Tuesday, August 28, 2012

Hudud di Malaysia: Antara daya dan dalih.

Saya ditanya oleh seorang pelajar saya, "Ustazah tak nak komen pasal hudud ke?" Jawab saya, soalan ini sering ditanya melalui Facebook tetapi saya enggan mengulas dengan lebih lanjut. Kadang-kadang, FB ini tidak sesuai untuk kita berbincang perkara-perkara serius serta bercorak akademik seperti Hudud.Saya rasa, perbincangan ini akan menjadi lebih bermanfaat jika kita berlapang dada, ikhlas serta penuh iman di dada. Maksud saya, tidak ada maknanya perbincangan ini dibuat dengan mana2 orang Islam jika mereka tidak ada iman pada al Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. 

Hudud adalah sebahagian daripada undang-undang jenayah Islam. Selain daripada hukuman hudud, Islam juga menggariskan hukuman lain iaitu Qisas dan Ta'zir. Ramai yang suka bercakap pasal hudud sahaja dan lupa pada Qisas dan Ta'zir. Jenayah hudud dan qisas, boleh dikenakan hukaman ta'zir jika ada sebarang keraguan dalam pembuktian dan sebagainya. 

Jika ramai yang takut sangat bila dengar nama Hudud, kita tukar nama lain. Apa saja nama yang kita suka seperti, Penal Code, Undang2 Jenayah, Kanun keseksaan, Undang-undang 1Malaysia pun boleh. Yang penting isi kandunganya adalah undang2 Jenayah Islam yang meliputi hukuman hudud, qisas dan ta'zir. Hudud itu nama brand sahaja. Nama brand tak penting, Yang penting adalah isi dalam, hard disc atau enjin dalam brand tersebut.

Saya juga dapati masih ramai yang menggunakan alasan yang negara kita tidak bersedia. Tidak cukup manpower, tidak cukup prasarana, masyarakat tidak cukup faham dan sebagainya. Kalau nak sebut man power, saya rasa kita dah cukup manpower. Institusi pengajian tinggi seperti UIAM, UM dan UKM telah banyak mengeluarkan graduan dalam undang2 syariah dan common law. Itu belum termasuk graduan2 dari universiti2 timur tengah. UM, sebagai universiti tertua di Malaysia sudah banyak mendidik pemimpin2 negara. Akademi Pengajian Islam di UM adalah tempat menyemai graduan2 Syariah dan Undang2. UIAM, yang terkemudian dari UM tetapi banyak mengeluarkan graduan yang bukan saja well versed dalam undang2 Islam tetapi dalam common law juga. Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia adalah satu agensi yang mentadbir mahkamah syariah di Malaysia. Prasarana dan infrstruktur yang dibuat oleh JKSM adalah cukup baik setakat ini. Mahkamah syariah di Malaysia secara umumnya sudah lengkap dengan 3 struktur; mahkamah rendah, tinggi dan rayuan. Awal tahun ini ada ura-ura sturuktur mahkamah akan dinaikkan ke 5 struktur. Wah! ini sudah cukup baik. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih.

Undang2 Islam pun sudah lengkap; substantif dan undang prosedur. Malah, negara2 ASEAN lain datang ke Malaysia untuk melihat apa yang sedang  dan akan dibuat.

Lagi satu isu yang diketengahkan ialah masyarakat tidak faham. Mengapa tidak faham? Salah siapakah jika mereka tidak faham? Atau lebih tepat lagi, siapa yang tidak faham, masyarakat atau pemimpin? Atau buat-buat tak faham. Kalau saya nak bercakap atas pengalaman saya mengajar undang2 jenayah Islam, pelajar2 saya yang cemerlang dalam sabjek ini adalah pelajar bukan Islam. Sudah tentunya ada juga pelajar2 Islam tetapi ramai juga yang bukan Islam score dalam sabjek saya. Jadi, faham atau tidak faham bergantung pada iman kita. Yang paling sedih ialah, semasa belajar mereka faham tetapi sebaik saja  pelajar2 Muslim ini  keluar dari UIAM maka mereka akan buat2 tak faham atau terus lupa dengan undang2 jenayah Islam dengan alasan, Malaysia tidak mengamalkan undang2 Hudud.

Jangan kita gunakan alasan bahawa undang2 Islam di Malaysia patut dilaksanakan secara beransur-ansur atas dasar sejarah perundangan Islam itu sendiri. Wahyu diturunkan secara beransur-ansur hanya untuk Rasulullah SAW. Tanjim itu hanya untuk wahyu sahaja. Wahyu sudah tamat. Maka tanjim al Quran/al wahyu juga sudah tiada. Sampai bila kita akan gunakan alasan beransur2 ini? Kita sudah merdeka 55 tahun dan wahyu diturunkan selama kurang lebih 23 tahun. Adakah kita masih lagi akan menggunakan alasan beransur-ansur? Tidak salah kalau kita guna alasan tanjim/beransur-ansur jika baru 10 tahun merdeka.

Pelaksanaan Undang-undang jenayah Islam ialah untuk menjaga kemaslahatan umat sejagat; orang Islam dan bukan Islam. Undang-undang  Islam pula diturunkan untuk seluruh semesta alam; bukan hanya pada manusia tetapi pada makhluk Allah lain juga, binatang, tumbuh-tumbuhan dan sebagainya.

Apa-apa pun, mudah2an undang-undang Islam yang satu ketika dulu mejadi satu-satunya sumber undang2 di negara kita akan hidup kembali. Saya yakin jika kita bertaqwa kepada Allah, nescaya akan diberi rezeki yang berlipatganda kepada kita serta jalan keluar dari segala kekusutan dan kepayahan. Amin.

Monday, August 13, 2012

Menunggu yang dikasihi


Gambar-gambar di atas adalah senario biasa yang saya tengok sebaik saja saya keluar dari Masjid Nabawi di Madinah. Kaum Adam di atas sedang sedia menunggu isteri masing-masing, atau pun anak perempuan mereka dan mungkin juga ibu-ibu mereka yang keluar dari masjid. kadang-kadang seronok juga melihat mereka menyambut "ketibaan" kita di perkarangan masjid. Sambil tersenyum, mereka turut juga membawa makanan ataupun minuman untuk diberikan kepada kaum hawa. Sambil berpimpin tangan ataupun tersenyum mereka beredar dari masjid. Hati saya turut terusik dengan sifat romantik yang ditunjukkan oleh suami-suami, ayah-ayah ataupun abang-abang di atas kepada kaum hawa ini. 

Bagaimanan dengan saya? Tiada sesiapa menunggu saya di luar masjid? Oh..tidak! Tak perlulah menunggu saya. Hotel hanya beberapa tapak  saja jaraknya dari masjid. Yang penting poket seluar berisi kerana saya suka menyendiri sambil mengintai jauhari sebelum sampai ke bilik kami :)

Friday, August 10, 2012

Ma dan Abah


Ma, abah..sungguh cantik dan segak berbaju dan bertudung pink. Abah, macam biasa selalu buat lawak bila nak ambil gambar berdua dengan ma. Tudung ma tu, jah yang pakaikan. Cantik begitu, kan? Seingat jah, sebelum pakai tudung, jah pakai sedikit foundation di muka ma. Kemudian baru sapu bedak. Semasa Jah sibuk menyap bedak, terdetik di hati, masa kecil dulu, ma selalu pakaikan bedak pada muka kita. Mmutih muka macam kena tepung gandum. Kali ni, giliran kita memastikan ma tetap vogue!

Abah pula, cukup dengan baju melayu dan kain sarung baru. Kopiah putih tak lekang dari kepala. Bila ditegur agar pakai baju smart dan kemas sikit, abah akan menjawab, " Ular takkan hilang bisanya walaupun menyusur di akar".

InshaAllah kita akan berjumpa di Hari Raya nanti :) Sayang Ma dan Abah!!





Saturday, August 4, 2012

Sukan Olimpik dan kita

Sekarang ini Sukan Olimpik sedang berlangsung di London  sejak Julai lalu. Sukan kali ini bertembung dalam bulan Ramadhan. Pastinya memberi sedikit kebimbangan kepada atlit yang beragama Islam tentang amalan berpuasa pada ketika ini. Di dalam FB baru-baru ini, saya dapati ada banyak perbincangan tentang hukum menundakan puasa semasa sukan ini berlangsung. Ramai yang meminta kerajaan kita hendaklah memberi fatwa yang khusus dalam hal ini; boleh meninggalkan/menundakan puasa ataupun tidak. Saya ada terbaca yang Tan Sri Harussani menyatakan bahawa hukumnya boleh untuk tidak berpuasa.Tetapi saya tidak pasti atas alasan apa hukum itu dibuat.Ada juga pendapat menyatakan bahawa, semasa bulan inilah berlakunya Perang Badar dan sahabat serta Rasulullah SAW sendiri berpuasa dan mencapai kemenangan dalam peperangan tersebut.

Puasa di bulan ramadhan adalah wajib. Meninggalkan puasa di bulan Ramadhan tanpa ada alasan yang menasabah dan tidak shara' adalah berdosa. Objektif puasa ialah untuk kita menjadi orang yang bertaqwa. Puasa memberi maslahah kepada diri kita dan bukannnya memberi masalah. Jika kita meneruskan puasa  tetapi pada masa yang sama mendatangkan kemudaratan kepada diri kita, maka harus untuk kita berbuka. Di dalam al Quran telah dinyatakan bahawa jika kita sedang musafir atau sakit maka dibolehkan berbuka puasa tetapi wajib qada' puasa yg ditinggal itu. Kadang-kadang bila kita berada di tempat di mana cuaca yang sangat panas yang boleh memudaratkan badan kita maka dibolehkan kita berbuka. Pada pendapat saya, tidak perlu ada fatwa samada boleh berpuasa atau tidak semasa sukan ini berlangsung. Terpulang kepada individu untuk menentukan tahap mana mereka boleh meneruskan puasa atau tidak. Saya rasa, jika acara sukan yang dimainkan  itu adalah tidak lasak seperti acara menembak , fencing atau chess, maka tak perlulah kita berbuka. Tetapi jika acara sukan itu sebaliknya seperti judo, olahraga, maka bolehlah berbuka. 

Undang-undang shariah ini sangat cantik dan sangat mudah untuk dipraktikkan jika kita faham konsep maqasid shariah. Di dalam hadis, rasulullah ada menyebut " Bashirru wala Tunaffiru". Hendaklah kita menyampaikan berita gembira dan janganlah kita membuat mereka semua lari ( bila mendengar dakwah kita). Lagi satu, bila perkara-perkara sebegini dijadikan isu, boleh mendatangkan perpecahan kepada umat Islam. Saya juga nak komen, di dalam pentadbiran undang2 Islam di Malaysia, jika seorang Mufti ditanya oleh wartawan tentang satu hukum yang tidak ada dalam nas sebelum ini, jawapan yang diberi adalah bukan fatwa tetapi pendapat peribadinya sahaja. Tetapi sebagai umat Islam, hendaklah kita menghormati setiap nasihat atau teguran yang diberi oleh ulama' termasuklah mufti.

Berbalik pada sukan olimpik, saya juga tidak melepaskan peluang untuk menonton sukan ini jika ada kesempatan. Antara acara sukan yang saya suka menonton  ialah acara sukan renang lelaki .Acara renang perempuan, cuba elakkan sebab takut kurus puasa.Acara menembak pun saya suka tengok. Rasa selamat pula tengok sebab pakaian yang dipakai pun agak berpatutan. Tadi, acara sukan olahraga telah pun bermula. Tapi bila diperhati pada pakaian yang dipakai oleh atlet perempuan, tak jadi tengok.Saya rasa, apa salahnya pakai seluar panjang atau tight. Saya rasa sedikit pun tidak menganggu kelancaran acara tersebut. Mungkin saya akan menonton acara olahraga yang melibatkan atlit2 lelaki sahaja.

Teringat zaman di sekolah rendah dulu, saya masuk pertandingan lumba lari 100M dan saya menang tempat kedua. Pakai seluar pendek...Semasa di MMP, saya masuk acara volleyball. Tetapi seingat saya, tak sempat pun saya nak tampar bola. Sebab, setiap kali pihak lawan serve, tak boleh tampar balik. Akhirnya pasukan kami kalah begitu saja. Saya yang berada di belakang dan hujung sekali, hanya berpeluh sebab panas dan berbaju kurang dan bertudung labuh. Tak sempat nak sentuh bola pun!

Apa-apa pun, mudah2an Dato Lee Chong Wei menang perlawanan akhir badminton esok dan dapat membawa balik pingat emas untuk kita semua.  InshaAllah....