Thursday, August 26, 2010

kenangan lebih 20 tahun lepas..

Bila bulan puasa serta ada hujan sya pasti teringat pada zaman dahulu kala semasa masih bersekolah di Maahad Muhammadi Perempuan.Setiap hari ke sekolah sya mengayuh basikal tua besar berwarna hitam dari rumah ke sekolah yg jaraknya tidak sampai 4 kilometre. Biasanya pada bulan ramadhan lah basikal itu (dgn izin Allah) selalu buat hal. Tayar pancit la, rantai putus la, brek tak makan serta pelbagai masalah lain lagi. Selain dari itu, pada bulan ramadhan juga saya selalu ditimpa hujan. Bila sampai di sekolah, baju basah berjeruk..atau sampai di rumah tak perlu mandi.

Adakalanya musim panas terik yg bgitu mencabar iman di bulan puasa. Naik basikal, panas terik, tayar pancit dan terpkasa mengheret basikal ke rumah atau ke sekolah. Tapi yg peliknya saya tak pernah menangis dek kesusahan tersebut. tidak menangis di luar..tp di dalam hati saya menangis samabil berazam yg sya akan belajar bersungguh dan mendapt keputusan yg cemerlang dalam peperiksaan.

Di sini sya nk berkongsi gambar2 saya semasa di MMP dan UIAM dari tahun 1984-1989. Gmbar2 lama yg menjadi kenangan mengusik jiwa semasa remaja suatu ketika dahulu..

check these out!



gambar pertama semasa sya berumur 15 tahun, kedua 16 tahun, ke tiga 17 tahun, 18 dan 20 tahun..

Muka memang hitam legam dek kena panas naik basikal..









11 comments:

fatien adibah said...

ma sokmo cito kak ngoh dok naek basikal tuh la nak g skoloh nyo..huhu..kak ngoh, letak la skali puisi hok kak ngoh hntr ko magazine tu...hehe:)

ramizah said...

tak tahu dok mana dah puisi yg bertajuk Basikal Ku Berbunyi..krek..krek.. huhu..

Ahlami said...

hihi.
cute nyo kakngoh! haha.
kening ami nga kakngoh serupo!

Ibn Salim said...

zaman saya gi skoloh naik bas..tapi kadang2 naik jugak basikal tua..gendong ngan kawan..hehe.

Alexi said...

Bezo kk ngoh dulu ngan lonie...tp cute 2 maintain sokmo...caya laa..hehehe :)

Danial Izzat Zulbahari said...

lainnyeeeeeeeeee :)))))))

anak soleh said...

nape tak pakai spek tu sekarang ustazah? baru nampak style!

ramizah said...

saya dah agak dah u all mesti tnya nape tak pakai spek dulu..dulu lain skrg lain..memang beza pun..tp senyum tetap sama :-)

FARHAN ALIA said...

comelnye ustazah mase zaman anak dara dulu! hehehe

MrsMeen said...

muka madam dari muda sampai sekarang x berubah sgt la..

syahida said...

dalam banyak2 pic paling suke tgk yg 16 tahun 2..very cute,sweet and young hehe..
nampak lagi muda dari 15 tahun.sukelaa~~:)
yg da 20 tahun 2 nampak ala2 ustazah gitu..hee:D