Tuesday, August 17, 2010

Saya nak kahwin dengan..

Seorang student lelaki ada memberitahu saya,dia nak kahwin dgn "perempuan yg muda dari dia..yg bertudung labuh dan tidak mahu yg berasal dari Kelantan"

Saya tak ambil pot pun pasal dari kelantan tu sebab bagi saya manusia itu sama saja.Status negeri bukan menjadi penentu kebahagiaan seseorang.

Sebenarnya agak kurang tepat utk kita memberi kriteria sebegini. Yg penting si dia itu adalah org yg bertuah kerana membuat kita jatuh cinta. Memakai tudung labuh bukan faktor wanita itu adalah wanita yg terbaik. Sya selalu menekankan berpakaian menutup aurat dan bukannya bertudung labuah. Satu lagi sifat yg jarang dah dimiliki wanita ialah sifat malu. Kdg2 ramai yg menutup auarat tetapi tidak ada sifat malu. Bercakap dgn nada yg kuat, suka bergurau senda dgn budak2 lelaki dan ramah dgn mana2 lelaki yg ditemui.

Sya lebih suka mengambil sikap memerhati dari masa ke semasa. Supaya kita boleh mengemaskini kelakuan si dia. Pakaian hnaya luaran sahaja. Kita boleh menilai tahap pemikiran seseorag itu dgn melihat buah fikirannya semasa bercakap di dalam kelas atau di luar kelas. Menutup aurat sahaja tidak mencukupi jika tahap pemikiran masih kebudak2an dan tidak mampu utk membuat keputusan sendiri.

"Cinta jgn di cari..biar ia datang sendiri..kelak nanti pedih tak terperi..melihat cinta yg dicari.. bukan yg dimimpi..melihat si dia yg berlagak ngeri dan aku ditinggal sepi dan sendiri.."

p.s. aku jauh ditinggal sepi..

4 comments:

Danial Izzat Zulbahari said...

uisshh...takut nak label2 calon psngn dari negeri mn ni.. tgk2 dpt yg dia xnk tu nnt :)

klu bleh biarlah yg quratun 'ayn :)

aeidmn said...

btol2..sy stuju ngn ustazah jgn labelkan org ikt negeri n jgn judge org dr luaran sahaja..

ramizah said...

sy bercakap pglamn sendiri..dulu tak nak kwin dgn org Bangladesh..mati2 tak nak..skrg tgk, anak dh 3 org. he never stopped making me laugh (^^,)

fatien adibah said...

heheh..jgn specify sgt2 kot..hihi
yang baik hati..:)