Powered By Blogger

Friday, October 7, 2011

Monolog sendiri bertemu kekasih hati...

sebaik sahaja kelas tutorial jam 4-5 selesai, saya bergegas menuju ke pejabat untuk menunaikan solat asar. Sebaik sahaja habis solat dan membaca doa, cepat-cepat saya mengemas barang2 untuk dibawa pulang ke rumah. Hari ini saya harus bertemu dengan si dia yg sangat saya sayangi. Si dia yg sentiasa di hati dan di dalam doa saya. Tak boleh lambat kali ini, getus hati saya.


Sebaik sahaja doa menaiki kenderaan dibaca, kereta Nazaria yg sudah tua ini meluncur laju ke depan. Mata terus memandang ke depan, tetapi hati dan ingatan saya melayang ke belakang. Melayang pada kenangan bersama si dia pada satu ketika dulu. Dia yg begitu rapat dgn saya. Dia yg begitu ceria dengan lawak-lawak yg selalu dikongsi dgn saya. Kadang2 merah padam muka saya mendengar lawak dia. Dia yg begitu bersemangat bercerita mengenai pengalaman beliau ke luar negara, bertemu pelbagai ragam manusia dan adat resam manusia pelbagai bangsa.



Dia juga begitu pemurah dengan senyuman dan wang ringgit dan segala macam benda utk diberi pada sesiapa sahaja.



Owh...aku sayang dia..Ya! Allah..aku sangat sayang dia....






Kereta saya berhenti di persisiran jalan MRR2. cCpat2 keluar utk membeli goreng pisang dan sedikit kuih muih untuk si dia itu. Tak manis dan kurang beradab jika kita bertandang ke rumah orang dgn tangan kosong. Saya membeli RM4 pisang goreng dan RM 2 karipap.






Sekali lagi kereta saya berderum laju. tak sabar2 mahu berjumpa dgn si dia itu. Jam menunjukkan 5.45. Kereta banyak di jalan raya menyebabkan perjalanan saya terhensot-hensot sedikit. aargh...perjalanan sebegini membuka ruang kepada saya utk lebih khayyaling,,teurtama bila mendengar lagu2 lama zaman 70an, 80an dan 90an. jjiwo molep!!


Si dia yg saya sayangi itu sudah tidak seperti dulu. Sudah tidak seceria dulu. Sudah tidak secergas dulu. Dia hanya terlantar lemah di katil. Tidak mampu utk bangun dan bertahjjud. Tidak mampu utk bergurau senda dan berlawak jenaka. Melihat dia terlantar sepi di bilik bersendiri membuat hati saya bagai dihiris sembilu. Si dia itu sedang melawan sakit yg dihadapi sejak bertahun2 dulu... tanpa di sedari airmata meluncur laju bagai LRT.. menangis sedih..sungguh pilu mengenangkan dia sekarang ini...






Kereta saya terus membelok ke Jalan Ayer Leleh dan berhenti di tepi rumah cina depan rumah si dia. Jam sudah menunjukkan jam 6petang. Cepat2 saya keluar dari kereta dan mengambil buah tangan yg tak seberapa itu. Saya sangat merindui dia..saya ingin bertemu dgn dia..Selepas pintu otomatik terbuka, sya meluru masuk dan bersalam dgn puan rumah.






Kemudian saya menjengukkan muka saya di dalam bilik beliau terlantar. Terus dia berpaling dan memberi senyuman yg terbaik buat saya..sambil menyebut " owh...jah datang...jah dari mana?..cantik jah hari ini..." Pujian2 kepada saya tk lekang dari bibirnya. Terus dia menyambung.."Hari ini tiada orang datang jenguk Ayah Di.." Dia bercerita keadaan dia hari ini. Saya mendengar dgn penuh khusyuk. Pisang goreng dihulur padanya. Terus dia letak di tepi katil. Tak larat nak pegang apa2 hatta berat sendiri tak mampu utk diangkat. mashallah.... :-(






Selepas 15 minit di sana, saya beundur diri utk pulang ke rumah.. Mudah2an saya dapat berjumpa lagi utk mendengar pujian dia lagi. Walaupun saya berbaju buruk sekali pun, Ayah Di akan tetap memuji saya cantik berseri...






Itu lah Ayah Di.. Pak Cik saya yg kini terlantar sakit.






Mudah2an Allah ringankan kesakitan yg dihadapi agar dapat dia dapat beribadah dgn lebih sempuran. Mudah2an Allah memberi pahala yg sewajarnya dgn kesusahan yg dia rasai...






Aku sayang Ayah Di sampai mati.....


p.s. Sudah kalis dan imun....aargh...


4 comments:

Shahir said...

Allahu yashfeehi. Sedihnya sero bila dengar crito gini :(

ramizah said...

ya sedih..tp berat mata memandang, berat lagi bahu memikul...

thanks shahir for the doa..

Janna Wan Muhammad said...

semoga Ayah Di terus kuat dan bersemangat.....itu la Ayah Di kita.

Wan Kamilah said...

itu lah ayah di...sentiasa membuat org ketawa. sekarang kita pula kuatkn semangatnya utk meneruskan perjuangan.....doa utk ayah di...amin.