Powered By Blogger

Friday, November 4, 2011

Nasihat untuk Ami...

Ahlami, adik saya yang ke 9 akan melangsungkan perkahwinanya lebih kurang 3 minggu dari sekarang. Bila membaca status di FB dia , rasanya dia sangat teruja utk melangkah ke alam baru. Alhamdulillah, perasaan sebegitu adalah perkara biasa. Mudah2an Ami ( panggilan manja) akan selesa apabila mendapat title baru.








Teringat saya pada zaman dahulu kala apabila selesai mengikat tali perkahwinan dgn mere zindagi. Sebaik selesai bernikah keesokan harinya saya ke rumah suami. Perasaan yg pada mulanya gembira bertukar menjadi duka. Teringat pada ma abah serta adik2 yg tersayang. Saya bukan lagi milik ma dan abah..saya sudah menjadi milik suami tercinta. Kebebasan saya akan menjadi lebih terbatas. Kasih sayang saya pada adik2 menjadi terhad. Masa kini hanya utk suami yg telah memberi mas kahwin kepada saya. terasa seperti hubungan suami isteri ini menjadi kejam terhadap adik2 yg saya sayangi.







Seminggu berkahwin, saya menjadi tidak keruan. Makanan tak dapat nak dihabiskan. jarang minum pagi sebab teringat saat2 selalu minum pagi dgn ma dan abah di rumah. Kuehtiaw, makanan kegemaran saya tidak dapat ditelan sebab rindu nk makan dgn adik2 di rumah. Rindu bergaduh dgn kakak, rindu utk mendukung adik bongsu, fatien adibah, rindu utk mencubit pipi ami..rindu melihat telatah adik2 yg lain.








Pada masa yg sama, saya juga cuba " adjust" diri utk hidup dgn lelaki yg bernama suami. Yg tidak sama dalam banyak perkara. Seribu satu cubaan dari segi fizikal dan mental.








Pernah sekali, saya mengurung diri di dalam bilik air dan menangis tersedu sedan sambil menyebut satu persatu nama adik2 dan memanggil perlahan2 ibu saya " ma..ma...ma..". Dgn harapan ibu saya dapat mendengar jeritan batin saya..







Kadang2 bila saya teringat pada saat itu, seakan saya belum bersedia utk menjadi isteri dan ibu. Tetapi Allah itu adalah pentadbir hidup kita. Dia lebih tahu bila dan di manakah kita mampu memikul satu2 beban.







Untuk Ami, gunalah saat yg ada ini utk memperkuatkan jiwa dan semangat. Kelak nanti menangis tak berlagu bila berada jauh dari keluarga. Banyak2kan membaca Quran serta bertadabbur dgn setiap ayat yg dibaca. Bila jauh dari keluarga dan tiada support dari mereka hidup kita sedikit goyah. Yg membantu kita nanti adalah semangat yg ada..dari mana datangnya semangat? Dari hubungan kita dgn Allah taala sahaja...








Semoga berjaya....















12 comments:

ise3339 said...

betul tu kk ngoh..itula juga perasaan tie masa mula2 ditinggalkan di rumah mertua..sedih sgt..teringat kat ma+abah, adik2, kakak2 dan anak2 sedara..

FA said...

nice entry.dukung adek, tdo adek..huhu..

PS:nanti ada entry nasihatu utk adik plok deh?:P

Ahlami said...

Love message to kakngoh,

I thank you for this, I thank you for everything, yet for more that are coming in my way. Thank you Allah for His blessing, for giving me such a wonderful sister, wonderful SISTERS. Semoga ikatan adik bradik kito ni kukuh sokmo2. I love you kakngoh, and i love my family so much !

:)

Ami bookmark entri nih, so when things get rough, when i feel sad and down, buleh baco hok nih :)

Shahir said...

"Pernah sekali, saya mengurung diri di dalam bilik air dan menangis tersedu sedan sambil menyebut satu persatu nama adik2 dan memanggil perlahan2 ibu saya " ma..ma...ma..". Dgn harapan ibu saya dapat mendengar jeritan batin saya.."

Agak dramatik. Baru saya tau lagu mano perasaan ore pue...hehe. Kalu ore laki, biaso jah kot. KOT la. saya pun xtahu mugo xnikoh lagi. hihi :P

Adrina Adi said...

menangis plak Kakak baca entry nih.

tapi betul tu. kadang2 walau suami kita di sisi, tak sama dengan ibubapa kita. kakak pun kalau sad or down, akan menangis dan sebut nama mama dan ayah. huhu..

walaupun menjadi isteri pada yang tersayang, tak semuanya akan menjadi indah. so, bak kata kak ngoh jadi isteri memang kena kuat semangat especially bila kita rasa sedih etc etc.

nice entry Kak Ngoh.

KhALiLI_HaNNaN said...

that's right! inilah yang pernah dialami suatu ketika dahulu. huhuhuhu.. bukan senang nak menyesuaikan diri dengan seorg lelaki asing yang baru shj bergelar suami kn? ape pun.. syukur dgn anugerahnya..

suami seorang ustazah said...

salam. Nice entry! Teringat masa mula2 bawa wife balik rumah(saya dah tak punya ibu bapa).Memang suram wajahnya. Mungkin wife saya pun pernah duk dalam bilik air dan menangis sambil menyebut nama ibu dan abah nya serta nama adik2nya satu persatu. Maklumlah.. anak sulung & perempuan tunggal. Nanti nak tunjuklah entry ni kat wife.

Buat shahir..perempuan mmg dah fitrah semulajadinya lembut dan halus jiwanya. Kita sbg suami nilah yang kena pandai handle perasaan dan keadaan. Jangan dah nampak si isteri tengah bersedih, kita tambah lagi kesedihan dan kesayuan di hatinya itu. =) i know..u'll be a good and soleh husband to ur future wife!

Janna Wan Muhammad said...

terbaik!

di sebalik setiap kegembiraan, pasti ada sedikit kedukaan...

meski pon saya bahagia bersama suami dan anak2 sekarang, namun kehidupan ketika masih milik ma dan abah,kakak2 dan adik2...ialah kenangan yang tiada tolok banding nyer....saat terindah.

sedih plok sero.

ramizah said...

salam pada semua...subhanallah! sukanya bila ramai yg bg komen.
Terimakasih kerana berkongsi pgalaman masing2..

Untuk Fatien, insyAllah ada entri khusus utk adik nanti..kalau pjg umur la..kalu tidok gak, padae hok ni jah la...huhu

Ami, sama2 kasih.. :-)

Shahir: hmm..awk kena nuntut ilmu nga saya nih..hehe

Yg lain2, terimakasih sekali lagi (sambil kesat airmata...)

junaidi said...

pndai sgoti mncuit hati ... tringt cg 25thn lmpau blo mulo2 tido kt umoh ibu mertuaku .. bak ore kato, jale tu jijok smut pun x mati ...hahaha ...pun gitu loni dh brlari ats umoh mertua...
sayu tu ado , tp x la sapai crying in de toilet ...hahaha

apa2 pun a very touching story ...truskn mnulis , leh wt cerpen ni.

Maslina Yusak said...

tears~

a.z.l.i.n.i @ i.n.i.l.z.a said...

olololo...cedih la plk baca entri nih...
u make me cry sis...