Powered By Blogger

Sunday, January 22, 2012

Tabarruj












Sedang saya sibuk menyapu lip balm ke bibir saya yg kering, tiba-tiba Lutfi menjerit kepada saya, " Haram! Haram, Mama". Saya terus menyapu juga tanpa mengendahkan pada teguran dia.






"Kenapa Lutfi kata haram?" Saya bertanya kemudiannya.



" Mama tak boleh buat macam tu". Dia cuba meluahkan ketidakpuasan hatinya kepada saya.



" Ok, mama tak boleh buat. Tapi kenapa tak boleh buat?"



" Macam tu, hanya orang Kristian buat saja yang buat".






Saya tersenyum mendengar penjelasan dari anak yg berumur 12 tahun ini. Maksud dari jawapannya ialah bersolek atau bertabarruj itu hanya dibuat oleh orang2 bukan Islam sahaja. Wanita2 Islam tidak boleh atau haram bertabarruj.






Saya menjelaskan kepada dia bahawa memakai lip balm dibolehkan. Tujuan memakai lip balm ialah untuk mengelakkan bibir dari kering dan merekah. Lama kelamaan akan jadi pedih dan boleh menganggu keselesaan kita bila mahu bercakap atau makan. Malah jika kita ke negara-negara yg mempunyai 4 musim, diwajibkan untuk kita memakai lip balm. Begitu juga bila menaiki flight yg mengambil lebih 2-3 jam, hendaklah kita banyak minum air dan menyapu vaseline di bibir utk mengelakkan berlaku dehydration. Saya juga mengambil kesempatan untuk menjelaskan konsep tabarujj dan menutup aurat dalam Islam kepada anak-anak.






Kadang-kadang kita tengok sesetengah Muslimah memakai tudung di kepala tetapi warna dan perhiasan tudung itu agak keterlaluan. Warna yg terlalu terang ( flashy) dan dihiasi dgn manik2 yg yg lip lak dan berjela-jela panjang. Ada juga sesetengah itu yg memakai brooch atau perhiasan besar di tengah2 dahi yg dari jauh sudah nampak seolah2 seperti antenna seolah utk menghubungi planet lain.






Perhiasan yg keterlaluan ini juga dikira tabarruj. Saya rasa cukup sekadar satu brooch besar yg diletakkan di tempat yg sesuai pada tudung kita. Ramai orang kononya hendak mengikut fesyen tetapi sebenarnya ramai yg menjadi mangsa fesyen.






Tabarruj ini bukan sekadar bersolek di muka tetapi termasuk juga jenis pakaian dan perhiasan pada pakaian kita.






Bagi saya, sudah cukup untuk meyapu sedikit celak di mata, pelembap muka serta bedak yg sesuai dengan warna kulit serta lip balm yg sewarna dgn bibir. Semuanya dbuat dengan sederhana.



2 comments:

ise3339 said...

"mcm antena nk hubungi planet lain" hi3..tp betul tu kk ngoh..mmg ramai yg mcm tu..

Syafiqah Najwa said...

suke! ;)