Powered By Blogger

Friday, February 11, 2011

Menghafal nama student

Ramai pelajar2 tahun satu bertanyakan saya, "Bagaimana ustazah boleh ingat nama semua student dalam kelas? Apa petua ustazah?"

Jawapan saya hanya satu: Bila ada kemahuan di situ lah ada jalan..bila saya sendiri mahu ingat semua nama student saya, maka saya akan berusaha dgn lebih gigih agar saya dapat berbuat demikian.

Dulu, saya pernah mempunyai hampir 70 org student. alhamdulillah, dgn izin Allah saya ingat nama kesemua mereka.

Mengingati nama student adalah muzik di telinga mereka..menyentuh hati mereka dgn melafazkan nama mereka dgn betul berserta tajwid..tiada kegembiraan di dalam hati melainkan menerima pengiktirafan dari guru mereka..Mengingati nama merka adalah tanda bahawa saya sayangkan pelajar2 saya..

Mudah2an Allah menajamkan fikiran dan ingatan saya agar saya dapat menghafal nama2 mereka..bila mereka gembira saya pun suka.. :-)

p.s. I fall, I stumble but I gave it all..

7 comments:

seri pagi said...

betul tu, satu penghargaan kpd pelajar sebenarnya bila guru dapat mengingati nama mereka. pelajar akan rasa bangga lbh2 lagi kalau nama itu dpt disebut dgn sempurna. pelajar juga terasa kewujudan mereka dlm kelas itu and it makes them feel more important.. indirectly jadi pendorong semangat, semangat utk minat dgn subjek tu (byknya itu)..kebolehan mengingati nama juga satu anugerah, bkn semua mampu mengingati nama dgn baik..tapi "where there's a will, there's a way"..translate :-)

raja madihah said...

ingat lagi masa class ils and usul fiqh bila last class ustazah panggil semua nama student..ingat lagi masa 1st year dulu bila ustazah pangggil semua nama student..1 class bertepuk tangan n uncle2 polis semua xsangka n teruja bila ustazah dapat ingat semua nama student..jarang lecturer yang dapat ingat semua nama student 1 class..thnkz to ustazah coz masih ingat saya lagi..insyaAllah nanti saya datang office ustazah lagi(*_*)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
ramizah said...

nurul: bila ada kemahuan, di situ ada jalan..bila tiada keinginan, di situ ada seribu alasan..

sRikandi_Nurse said...

Assalamua'laikum cikgu. Saya Ashikin, pelajar UIAM kuantan. saya mengenali cikgu di alam maya ini. Boleh saya berkenalan dengan lebih lanjut dengan cikgu. ini add blog saya www.peaceqalb.blogspot.com sudi-sudilah ziarah. saya sangat menghargai. syukran. ukhuwwah fillah.

ise3339 said...

110% setuju.. Alhamdulillah, saya pun suka dan dapat hafal nama student saya:)

ramizah said...

madihah: itu tradisi saya utk menyebeut semua nama student bila last class..
ashikin: t.ksih kerana mengikuti blog saya..sy akan jenguk juga blog ashikin..
Ise pun hafal juga nama student? bgs2! tahniah!