Powered By Blogger

Saturday, April 2, 2011

Meniru, hukumnya haram..

Saya sudah lama tahu yg ramai pelajar2 suka meniru semasa midterm test. Aktiviti ini berlaku terutama sekali bila test dibuat ditempat yg besar dan luas seperti Moot Court, LT A dan LT B. Dan ada juga dikalangan Dean's List ini adalah dikalangan mereka yg suka meniru. Sungguh tidak disangka-sangka.

Ada banyak sebab student meniru. Sebab yg utama ialah tidak study jadi jalan pintas utk berjaya ialah dgn meniru. Ada juga yg meniru bila mereka sangat baik dgn lecturer tersebut dan malu kalau dapat markah rendah dgn lecturer itu, ditakuti nanti lecturer itu tidak lagi mahu berbaik dgn dia, jadi dia akan meniru.

Lecturer juga diingatkan mengambil langkah2 berjaga2 bila ada test. Jangan bagi peluang langsung utk mereka meniru dan selalu merasa suspicious pada sesiapa yg bersikap pelik semasa exam atau test.

Saya ada bertanya pada student saya kelmarin, " awak pernah meniru tak dalam test?". jawapan dia adalah, " belum lagi ustazah.." haish..rasa nak tarik telinga budak tu. Kalau belum lagi jawapanya, maksudnya, ada niat utk meniru lah tu!

Peringatan yg saya sampaikan di sini ialah, meniru itu adalah haram, hukumnya berdosa. Mereka yg meniru adalah mereka yg ada potensi utk melakukan jenayah yg lebih teruk seperti, mencuri, merompak dan membunuh. Mana2 student saya yg pernah meniru dalam test/exam saya pasti mereka ini adalah org yg tidak akan mencapai kebahagiaan dalam hidup mereka walau sesaat.

2 comments:

FA said...

last niru masa time exam form 1.pahtuh kakmie kato,dosa tuh niru.tak berkat belajar.siye ko ma n abah.pahtuh,tok berani doh nak niru.takooot.huhu...masa skoloh rendah ado jgok niru..:P

ramizah said...

masa tu, masa budak2 lagi..tak kira...nk royak nyoh hoj tua dah..