Powered By Blogger

Tuesday, August 28, 2012

Hudud di Malaysia: Antara daya dan dalih.

Saya ditanya oleh seorang pelajar saya, "Ustazah tak nak komen pasal hudud ke?" Jawab saya, soalan ini sering ditanya melalui Facebook tetapi saya enggan mengulas dengan lebih lanjut. Kadang-kadang, FB ini tidak sesuai untuk kita berbincang perkara-perkara serius serta bercorak akademik seperti Hudud.Saya rasa, perbincangan ini akan menjadi lebih bermanfaat jika kita berlapang dada, ikhlas serta penuh iman di dada. Maksud saya, tidak ada maknanya perbincangan ini dibuat dengan mana2 orang Islam jika mereka tidak ada iman pada al Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. 

Hudud adalah sebahagian daripada undang-undang jenayah Islam. Selain daripada hukuman hudud, Islam juga menggariskan hukuman lain iaitu Qisas dan Ta'zir. Ramai yang suka bercakap pasal hudud sahaja dan lupa pada Qisas dan Ta'zir. Jenayah hudud dan qisas, boleh dikenakan hukaman ta'zir jika ada sebarang keraguan dalam pembuktian dan sebagainya. 

Jika ramai yang takut sangat bila dengar nama Hudud, kita tukar nama lain. Apa saja nama yang kita suka seperti, Penal Code, Undang2 Jenayah, Kanun keseksaan, Undang-undang 1Malaysia pun boleh. Yang penting isi kandunganya adalah undang2 Jenayah Islam yang meliputi hukuman hudud, qisas dan ta'zir. Hudud itu nama brand sahaja. Nama brand tak penting, Yang penting adalah isi dalam, hard disc atau enjin dalam brand tersebut.

Saya juga dapati masih ramai yang menggunakan alasan yang negara kita tidak bersedia. Tidak cukup manpower, tidak cukup prasarana, masyarakat tidak cukup faham dan sebagainya. Kalau nak sebut man power, saya rasa kita dah cukup manpower. Institusi pengajian tinggi seperti UIAM, UM dan UKM telah banyak mengeluarkan graduan dalam undang2 syariah dan common law. Itu belum termasuk graduan2 dari universiti2 timur tengah. UM, sebagai universiti tertua di Malaysia sudah banyak mendidik pemimpin2 negara. Akademi Pengajian Islam di UM adalah tempat menyemai graduan2 Syariah dan Undang2. UIAM, yang terkemudian dari UM tetapi banyak mengeluarkan graduan yang bukan saja well versed dalam undang2 Islam tetapi dalam common law juga. Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia adalah satu agensi yang mentadbir mahkamah syariah di Malaysia. Prasarana dan infrstruktur yang dibuat oleh JKSM adalah cukup baik setakat ini. Mahkamah syariah di Malaysia secara umumnya sudah lengkap dengan 3 struktur; mahkamah rendah, tinggi dan rayuan. Awal tahun ini ada ura-ura sturuktur mahkamah akan dinaikkan ke 5 struktur. Wah! ini sudah cukup baik. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih.

Undang2 Islam pun sudah lengkap; substantif dan undang prosedur. Malah, negara2 ASEAN lain datang ke Malaysia untuk melihat apa yang sedang  dan akan dibuat.

Lagi satu isu yang diketengahkan ialah masyarakat tidak faham. Mengapa tidak faham? Salah siapakah jika mereka tidak faham? Atau lebih tepat lagi, siapa yang tidak faham, masyarakat atau pemimpin? Atau buat-buat tak faham. Kalau saya nak bercakap atas pengalaman saya mengajar undang2 jenayah Islam, pelajar2 saya yang cemerlang dalam sabjek ini adalah pelajar bukan Islam. Sudah tentunya ada juga pelajar2 Islam tetapi ramai juga yang bukan Islam score dalam sabjek saya. Jadi, faham atau tidak faham bergantung pada iman kita. Yang paling sedih ialah, semasa belajar mereka faham tetapi sebaik saja  pelajar2 Muslim ini  keluar dari UIAM maka mereka akan buat2 tak faham atau terus lupa dengan undang2 jenayah Islam dengan alasan, Malaysia tidak mengamalkan undang2 Hudud.

Jangan kita gunakan alasan bahawa undang2 Islam di Malaysia patut dilaksanakan secara beransur-ansur atas dasar sejarah perundangan Islam itu sendiri. Wahyu diturunkan secara beransur-ansur hanya untuk Rasulullah SAW. Tanjim itu hanya untuk wahyu sahaja. Wahyu sudah tamat. Maka tanjim al Quran/al wahyu juga sudah tiada. Sampai bila kita akan gunakan alasan beransur2 ini? Kita sudah merdeka 55 tahun dan wahyu diturunkan selama kurang lebih 23 tahun. Adakah kita masih lagi akan menggunakan alasan beransur-ansur? Tidak salah kalau kita guna alasan tanjim/beransur-ansur jika baru 10 tahun merdeka.

Pelaksanaan Undang-undang jenayah Islam ialah untuk menjaga kemaslahatan umat sejagat; orang Islam dan bukan Islam. Undang-undang  Islam pula diturunkan untuk seluruh semesta alam; bukan hanya pada manusia tetapi pada makhluk Allah lain juga, binatang, tumbuh-tumbuhan dan sebagainya.

Apa-apa pun, mudah2an undang-undang Islam yang satu ketika dulu mejadi satu-satunya sumber undang2 di negara kita akan hidup kembali. Saya yakin jika kita bertaqwa kepada Allah, nescaya akan diberi rezeki yang berlipatganda kepada kita serta jalan keluar dari segala kekusutan dan kepayahan. Amin.

5 comments:

KhALiLI_HaNNaN said...

Salam..
Nice entry..

-tertutup jgn terlalu jumud. Terbuka jangan sampai hanyut-

Unknown said...

sangat setuju..

Unknown said...

finally succeed in creating a blog..hehe

ramizah said...

finally, I got your comment :) tksih marina!

Wani; tksih. selalu dengan kata2 indah utk dikongsi bersama. tksih sekali lagi :)

Unknown said...

org buta IT gnilah mdm..selalu ketinggalan..hehe