Powered By Blogger

Monday, August 8, 2011

Ibadah: Personal vs Muamalat

Pada bulan yg mulia ini, ramai yg cuba melipatgandakan amalan ibadah mereka dgn melakukan perkara2 extra seperti solat sunat, solat tarawikh, solat witir, membaca Quran, Oiyam, iktikaf dan sebagainya. Saya kira, amalan ibadah sebegini adalah berbentuk personal. Antara hamba dgn Pencipta.




Saya harap antara kita tidak lupa juga dgn amalan berbentuk muamalat; iaitu berbentuk memberi manfaat kepada orang lain. Ini pun ibadah juga. Contohnya, mengajar mengaji atau sabjek2 lain, menulis sesuatu yg memberi manfaat pembaca ( menulis entry dalam blog?), menjaga orang sakit, menolong ibu bapa atau adik2 di rumah, bersedekah dan sebagainya.




Sebenarnya amalan mumalat di atas adalah lebih banyak pahalanya dari amalan berbentuk personal. Teringat pada makcik saya, Puan Wan Aminah Wan Yusoff, yg sibuk menjaga suaminya di hospital sejak 19 Julai lagi. Maka berbuka puasa dan melakukan amalan ibadah lain, semuanya di hospital. Mudah2an Allah memberi ganjaran yg sebaik2nya kepada beliau. Ketabahan dan kesabaran beliau semasa di di hospital menjaga suami tercinta membuat saya terpegun. Walaupun tidak dapat solat terawikh di masjid atau menghabiskan 30 juzuk pada bulan ni, saya pasti dan yakin ada pahala lain yg telah dijanjikan oleh Allah kepada dia.




Begitu juga pada ibu-ibu lain yg sibuk menyediakan juadah berbuka utk keluarga. Bermula dari bangun pagi2 lagi utk ke pasar, menyediakan bahan2 utk memasak, mengemas dapur dan sebagainya. Mungkin kerana kepenatan, tidak sempat nk melakukan 20 rakaat tarawikh dan Qiyam setiap malam. Tetapi sumbangan ibu2 sebegini yg mengorbankan masa dan tenaga agar org lain selesa melakukan ibadah adalah tiada tolok bandingnya.




Saya sendiri pun cuba utk memasak pada keluarga setiap hari dan mengelakkan diri utk membeli. Pada masa yg sama cuba utk mendidik anak2 agar redha dgn apa jua yg tertera di atas meja. Hari pertama berpuasa, saya meninggalkan pejabat jam 4.15 petang dan singgah di Giant utk membeli bahan2 basah utk memasak. Hampir 30 minit di sana dek ramainya orang, walhal hanya nk membeli ayam dan daun sup saja. Niat nk membuat lauk yg istimewa utk anak2 tapi dek keletihan ( hari pertama berpuasa dan bekerja) hanya sempat membuat nasi ayam saja, yg paling senang dan mudah.




Apa2 pun jangan diukur ibadah bulan puasa dgn berapa jumlah rakaat kamu solat tarawikh dan witir dan berapa kali kamu khatam Quran..berapa kali kamu iktikaf di masjid. Tiada siapa yg dapat mengukurnya melainkan Allah taala sahaja. Keikhlasan kita menentukan segala2nya. Cukuplah kita bulatkan hati dan tegarkan amalan hanya untuk Allah semata-mata.. Sebaik2 amalan ialah amalan yg berterusan..yg istiqamah dan yg tegar...bukan sahaja di bulan Ramadhan tetapi setiap bulan..






p.s. .............................................................................................

6 comments:

Hakim Hamid said...

terbaik entry ni kak ngoh.hehe

ramizah said...

terbaik belako demo ni gak.. :-) thank you very much!

ise3339 said...

well said kak ngoh...well said.. terharu pulak bcb entry ni and lebih semangat utk buat yg terbaik utk keluarga..

mohd nazri said...

Terima kasih k.ngoh kerana brkongsi ilmu..moga kita semua terus d berkati bukan hanya d bulan ramadhan ttp di bulan2 yg mndatang..amin

ramizah said...

Syah: buat yg terbaik utk kita semua..

Yie: Terimaksih singgah ke blog kngoh :-) amin utk doa yie tu..

FARHAN ALIA said...
This comment has been removed by the author.