Thursday, August 11, 2011

Paris Mosque

Semasa ke London bulan lepas, sempat juga saya berjalan-jalan ke Paris. Hanya satu hari di sana. Semasa di Paris, saya singgah di Masjid Paris yg terletak di celah-celah bangunan dan deretan kedai di bandar Paris. Tengok sekali rasa macam tak percaya itu adalah masjid. Walau apa pun, saya bersyukur bahawa, walau di mana kita berada, pasti ada masjid untuk umat Islam beribadat.




Di bawah ini adalah batu bersurat tentang sejarah Masjid Paris. Saya pun tak sempat baca. Kalau baca pun memang agak2 la apa kandungan yg tertulis di atas batu ini. Jadi pembaca2 sekalian boleh lah cuba membacanya. Kalau yg berumur 40an seperti saya ini, kena pakai spek lain utk membca tulisan sekecil ini.







Ini pintu gerbang masuk ke Masjid Paris. Ramai pelawat2 datang berkunjung untuk mengambil gambar masjid ni. Masa saya solat jamak dan Qasar pada waktu ini, lebih ramai pelawat dari jemaah utk bersolat.













Bila saja masuk ke dalam masjid, pemandangan ini yg kita nampak dulu. Taman Bunga dgn air pancut. Cantik dan tenang saja di sini.












Salah satu lorong di kawasan masjid









Di pintu yg terbuka itu lah tempat jemaah wanita bersolat.














Saya harap suasana sebegini tidak berlaku di Malaysia. Masjid bukan tempat utk orang Islam untuk berposing sana sini. Bukan tempat untuk kita bersohor yg kita pernah datang ke sini. Masjid adalah tempat utk kita memakmurkan ia dgn amal ibadat, ikitikaf dan zikrullah. Mungkin bagi mereka yg tak pernah datang ke masjid itu, boleh lah mengambil gambar sebagai kenangan. Janganlah pula kita datang melawat masjid yg berharga berjuta2 ringgit tetapi tidak sempat utk menunaikan solat tahiyyatul masjid, tetapi sempat pula kita untuk berposing-posing kemudian tepek gambar dalam Facebook...














p.s. mencari kekuatan diri untuk dilupai....





3 comments:

Sleepless In KL said...

Rough translation of the inscription:

"Story of Paris
The Mosque

The origin in the creation was in 1920 by the Muslim Institute under the direction of Si Kaddour ben Ghabrit, president of the Society of Habous of the holy places of Islam, under the auspices of France which participated in its financing. They adjoined the project of constructing a mosque. The city of Paris offered the grounds of the old Mercy Hospital (75,000 sq m). The Society of Habous chose the architect Robert Fournez and Maurice Mantout, but it was the Moroccan, Algerian and Tunisian artisans who who made the marble facade, stucco, fountains of porphyry and doors of cedar.

The mosque, built thanks to the generosity of the Arab countries, was inaugurated in 1926. Its minaret rises up to 26 metres."

ramizah said...

thank you very much for the translation...excellent!

aisha umaira' said...

Salam.Ustzh da boleh buat travelogla...hehe...bukukanla ustzh,nnt boleh diterbitkn...biar sy bg judul..."Travelog Meniti Denai Kehidupan"...hehe...lg2 ustzh ade ilham ayat2 yg puitis mcm "mencari kekuatan utk dilupakan" ...m'dlm maknanya...bkn semua org ada cetusan idea mcm tu...chayok ustzh(^_^)