Powered By Blogger

Thursday, November 17, 2011

Cinta Pandang Pertama..


Hari ini seorang student lelaki membuat presentation di dalam kelas tutorial. Saya sungguh tertarik dengan presentation dia kerana dia begitu berkeyakinan sepanjang 20 minit berdiri di depan kelas. Dia bersedia 110% untuk berdepan dgn teman2 dia dan saya sekali. Tiada kedengaran bunyi orang bercakap sepanjang dia membuat presentation. Semuanya memandang ke depan dengan mata tidak berkelip. Saya sendiri pun cukup kagum dgn student tahun pertama tersebut. Tanpa saya sedari airmata saya mengalir mendengar dia membaca khutbah terakhir yg disampaikan oleh Rasulullah SAW. Cara dia membaca dan mengupas kandungan khutbah itu menunjukkan betapa dia sayangnya kepada Rasululllah. Hati saya cukup tersentuh dengan semangat jati seorg mukmin yg ada pada Abduh.



Sepanjang balik ke pejabat sebaik saja tutorial selesai, saya teringat pada tahun 1990 bila mana saya membuat presentation di depan kelas tutorial. Masa itu hanya ada 3-4 orang pelajar lelaki di dalam kelas dan dalam 10 orang pelajar perempuan. Tajuk yg saya present pada masa itu ialah Polygamous Marriage in Islam. Selepas saya membuat presentation, lecturer saya mengucap tahniah kerana dapat melaksanakan tugas saya dgn baik. Dia memberi markah 9/10. Saya hilang 1 markah kerana saya berdiri di sebelah perempuan sahaja. Sepatutnya saya berdiri di tengah2 kelas agar balance antara lelaki dan perempuan.



Keesokan harinya saya mendapat surat cinta dari salah seorang pelajar lelaki di dalam kelas tadi. Di dalam surat yg ditulis panjang sehingga 4 helai muka surat itu, dia menyuarakan hasrat hatinya utk berkawan dengan saya. Dia juga menyatakan di dalam surat tersebut yg dia telah jatuh cinta selepas mendengar presentation saya semalam! Lebih memeranjatkan lagi, saya adalah cinta pertama dia.



Subhanallah.. tidak terkata sebaik sahaja selesai membaca surat tersebut. Saya rasa bersalah pula kerana membuat org jatuh cinta dgn begitu senang sekali. Niat saya ke depan hanyalah utk berkongsi idea dan juga utk membina keyakinan diri bila membuat public speaking. Tetapi begini pulak jadinya.



Tetapi saya terpaksa menolak cinta dia. Akibatnya, dia jatuh sakit dan tidak mengambil exam semester pada tahun itu. Kawan rapat pelajar lelaki itu dtg menemui saya dan memujuk saya utk menerima cinta kawan dia itu. Saya menolaknya dgn baik dgn memberi alasan saya tidak bersedia utk menerima dia sebagai soulmate saya. Tiada kurangnya pelajar lelaki itu; berilmu, baik, mukmin yg boleh dicontohi, cuma hati saya tidak terbuka utk dia.



Saya tahu dia bahagia sekarang sebagaimana saya juga bahagia dgn diri saya sekarang ini. Walaupun dia tidak dapat melupakan cinta pertama tetapi saya pasti dia telah menemui cinta sejati dalam hidup dia...



Hingga sekarang saya tidak melupai peristiwa tersebut. Setiap kali melihat student membuat presentation yg bagus, saya pasti mesti ada yg jatuh cinta!



10 comments:

FA said...

hehe..ooh gini ko cinta pertama kakngoh.Ma tahu ko?hehe;)

ramizah said...

kngoh menjadi cinta pertama dia...ma tahu..hehe

Shahir said...

fewwiitt... comelll.. hihi.

kalu la sy amik subjek dengan ustazah, buleh sy present etek. pahtu ado budok law jatuh hati ko sy. hahaha koya!

KhALiLI_HaNNaN said...

salam..
aduh.. terkedu seketika. terlalu byk persamaan yang berkebetulan. so sweet..

Syafiqah Najwa said...

wah!
memang ustajah cinta pun..
wee~~

sobri yaacob said...

salam..
wah sya pun kalu wat presention pun kdang2 x prepare..
wah mcm mana la kita nak wat present smpai org bleh jtuh cinta dan apa kita presentkan :)
kna byakkan ltihan lg ni.. :)

aisha umaira' said...

wah....ustajah cinta in da house!hehe...hebatla ustzh...ada org jatuh cinta kat ustzh..phewwitt...hehe...apepun, ustzh memg presenter yg bagus...sy faham blaja ngn ustzh(^_^)tme kasih coz sudi ajar kami semua.moga ALLAH berkati ustzh dunia n akhirat...chayok2 ustajah cinta(^_^)

ramizah said...

shahir: ada2 saja si shahir ni :-)
wani: suratan dan kebetulan
Pika: syg Pika sokmo!
Aishah: lama tk dgr cerita, ye?
Sobri: Tips utk berjaya dlm presentation/public speaking ialah persediaan

junaidi said...

yela..nok ngalir airmata baca post ni..

ramizah said...

Ju. tksih singgah sebentar di blog saya :-)