Powered By Blogger

Sunday, March 20, 2011

Bersangka baik sesama kita...

Seminggu yg lepas saya telah dijemput untuk memberi tazkirah kpada pelajar2 AIKOL sempena dgn program solat hajat untuk peperiksaan semester akhir yg akan berlangsung pada akhir bulan ini hingga ke pertengahan bulan april.

Antara nasihat yg saya sampaikan kepada pelaja2 adalah jangan kita berburuk sangka dgn guru kita. Setiap arahan yg diberikan kepada pelajar2 hendaklah dibuat dan dipatuh. Pasti ada sebab dan hikmah mengapa disuruh sedemikian. Kdg2, signifikan arahan itu tidak dapat dinilai dalam bentuk objectif tetapi dalam bentuk makna yg mendalam. Contohnya bila guru menyuruh membaca kes2 yg panjang berjela2, selain dari mendapat principle yg diutarakan di dalam keputsuan mahkamah, student juga dapat mempelajari vocab2 yg baru dan seterusnya dapat memperkayakan lagi jumlah vocab bhasa inggeris.

Pada keesokan harinya, saya mendapat pesanan di FB saya tentang persoalan bersangka baik dgn guru sedangkan guru tersebut membuat statement yg menunjukkan dia tidak puashati dgn pertnyaan pelajar tersebut. Menurut pelajar ini, dia ke pejabat lecturer A untuk bertnyakan soalan, tetapi bila diketuk pintu pejabat, lecturer A tiada di pejabat. Tiba2 keluar lecturer B yg duduk berdekatan dgn office lecture A. Lantas pelajar ini bertnya lecturer B, di mana lecturer A? Jawapan yg diberikan kpd pelajar tadi amat memedihkan. Antara isi2 jawapannya ialah; saya tidak menjaga lecturer, itu bukan urusan saya utk mengambil tahu apa lecturer A buat dan bla2..

Pelajar ini bertnya pada saya, adakah salah utk dia bersangka buruk dgn guru? ( dalam kes ini pada lecturer B). Jawapan saya, tidak salah. Sangkaan buruk kita adalah dia tidak suka dgn pertnyaan kita berdasarkan jawpan yg diberikan. Apa2 pun, utk menenangkan kekecewaan kita marilah kita berfikiran positif. Mungkin lecturer itu mempunyai masalah dgn kerja atau dgn sesiapa saja dan gagal utk mengawal perasaan dia. Walau apa pun yg berlaku, saya rasa sebagai guru kita hendaklah menunjukkan sifat yg berhemah pada murid. Dan yg paling utama, kita juga hendaklah juga bersangka baik dagn pelajar2 kita...

p.s. makan bubur jagung hari ini...

5 comments:

FA said...

sedapnyo bubur jagung...huhu:p

ramizah said...

sedaaak..tp kngoh jah hok dok makae..budak2 tak makae.abe ngoh make sikit..

Syauqani said...

serendah2 ukhwah adalah bersangka baik, so marilah berbaik sangka baik selalu..(◕‿◕✿)

aisha umaira' said...

Salam. perkongsian yang bagus ustazah(^_^) terima kasih atas nasihat tersebut. saya akan berusaha utk bsangka baik dgn semua org terutama kpd guru2. saya rasa sikap mhormati guru n bsgka baik dgn guru kian terhakis dlm klgn pljr2. mungkin ada sebabnya yg perlu kita perhalusi lg utk mendidik adab berguru dlm klgn pljr2.mungkin ukhwah Islamiah tdk terasa antara guru n pljr. benar kata shauqani. serendah2 ukhwah adlh bsgka baik. jika sangka baik itu tiada apalah ertinya lg...Wallahhu'alam...

ramizah said...

terimaksih kpa syaufique ( yg dh lama tk jumpa n contact saya) dan aishah atas komen anda berdua :-)