Powered By Blogger

Sunday, January 20, 2013

Cinta King Kong

Biasa kita dengar cerita monyet ataupun puppy's love. Orang kata cinta sebegini adalah cinta yang datang dan pergi. Cinta yang hanya singgah dan bertenggek di dalam hati untuk seketika saja. Bila angin datang, ia mudah goyah dan berlalu pergi.

Satu kisah benar yang ingin saya kongsi di sini.

Semasa saya belajar di sekolah rendah, saya juga bertemu dengan seorang budak lelaki  yang sebaya dengan saya, sekampung, sekelas dan teman sepermainan saya. Kami berkawan dan sekelas sejak dari darjah satu hinggalah ke darjah 5.( saya tidak belajar di darjah 6 kerana saya sudah berada di MMP pada masa itu). Kami sangat rapat dan sering belajar bersama. Di dalam kelas dia sering berada di tempat pertama. Ada sekali dua saya berjaya memintas dia. Dia sangat pandai dalam sabjek Ilmu Hisab atau pun dikenali sekarang dgn nama Matematik.

Pada suatu hari seorang lagi kawan sekelas saya, (WR) ada memberitahu saya sesuatu. " Jah, ada orang sukakan Jah tau". "Siapa tu, WR?", saya bertanya balik. Dalam hati saya berbunga-bunga. Hehe. Jawab WR, "orangnya ialah N". Pada masa itu usia saya 10 tahun. Rasanya, saya tidak faham apa makna "Cinta". Yang saya tahu, apa itu "Suka". Suka sudah cukup buat saya gembira sebab saya juga sukakan dia. Saya suka dia  sebab dia pandai dan baik.

Selepas dari perbualan itu, saya dengan N dan WR tetap berkawan seperti biasa. Melompat, berlari, bermain serembat, main ddecok dan berjalan mengelilingi Kampung Penambang bersama-sama.  

Bila saya ke MMP, hubungan kami tidak serapat dulu. Pertama, sekolah lain-lain dan yang kedua, kami semakin besar dan sudah baligh, jadi ada batasan dalam hubungan. 

Kadang-kadang, saya mencuri-curi pandangan bila jemaah masjid keluar dari masjid selepas solat fardhu. Ada rezeki, boleh tengok dia. Dia antara pemuda yang istiqaamah untuk solat berjemaah di masjid. Sifat ini menarik hati saya. Setiap Aidil Fitri, saya akan menerima sekeping kad raya. Tulisan dan ucapannya ringkas. Tiada madah, tiada kata-kata puitis seperti saya. Yang saya pernah ingat, " Jika kita mencintai manusia, manusia akan mati, cintailah Allah kerana Dia kekal abadi".

Semasa saya ke UIAM, dia pula ke ITM Shah Alam. Hubungan kami hanya melalui kad raya sekali setahun atau surat, 2-3 kali setahun. Itu saja. Jumpa? Oh...jarang-jarang sangat. Itu pun terserempak dan bukannya dirancang. 

Sepanjang kami berhubung, tidak sesekali dia mengucapkan rasa cintanya kepada saya. Cuma pernah satu hari saya menulis surat kepada dia, menyatakan hubungan kita ini mungkin cinta monyet saja. Tiada ada apa-apa yang istimewa. Selepas beberapa bulan dia membalas surat dan menyatakan " Cinta kita ini bukan cinta monyet tetapi Cinta King Kong". Saya tersenyum sendiri sambil mencari-cari maksud tersirat dari kata-kata tersebut.

Walaupun saya suka dan cintakan dia pada masa itu tetapi saya tidak berkahwin dengan N. Secara jujur dan tulus ikhlas, saya yang meninggalkan dia. Kenapa ya? 

Pertama, dia tidak bersungguh menyintai saya dan saya sangat kecewa dengan sikap dia itu. Itu saja. Tidak perlu saya menyatakan secara terperinci apa maksud bersungguh ini. Saya bukan hendak menuding jari, siapa salah dan siapa betul. Cuma, saya ingin berkongsi di sini bahawa bagi seorang perempuan kami hanya mahu bukti bahawa kami betul dicintai dan akan dijadikan suri. Tidak perlu beg tangan GUCCI tetapi sudah memadai sekeping kad pengganti diri. 

Kami tidak mahu dibiarkan terkontang kanting, tanpa janji dan hala tuju nanti. Usia kami bukan semakin muda dan badan kami perlu kuat jika ada zuriat untuk dikendong ke sana sini. Kami juga berpegang pada nasihat Rasulullah SAW, jika ada pemuda yang baik akhlaqnya serta beriman orangnya, maka kahwinilah dia. Walaupun tiada cinta sesungguh hati tetapi kami yakin ia boleh di bajai dan tumbuh mekar harum bak limau kasturi. 

Salam sayang untuk semua...


*Saya juga mahu berundur diri*

7 comments:

KhALiLI_HaNNaN said...

Salam..
Nice entry.. Suke sgt tag line.. Cinta kita bukan cinta monyet.. Cinta king kong. Hahaha... Apa pun.. Terbaik!!!!

seri pagi said...

perkongsian yang sangat syahdu..
setiap yang terjadi itu..ada sebabnya..ada hikmahnya..:)

FA said...

waaahh..ini ke yg dinamakan cinta king kong. ;)

ramizah said...

Hai, wani. Tkasih kerana masih mengikuti blog saya.

Nurul, betul tu. setiap berlaku ada hikmahnya. no regrets at all.

Dek, cinta king kong is the ultimate love!

Hakim Hamid said...

Sometimes, we have sooo much memories and stories behind us, thus making it really hard to move on. Bukan xbersungguh, tp masih dihantui pedih yg lama hehe

ramizah said...

you have to let it go..it is your choice.

Unknown said...

very nice entry mam...