Powered By Blogger

Wednesday, August 4, 2010

Susahnya hidup?

Saya ingin mengingatkan kepada student2 agar selalu menjadikan kesusahan yg kita harungi semasa belajar sebagai satu motivasi utk kita mengorak langkah ke depan.

Kesusahan ini pelabagai. Kesusahaan dari segi kewangan; makan pun susah dan hendak membeli buku atau keperluan utk belajar pun susah. Kesusahan sebegini, jgn disimpan sendiri. Nanti akan memakan diri sendiri. Cuba berkongsi masalah ini dgn guru kita terutama sekali. Pasti ada yg bermurah hati utk membantu dan juga menyalurkan maklumat ini pada org2 atasan. Sya pernah berdepan dgn student yg kelaparan dan justeru itu, dia gagal utk ke kelas di sebabkan tak larat utk bgn berjalan. Dia hnya menunggu teman sebilik pulang membawa nasi utk dimakan bersama. Mengalir airmata saya melihat stdent ini. Teman2 lain yg bernasib baik pula, diingatkan utk membantu teman2 yg tak bernasib baik ini. Byk pahalanya dan boleh dijadikan tiket dan saham utk memudahkan kita menuntut ilmu.

Susah di alam pembelajaran; susah nya sabjek ni. Byknya kes kena baca, byknya artikel kena dirujuk. Macam2 seksyen dan peruntukan undang2 yg perlu diingat dan difaham. Byknya ayat quran utk di hafal dan difaham. Ilmu kalau dapat dgn senang kita tidak akan menghargainya. Kita hanya pakai buang aje. Benda yg comel, berharga, memang susah utk didapat. Kita kena berusaha lebih utk berjaya. Ilmu yg sebaik2nya ialah ilmu yg diamal secara istiqamah walaupun sedikit.

Akhir kalam, kesusahan ada di mana2..yg paling penting bagaimana kita melihat kesusahan itu..positif atau negatif. Semuanya bergantung pada minda kita. Peringatan utk saya juga, bila sesetengah bersungut.." susahnya hidup ni.." sya ingin bertanya, "susahnhya dhidup ini dibandingkan dgn apa..?" Hidup di akhirat? Tepuk dada tnya Iman..

p.s malu biar bertempat..

4 comments:

FA said...

susah itu dianggap sebagai cabaran..best entry ni!:)da post kat fb da pon..:)

ramizah said...

caya la dek! :-D

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

klu x susah bukan hidup yg normal
susah tu cabaran
menguji jati diri kite
sejauh mana kesabaran kite dlm mencapai apa yg kite nak
antara cabaran yg pnah dihadapi
kelas CIL2 ustazah ramizah
eh eh eh nape masuk bab tu lak nih
hehehehehe
kelas tu cabaran dia nk hafal ayat jek
heheheheh
CABARAN IS STEP TO THE BETTER FUTURE

Janna Wan Muhammad said...

mana ada benda senang ke? berak kalu sembelit pon susah gak, ke guane? heheeh...