jari sudah betul dan yg paling penting tak sakit pun!




Apa2 pun, sekarang saya sudah selamat dan berehat di rumah. Terimakasih kepada semua yang prihatin menghantar message bertanyakan khabar. Doakan saya boleh berjalan seperti biasa. Amin Ya rabbal aalamin :-)





8 comments:

Janna Wan Muhammad said...

innalillah...seriau janna baco, mujo janna penoh masuk bilik air rumoh kak ngoh, jadi janna bulih imagine macam mana kak ngoh jatuh tu....Ya Allah...sakit nyo kak ngoh, take care yer kak ngoh. rehat secukupnya, insyaAllah lepas ni kak ngoh bulih berlari semula... :)

FA said...

entry yang ditunggu-tunggu.. seriauuu serooo...

Capik said...

Aduss...bilow bunyi spital terkenang pengalaman...huhuh..get well soon kk ngohh...be careful always...^^

aisha umaira' said...

Salam ustazah...huhu...sy dah rase sakitnye...mmg saaakiittt...huhu...ustazah tabah ye....moga ALLAH bg kekuatan kat ustazah utk mhadapinya...klu ustzh perlukn bantuan ape2 just text me k...insyaALLAH sy boleh bantu...take k ustzh(^_^)

Shahir said...

Syafakillah ustazah. Huhu. Kecek pasal tule ni, pah ko sy sero seghiaa. :(

Semoga ustazah cepat sembuh. Ameen!

Syafiqah Najwa said...

saya pernah jatuh lepas keluar dari bilik air, sebab simen kat luar pintu tu licin, lagi2 masa basah. saya jatuh terduduk, sampai hilang suara. ibu saya yang kat depan pun x perasan saya jatuh. after few seconds, baru suara saya ada. baru ibu sedar saya jatuh. what a memory... huhuhu..

syafakillah ya ustajah! ;)

ramizah said...

Janna: tksih..awk adalah org pertama yg memberi komen. appreciate it very much.
Fatien: wuuuu...
capik: bilow...lamo tk dgr perkatae tuh.
aishah: tksih byk2.. love u
shahir:shahiiiiiiiiiir!!! :-)
Pika: anda sgguh memahami :-)

LubLy said...

get well soon ustazah..