Powered By Blogger

Monday, July 6, 2009

kisah MJ..

Saya terpanggil untuk menulis entry kali ni bila anak saya yg bongsu, Lutfi, mula menyebut lagu2 Michael Jackson. Sebelum kematian MJ, tak da seorang pun dalam rumah ni yg kenal MJ melainkan Mama dia saja..

Apa yg boleh diperhatikan di sini bahawa sebelum orang itu meninggal dunia kita tidak megambil endah sangat pada kebaikan dia. Kita byk menyenbut keburukan dan kekurangan orang tersebut. Berbalik pada kisah MJ ni, byk cerita yg buruk timbul pada beliau. Macam2..ini lah harga yg perlu dibayar sebagai seorng celebriti. Saya bukan nak menyebelahi MJ dgn pelbagai tuduahn yg dilemparkan pada beliau sebab saya tidak terlibat langsung dalam kes tersebut Cuma media massa yg menguar2kan cerita beliau. Sebenarnya kita tidak boleh percaya sngat pada cerita2 dalam majalah, suratkhabr dsbg. Byk yg berat sebelah dan byk yg tidak betul..

Saya teringat juga pada Allahyarham Sudirman haji Arshad yg baru2 ni diberi anugerah Datuk setelah hamper 18 tahun meninggal dunia. Saya membesar dgn lagu2 sentimental Sudirman..setelah dia meniggal dunia baru saya mampu membeli koleksi CD lagu2 beliau.

Begitu juga dgn Tan Sri P Ramlee..dah meninggal baru la nak bagi tu nak bagi ni.. Nampaknya Shah Rukh Khan saja yg untung..senang2 je dapat Datuk..masih hidup dan senang lenang lagi.. Kera dihutan disusukan, anak dipangkuan entah ke mana.

Satu lagi isu yg saya nak kongsikan di sini ialah, di Malaysia ni terutama sekali, yg popular ialah celebriti atau ahli politik. Ahli akademik ni tak macam selebriti. Orang lebih kenal selebriti daripada Profesor, Prof Madya dsbg..
Ada tak org kenal saya…? Ada..mesti ada..student saya kan? Tapi dia org ni kenal saya masa nak exam je.. huhu..

5 comments:

jauhariah Omar said...

bukan time exam je ingat madam, bila nak tambah markah pun ingat,bila nk tahu result pun ingat,dan bila fail paper pun ingat,apa pun you are the best...miss u much...

ramizah said...

ha!ha! what a way of rememebering me...t.kasih. insyAllah ada rezeki boleh berjumpa lagi.

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

tak tunggu exam,time nk makan keropok lekor pn teringat kt ustazah tau

Adrina Adi said...

amna pun dah kenal MJ. mana taknya, since MJ meninggal, ibu dia dok melekatkan channel CNN jer.

~salwaredzuan~ said...

madammmmmmmmmm,
kiter dok ingt mdm sokmo lerrr... time xm tu mmg wajib laa..tp wats more important is the xm.. after the uni life..and time nak kawen..heheheheh