Powered By Blogger

Friday, June 26, 2009

Luahan perasaan

dua hari lepas, semua staff kat AIKOL ada buat Islamic Enhancement Programme kat Senate Hall..programnya ialah banyak mendengar la..biasa la bukannya dengar semua.. isinya berat sangat ( buat saya la). Nak buat research, nak jadi research universiti, nak minta grant banyak nanti Univ dan Kulliyyah jadi famous, boleh masuk asia ranking dan world ranking.

Saya ni kurang setuju sangat pada usaha2 yg keterlaluan pada ranking2 dan research universiti. Sebabnya ialah bila kita dah taksub sangat pada isu2 sebegini kita akan lalai pada tugas sebenar kita untuk mendidik ummah. mengadakan kelas dan utorial mengikut jumlah yg ditetapkan oleh undang2. Mmberi sedikit masa untuk student buat consulataion. Bila lecturer dok sibuk attend confernce, sminar, meeting kat luar dan buat research, sampai lupa nak buat kelas dan budak2 tak dapat ilmu. test buat juga tapi dah last2 minit. kalau buat awal pun, bagi kertas nya last sekali ataupun tak bagi langsung. student pun tak tau dia dapt markah berapa. yg untung lecturer dapat gaji tiap2 bulan walau kelas tunggang terbalik..masyaAllah.

Research adalah satu usaha yg bagus, ia adalah ijtihad dari orang yg pakar dalam bidang tersebut. Reseacrh juga adalah sumbanagn kita pada ummah, pada negara. Research juga adalah sebenarnya self gain. untuk diri agar dapat naik pangkat, ramai orang sebut nama kita, jadi popular, nanti ada orang ajak jadi consultant dan akhirnya dapat duit.. alhamdulillah.

Tiada yg lebih gembira bila melihat anak2 didik kita menjadi seorang yg tetap menjaga akhlaq, solat dan aurat di mana2 sja mereka berada..pengisian jiwa itu adalah asas kehidupan kita.

3 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

sy setuju dgn pendapat ustazah tuh
sama mcm kt sekolah laa, bla cikgu2 duk sibuk dgn aktiviti kokorikulum n kursus entah merata, student lak yg tertinggal pelajaran
sy tgk student pn kesian

ise3339 said...

stuju tu kk ngoh..disekolah sama jgk senarionyer, nk msk pertandingan pst sumber cemerlang la..sek alam sekitar la..hari koperasi la..smpai ada cikgu yg tak sempat masuk kelas..kalu msk pun, tak prepare..

ramizah said...

zaman sekarang ni zaman penuh materialistik..cikgu sekarang lagi teruk dari lecturer..sigh..