Powered By Blogger

Tuesday, January 24, 2012

Jangan tiru dia!

Semalam seorang pelajar lelaki menegur saya. Bila saya melihatnya, saya tidak cam siapa dia. Rambutnya panjang di depan tetapi dikemaskan mengikut raut muka dan hampir menutup mata kiri. Bila diperhati lama-lama style rambutnya seolah-olah penyanyi lelaki dari negara Korea. Saya tahu drama2 dan lagu2 korea menjadi kegilaan remaja sekarang termasuk juga aktor/aktres dari sana. Kalau dilihat dalam gambar profile facebook pun rata2nya memuat turun aktor/aktres dari sana.


Saya rasa ini lah kelemahan masyarakat melayu kita ini. Terlalu mudah terpengaruh dengan budaya dan orang2 luar. Terlalu berbangga bahawa cara hidup mereka adalah lebih baik dari cara hidup kita sehingga mengorbankan style kita sendiri demi utk mengikut cara mereka. Saya rasa tidak salah menonton drama2 Korea yg banyak memberi mesej dalam kehidupan kita tetapi cukup setakat itu saja. Contoh filem Korea yg begitu memberi kesan pada saya ialah filem "Taekuguki". Filem yg membuat saya menangis dari permulaan cerita sehingga akhirnya. Lagu2 Korea juga ada yg sedap didengar dengan lirik yg puitis tetapi kita perlu menapis siapa dan apa yg boleh kita ikuti dan dengari.


Berbalik kepada pelajar tadi, saya amat terkejut dengan penampilan terbaru beliau. Teringat semasa belajar dgn saya dulu, rambutnya kemas dan beridentitikan orang melayu. Ya lah, ramai pelajar takut pada saya semasa belajar sebab markah di tangan saya ( dan Allah jua). Bila sudah habis belajar dengan saya, sudah tidak takut untuk membuat apa yg dilarang. Di dalam hati mereka ditanam supaya takut pada guru lebih dari takut pada Allah!


Saya pernah berjumpa dengan pelajar lelaki yg memakai rantai berwarna perak di leher. Saya yg berdiri di sebelah beliau pun tidak dikenali. Almaklum bila ada makwe di sebelah seolah2 dunia menjadi milik dia. Mashallah...


Saya rasa scenario ini berlaku disebabkan kita belajar agar untuk lulus di dalam peperiksaan bukan utk mencari ilmu pengetahuan. Saya tidak berbangga langsung melihat pelajar yg mendapat keputusan yg cemerlang di dalam peperiksaan dan disenaraikan dalam Dean's List tetapi tidak "berilmu"! Lebih2 lagi jika perangai pun entah ke mana.


Ilmu bukan diukur dengan jumlah degree dan sijil yg ada, tetapi berdasarkan jumlah amal istiqamah yg anda miliki dan amali....

8 comments:

Syafiqah Najwa said...

hehehe :)

ramizah said...

tau tak pa! hehe

FA said...

subhanAllah!:))

saya minat Nadal.:P

Unknown said...

rambut sy cane ustazah..? ^^

daniel yusof said...

heheheheheheheheheheheh =)

Mrbudak said...

terlalu obses dengan koreawave...kalau mereka kenal korean btol2 sudah tentu mereka tidak suka..:)

Iffah Hidayati said...

saya pun nangis tgk taekgukgi..cerita tu penuh emosi dan mesej...=) tengok dan teliti dengan akal,mata dan hati.

ramizah said...

ajie: rambut awk boleh jadi model gel Loreal :-P
Daniel: :-)
Iffah shahirah: awak dgn saya mempunyai hati yg sama :-)