Powered By Blogger

Wednesday, April 6, 2011

Perihal student yg mendapat warning dan barring letter

Tadi saya lalu depan notice board AIKOL dan ternampak list nama student yg mendapat warning letter and barring student. Bila saya meneliti setiap nama yg tertulis itu saya dapati mereka ini adalah orang2 veteran dalam aktiviti ini. Mereka ini adalah sejak dari tahun satu lagi sudah mendapat warning letter dan juga barring letter. Dan mereka tidak serik utk berbuat lagi dan lagi! Saya tahu student 2 seperti ini adalah student yg mempunyai masalah. Tetapi mereka tidak mahu berkongsi masalah mereka dgn lecturer atau academic advisor atau mana2 lecturer yg mereka percayai. Ada juga yg merasa ego mereka tercabar bila masalah mereka dapat dihidu oleh pihak2 berwajib. Walau apa pun masalah yg mereka hadapi, pelajar2 mesti ingat apakah tujuan mereka datang ke universiti? Untuk apa mereka belajar? Kalau yg mengambil biasiswa atau pinjaman, jgn lupa perjanjian yg telah dibuat semasa mula belajar di sini dahulu. Tidakkah mereka bayangkan wajah2 ibu bapa di rumah yg mengharapkan kejayaan di dalam pelajaran. Saya pasti student yg dapat masuk ke universiti adalah mereka yg mempunyai nilai akademik yg tinggi. Tetapi mengapa bila sudah di menara gading sifat malas mula berleluasa di dalam diri? Mengapa jadi sombong dgn lecturer? Nilai2 murni semasa di sekolah menengah dulu semakin terhakis bila mereka jauh dari ibu bapa dan mendapat sedikit kebebasan dibandingkan di sekolah menengah. Jika dibandingkan di antara mereka yg suka meniru dan ponteng kelas, mana satu pejenayah yg patut kita takuti? sama saja kan?

No comments: