Saturday, October 29, 2011

Pelangi Petang

Pelang Petang adalah tajuk lagu kegemaran saya yg dinyanyikan oleh Allahyarham Sudirman Haji Arshad. Lagunya yg mendayu-dayu dan disusuli dengan suara lembut dan sedih dari penyanyi tersebut memang akan membuat saya mengalir airmata. Lebih-lebih lagi bila sampai ke bait bahawa Pelangi itu membawa kebahagiaan dalam hidup kita walau hanya sebentar cuma.


Semasa kecil, terutama selepas mandi hujan di depan rumah, saya pernah beberapa kali melihat Pelangi muncul di langit. Terasa sungguh bahagia sekali melihat keajaiban Allah itu. Pada masa itu tidak faham konsep hujan, mentari dan pelangi



Sekarang baru saya tahu, bahwa hujan itu bermaksud kesedihan yg kita hadapi samada dari kegagalan hidup dan atau kecewaan kerana ditinggalkan teman atau sesiapa saja yg kita sayangi. Hujan juga diibaratkan airmata yg mengalir yg kerana kesepian dan kedukaan akibat ditinggal kekasih atau teman baik atau sesiapa saja yg kita sayangi. Saya dapat bayangkan semua itu kerana saya pernah merasa dan sedang merasainya sekarang.


Banyak kali saya dapat merasai bahawa mereka yg saya kasihi itu adalah Pelangi Petang semuanya.




Walau apa pun terjadi, saya pasti setiap kesedihan pasti akan disusuli dgn kegembiraan. Cuma, kita hanya perlu bersabar dan menanti saat manis yg akan tiba. Bila dan di mana? Terpulanglah pada kita. Kita yg menentukan bila kita mahu bahagia. Kebahagiaan tidak semestinya berdua atau bertiga. Kebahagiaan ada di dalam hati kita..dan di mana jua kita berada..




Jika dia sudah pergi...



biarkan saja,



pasti ada lain yg sudi untuk menemani...



kalau tidak pun, biarkan saja bersendiri...



Mudah2an dia akan muncul kembali...Jika ada rezeki...



Kalau tidak, mungkin itu sudah dari azali...



Yg dia tetap pergi



dan tidak akan bertemu lagi...



pada diri ini...

Wednesday, October 26, 2011

Cerita hari ini...

Semasa saya dan anak2 sedang berada di kaunter tiket TGV untuk membeli tiket filem Real Steel, tiba2 saya terdengar perbualan seorang lelaki dgn cashier tempat jualan tiket.


Lelaki: Saya nak tengok wayang jam 1 hari ni?


Cashier: Movie apa?


Lelaki: Apa-apa movie saja.


Cashier: hah? [Sambil pandang muka lelaki tadi]


Lelaki: Ya, apa2 movie, janji pukul 1pm.


Cashier: Berapa orang?


Lelaki: 2 orang.


Saya terdengar cashier tadi berbincang dgn teman sebelah dia dan memberi movie The Thing kepada lelaki tadi.


Selepas saya dan anak2 beredar, saya bertanya pada anak saya, Wafi yg berusia 15 tahun.


" Eh, ada juga ya orang macam tu?"


" ada Mama. ada ramai orang macam tu..."



Saya memandang muka dia dengan muka tak percaya.


"Betul ke Ngah?"


"Betul, Mama. Ada orang yang hanya mahu menghabiskan masa dgn kawan2 dia hanya dgn menonton wayang. Apa cerita pun, mereka tak kisah. Janji mereka dapat menghabiskan masa bersama".


Selepas berfikir apa yg anak saya cakap tadi, saya rasa ada juga yg betul. Yg penting kita menghabiskan masa bersama. Berbual dan catch up things apa yg tertinggal. Menonton movie adalah secondary.



Jadi, bila kita boleh berjumpa lagi? :-)

^
^
^
^
^
^

^


Thursday, October 20, 2011

Bersama pelajar membuat saya bahagia...

Selain daripada mengajar pelajar2 saya di dalam kelas, saya juga mengajar mereka di luar kelas. Bila mereka datang berjumpa dengan saya untuk meminta nasihat mengenai masalah peribadi yg mereka hadapi maka saya juga "mengajar" mereka bagaimana utk menghadapi masalah tersebut mengikut pengalaman yg ada atau berpandukan pada pengalaman orang lain. Tp banyak kali saya pula yg belajar dari mereka tentang kehidupan dan masalah yg mereka hadapi yg kdg2 menjerat diri mereka sendiri.


Selain dari mengajar saya juga boleh mengesah sijil2 atau transkrip exam student. Ini adalah tugas seumur hidup saya sepanjang mengajar di IIUM. Boleh dikatakan setiap minggu pasti ada pelajar datang meminta utk mengesahkan sijil2 mereka atau dokumen2 lain. Jadi, kerja saya ialah utk memberi autograf pada setiap helaian sjiil yg telah difotostat. Ada yg datang utk permohonan PTPN, JPA, zaka, Baitul mal dan macam2 lagi.


Selain dari itu, saya juga banyak menjadi referee kepada student yg akan melanjutkan pelajaran ke peringkat Master atau Ph.D Tidak kurang juga menjadi referee kepada pelajar2 LLB yg sedang membuat chambering. Dengan kata lain, kerja pensyarah ni banyak cabangnya dan banyak sumbangannya pada pelajar2. Yg ironiknya, selepas mendapat PTPN atau selesai mendapat degree master atau Ph.D atau menjadi lawyer dan sebagainya, semuanya senyap belaka. Kad raya sekeping pun tak ada, apatah lagi ucapan hari guru...*sigh*


Apa2 pun, tidak mengapa..yg penting mereka bahagia dan berjaya. Yg penting juga, saya pun cukup bahagia menjadi sebahagian dari kejayaan mereka. Walaupun mungkin sudah dilupa, tapi saya cuba untuk bersangka baik dengan mereka..Mereka hanya tidak bijak mengurus masa..


Akhir kata, saya gembira dapat berjumpa dengan pelajar2 saya, kerana mereka membuat saya...


sentiasa muda.. :-)









Tuesday, October 18, 2011

Doakan saya....

Tahun 2007 dan 2009 adalah tahun sakit saya..




Tahun ini, saya mesti buat check up lagi.




Apa nasib saya tahun ini, Allah sahaja yang lebih tahu.




Saya akan ke hospital lagi, kecut perut semakin terasa.




Sebak rasanya...airmata tergenang di kelopak mata.




akan terus gugur bila-bila masa




Segala wasiat sudah dimaklumkan kepada anak-anak....



Doakan saya....




Agar pergi dengan penuh keimanan




dan




Husnul Khatimah....

Sunday, October 16, 2011

Life Goes On...

There are things that we don't want to happen


but have to accept...




There are things we don't want to know


but we have to learn...




and there are people we can't live without


but have to let them go....




Well.......

Saturday, October 15, 2011

Blog saya dan sampai bila?






Bila tengok kepada jumlah follower blog saya yg sudah mencecah ke angka 116, membuat saya kurang percaya. Ya, saya tahu follower blogger lain sudah mencecah lebih dari saya. Cuma saya tertanya-tanya siapa lah yg membaca entri saya selain dari pelajar2 dan adik2 saya.







Semasa mula-mula berjinak di alam blog lebih 3 tahun lepas, saya hanya ingin berkongsi berkongsi pengalaman mengajar pelajar di peringkat universiti. Ada seorang pelajar memujuk saya agar menulis pengalaman saya itu di dalam blog. Pada mulanya saya menolak dgn alasan malas dan tiada masa. Selepas dia grad, barulah saya rajin hendak menulis. Sebenarnya, bukannya saya tiada masa tetapi pada masa itu saya tidak pandai mengurus masa. Lama kelamaan, minat utk menulis sentiasa ada. Walau sesibuk mana sekalipun, saya akan cuba meluangkan sedikit masa utk menulis. Walaubagaimanapun, entri saya tidak secanggih orang lain dgn pelbagai gambar menarik dan layout yg cukup kontemporari. Apa yg boleh saya buat ialah meluahkan apa yg ada di dalam kepala dalam bentuk kata-kata yg boleh difahami. Itu saja.







Mudah2an saya akan terus menulis selagi kudrat masih ada..selagi mana, jari-jari tua ni masih mampu menekan papan keyboard laptop ini.







Pesan saya pada anak-anak, jika mama sudah tiada lagi di dunia ini...biarkan saja blog ini kekal di alam cyber sampai kiamat tiba...mudah2an apa yg tertulis akan memberi manfaat pada sesiapa saja. Setiap entri yg ditulis ada kisah tersendiri; samada dari pengalaman peribadi atau orang-orang yg saya kasihi. Banyak entri yang menggambarkan betapa "fragile" nya saya dengan alam sekeliling. Betapa saya begitu "vulnerable" dengan alam dan makhluk Tuhan. Saya tidak sekuat mana apa yg disangka cuma "berlagak" saja...







Pada masa yg sama saya berpesan pada anak2 agar Facebook saya dihapuskan untuk selama2nya jika kematian menjenguk tiba....












p.s. masih sihat hari ni...

Friday, October 14, 2011

Aku dan hari ini...



Belajar untuk menerima kekurangan diri...

Belajar juga menghargai kelebihan diri...

Lebih-lebih lagi belajar untuk menghargai orang lain...

Ikhlaskan diri untuk beramal hanya kerana Allah....









Belajar untuk memahami orang lain..

Mudah-mudahan mereka juga memahami diri ini..

Belajar untuk menerima apa yg berlaku pada hari ini...

Mudah-mudahan ada hikmah yg terbaik untuk masa depan...



Hargailah hari ini.......

Hargailah diri sendiri......


















Friday, October 7, 2011

Monolog sendiri bertemu kekasih hati...

sebaik sahaja kelas tutorial jam 4-5 selesai, saya bergegas menuju ke pejabat untuk menunaikan solat asar. Sebaik sahaja habis solat dan membaca doa, cepat-cepat saya mengemas barang2 untuk dibawa pulang ke rumah. Hari ini saya harus bertemu dengan si dia yg sangat saya sayangi. Si dia yg sentiasa di hati dan di dalam doa saya. Tak boleh lambat kali ini, getus hati saya.


Sebaik sahaja doa menaiki kenderaan dibaca, kereta Nazaria yg sudah tua ini meluncur laju ke depan. Mata terus memandang ke depan, tetapi hati dan ingatan saya melayang ke belakang. Melayang pada kenangan bersama si dia pada satu ketika dulu. Dia yg begitu rapat dgn saya. Dia yg begitu ceria dengan lawak-lawak yg selalu dikongsi dgn saya. Kadang2 merah padam muka saya mendengar lawak dia. Dia yg begitu bersemangat bercerita mengenai pengalaman beliau ke luar negara, bertemu pelbagai ragam manusia dan adat resam manusia pelbagai bangsa.



Dia juga begitu pemurah dengan senyuman dan wang ringgit dan segala macam benda utk diberi pada sesiapa sahaja.



Owh...aku sayang dia..Ya! Allah..aku sangat sayang dia....






Kereta saya berhenti di persisiran jalan MRR2. cCpat2 keluar utk membeli goreng pisang dan sedikit kuih muih untuk si dia itu. Tak manis dan kurang beradab jika kita bertandang ke rumah orang dgn tangan kosong. Saya membeli RM4 pisang goreng dan RM 2 karipap.






Sekali lagi kereta saya berderum laju. tak sabar2 mahu berjumpa dgn si dia itu. Jam menunjukkan 5.45. Kereta banyak di jalan raya menyebabkan perjalanan saya terhensot-hensot sedikit. aargh...perjalanan sebegini membuka ruang kepada saya utk lebih khayyaling,,teurtama bila mendengar lagu2 lama zaman 70an, 80an dan 90an. jjiwo molep!!


Si dia yg saya sayangi itu sudah tidak seperti dulu. Sudah tidak seceria dulu. Sudah tidak secergas dulu. Dia hanya terlantar lemah di katil. Tidak mampu utk bangun dan bertahjjud. Tidak mampu utk bergurau senda dan berlawak jenaka. Melihat dia terlantar sepi di bilik bersendiri membuat hati saya bagai dihiris sembilu. Si dia itu sedang melawan sakit yg dihadapi sejak bertahun2 dulu... tanpa di sedari airmata meluncur laju bagai LRT.. menangis sedih..sungguh pilu mengenangkan dia sekarang ini...






Kereta saya terus membelok ke Jalan Ayer Leleh dan berhenti di tepi rumah cina depan rumah si dia. Jam sudah menunjukkan jam 6petang. Cepat2 saya keluar dari kereta dan mengambil buah tangan yg tak seberapa itu. Saya sangat merindui dia..saya ingin bertemu dgn dia..Selepas pintu otomatik terbuka, sya meluru masuk dan bersalam dgn puan rumah.






Kemudian saya menjengukkan muka saya di dalam bilik beliau terlantar. Terus dia berpaling dan memberi senyuman yg terbaik buat saya..sambil menyebut " owh...jah datang...jah dari mana?..cantik jah hari ini..." Pujian2 kepada saya tk lekang dari bibirnya. Terus dia menyambung.."Hari ini tiada orang datang jenguk Ayah Di.." Dia bercerita keadaan dia hari ini. Saya mendengar dgn penuh khusyuk. Pisang goreng dihulur padanya. Terus dia letak di tepi katil. Tak larat nak pegang apa2 hatta berat sendiri tak mampu utk diangkat. mashallah.... :-(






Selepas 15 minit di sana, saya beundur diri utk pulang ke rumah.. Mudah2an saya dapat berjumpa lagi utk mendengar pujian dia lagi. Walaupun saya berbaju buruk sekali pun, Ayah Di akan tetap memuji saya cantik berseri...






Itu lah Ayah Di.. Pak Cik saya yg kini terlantar sakit.






Mudah2an Allah ringankan kesakitan yg dihadapi agar dapat dia dapat beribadah dgn lebih sempuran. Mudah2an Allah memberi pahala yg sewajarnya dgn kesusahan yg dia rasai...






Aku sayang Ayah Di sampai mati.....


p.s. Sudah kalis dan imun....aargh...


Tuesday, October 4, 2011

" Kamu nak kawin ni, ada duit tak?"

Soalan di atas, saya tanya pada seorang pelajar saya yg menyuarakan hasrat hatinya utk melangsungkan perkahwinan pada masa yg terdekat ini.

Sambil tersenyum dia bertanya balik pada saya. " Kenapa perlu tanya soal duit? Adakah duit adalah penentu samaada saya patut berkahwin atau tidak? "

Ya betul..duit adalah penentu samaada kamu sudah bersedia utk menunaikan tanggungjawab untuk mengemudi satu institusi yg teramat penting dalam sebuah masyarakat.

Duit di sini bukan bermaksud literal sahaja. Maksud duit di sini adalah lebih kompleks. Ia mencakupi kemampuan seseorang lelaki utk menjadi pemimpin sebuah rumahtangga. Kepimpinan ini terbukti apabila lelaki yg bernama suami ini tahu bagaimana utk mendapat sumber pendapatan agar dia dapat memimpin keluarganya. Kepimpinan lelaki juga akan terserlah bila dia dapat mengatasi segala masalah dengan kebijaksanaan, pengalaman dan kreativiti yg dia ada. Sifat kepimpinan seperti di atas bermaksud dia sudah berkemampuan utk berkahwin.

Di dalam satu hadis Rasulullah bersabda, " Jika diantara kamu ( lelaki2) mampu untuk berkahwin, maka hendaklah kamu berkahwin..."

Kemampuan di sini bermaksud dari segi fizikal dan mental. Fizikal di sini bermaksud, lelaki tadi mampu utk memimpin keluarga dgn mencari nafkah kepada keluarga beliau. Dia juga mampu utk mendidik dan mentarbiyah diri serta ahli keluarganya agar jauh dari api neraka. Lelaki semestinya ada ilmu rumahtangga. Ilmu yg melipuiti skill technical dan insaniyyah ( emosional) sesama manusia. Fizikal juga bermaksud, lelaki ini ( macam lagu anuar zain pulak!) sihat dari segi fizikal utk memberi nafkah batin kepada isteri. Kalau di dapati kamu tidak"fit" ( sendiri mahu ingat dan tahu la..) maka kamu tidak mampu utk berkahwin.

Kemampuan mental adalah bermaksud adakah bersedia utk berkahwin? Bersedia utk berkorban antara satu sama lain. Bersedia utk berhabis duit jika perlu. Bersedia utk menjadi ayah atau ibu atau atok dan nenek. Bersedia utk menerima keluarga isteri/suami seperti keluarga snediri. Bersedia utk berubah jika perlu. Bersedia untuk mencari idea agar kita sentiasa menjadi contoh yg terbaik kepada keluarga. Bagi saya, kemampuan dari segi mental adalah elemen terpenting dalam sesebuah perkahwinan.

Bila kita tahu kita sudah bersedia? Saya tidak boleh menjawab bagi pihak semua. Kita sendiri lebih tahu apa yg kita mahu, bila, di mana dan dengan siapa. Cinta yg kuat dan serta percaya bahwa dia adalah pilihan hati adalah naluri perasaan yg Allah ilhamkan dalam jiwa kita bersumberkan banyak mana hubungan kita dgn Allah..

Secara peribadi, saya hanya mahu berkahwin yg berani meluahkan perasaan hatinya kepada saya. Seseorang yg menyintai saya sepenuh hati walaupun saya sendiri tidak pasti adakah saya seperti dia. Bagi saya, cinta itu boleh dipupuk, boleh berkembang jika si dia itu pandai mengambil hati.

Janda, dara atau balu, duda atau jejaka, adalah "nama brand" sahaja. Begitu juga usia. Ia bukan penentu kebahagiaan .Yg penting adalah kematangan fikiran dan keseragaman arah berfikir adalah penentu segalanya.

Ingatlah, bila ada cinta, pasti ada kehidupan untuk kita lalui bersama...Cinta juga tidak semestinya kita perlu bersama...kadang-kadang ada cinta tetapi kita tidak ditakdirkan untuk bersama...tetapi kehidupan tetap ada dan perlu diteruskan....

Sunday, October 2, 2011

Semua orang sibuk...










Sudah hampir 10 hari saya tidak mengemaskinikan blog saya.




Kalau disebut sibuk, semua orang sibuk. Macam-macam hal penting telah berlaku sepanjang minggu lepas tetapi saya pastikan bahawa sebelum hari ke 14 masuk, wajib saya menulis entri baru.



Sebenarnya elemen sibuk ini boleh menjadi isu dalam satu2 perhubungan dan boleh menyebabkan hubungan menjadi semakin renggang atau pun boleh menjadi putus.



Saya rasa jika kita pandai membahagi masa dan meletakkan yg mana perlu didahulukan dan yg mana boleh dikemudiankan sedikit, maka pertelingkahan dan sebarang konflik boleh dielakkan.


Lagi satu yg isu penting ialah komunikasi. Seharusnya ada komunikasi di dalam setiap hubungan.


Sebagai contoh, seorang student menghadapi masalah kesihatan atau peribadi, akibatnya dia tidak hadir ke kelas beberapa hari atau minggu. Guru akan menganggap pelajar tadi tidak berminat utk ke kelas maka guru akan bar pelajar tersebut dari menduduki exam. Anggapan guru dibuat atas dasar ijtihad dia kerana tiada komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Saya pasti, jika hal ini dikongsi tiada sebarang masalah besar akan timbul.


Semasa belajar di universiti dulu saya selalu pastikan yg saya akan menelefon ma abah 2 kali seminggu. Semasa bulan Ramadhan , panggilan akan menjadi lebih kerap.


Selepas kahwin dan mempunyai anak, saya menelefon ibu seminggu sekali. Walaupun kadangkala terlajak hingga ke 10 hari disebabkan oleh hal2 yg tidak dapat dielakkan. Ibu pun kadang2 ada hal2 tersendiri menyebabkan waktu senggang saya adalah waktu sibuk ibu..



Saya berharap sangat sesiapa saja di luar sana, tidak akan lupa utk menghubungi orang-orang tersayang untuk bertanya khabar dan sebagainya.



Begitu juga pelajar2 saya yg dulunya selalu menghubungi saya, sekarang ini tiada lagi bayang mereka di depan pintu pejabat saya.



Jangan jadikan alasan bahawa anda sibuk dan tiada masa utk mendail nombor telefon atau menghantar sms kepada mereka. Sekarang ini pelbagai cara utk menghubungi orang; email, sms, telefon, surat dan notes.


Lagi satu jangan pula bila kita berada di dalam kesusahan barulah kita teringat pada mereka.



Saya selalu mengingatkan diri saya, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih... semuanya bergantung atas berapa banyak kita kasih dan sayang pada mereka..



INGAT! Sayang bukan hanya di hati tetapi dibuktikan dengan amal yg nyata!


p.s Kind words can be short and easy to speak, but their echos are truly endless....