Powered By Blogger

Sunday, August 14, 2011

Ucapan Raya: Kad Raya Vs SMS









Hari ini sudah masuk hari ke 14 kita berpuasa. Ada kurang lebih 2 minggu lagi kita akan berhari raya. Saya kira pada minggu ini ada juga diantara kita yg menghantar kad raya utk keluarga yg jauh di mata dan juga rakan taulan yg dekat atau jauh.



Sejak zaman IT melanda dan cellphone menjadi asas hidup individu dalam dunia ini, ucapan raya melalui kad sudah lama berlalu. Ramai yg menggunakan SMS atau text message dan Fb sebagai jalan utk menyalurkan ingatan di Hari Raya.



Secara peribadi saya lebih suka menerima ucapan melalui kad raya. Kad ucapan yg saya terima adalah sesuatu yg personal bagi saya. Terlalu istimewa utk diucapkan dgn kata-kata. Kehadiran kad adalah tanda pengirim mengingati penerima. Di dalam kad tertulis kata-kata yg manis, ucapan yg ikhlas serta doa dan harapan dari pengirim. Jika dipos, maka pengirim telah mengambil inisiatif dengan menampal stem dan mengepos kad pada masa2 tertentu. Saya suka menerima kad raya. Setiap kad raya yg diterima akan disimpan utk bertahun2 dan dibaca semula bila ada masa terluang.



Saya sangat menghargai kad ucapan dari pelajar2 saya yg ditulis dan dihantar dgn penuh ikhlas. macam mana saya tahu ikhlas? berpandukan ucapan di dalam kad tersebut. Dengan tulisan tangan dan smiley face. Cukup menggembirakan saya. Jika disertakan dgn alamat pasti saya akan membalas setiap kad yg dihantar satu persatu.


Saya harap budaya menghantar kad masih belum pupus. Walaupun ada yg lebih suka menghantar ucapan melalui SMS atau Fb, saya tetap lebih suka pada kad raya yg masih ada personal touch.


Dekat di hati dan rasa dihargai...


p.s. peminat stem...

5 comments:

seri pagi said...

agree with you completely..

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

dont worry, cik patunghujan mesti hantar kad raya,cuma x sure sempat sampai sebelum raya atau tak je sbb post office dh jauh skrg....
but i will send u one, as usual

ramizah said...

Nurul: Thank you :-)
Faez: eagerly awaiting the arrival of your handmade card..

aisha umaira' said...

Salam ustzh,kad raya is one of a symbol of memorable scene in our life...hehe...mode : suka memberi n menerima kad raya(^_^)

ramizah said...

terimaksih aishah atas layangan kad raya tempoh hari..