Powered By Blogger

Sunday, October 2, 2011

Semua orang sibuk...










Sudah hampir 10 hari saya tidak mengemaskinikan blog saya.




Kalau disebut sibuk, semua orang sibuk. Macam-macam hal penting telah berlaku sepanjang minggu lepas tetapi saya pastikan bahawa sebelum hari ke 14 masuk, wajib saya menulis entri baru.



Sebenarnya elemen sibuk ini boleh menjadi isu dalam satu2 perhubungan dan boleh menyebabkan hubungan menjadi semakin renggang atau pun boleh menjadi putus.



Saya rasa jika kita pandai membahagi masa dan meletakkan yg mana perlu didahulukan dan yg mana boleh dikemudiankan sedikit, maka pertelingkahan dan sebarang konflik boleh dielakkan.


Lagi satu yg isu penting ialah komunikasi. Seharusnya ada komunikasi di dalam setiap hubungan.


Sebagai contoh, seorang student menghadapi masalah kesihatan atau peribadi, akibatnya dia tidak hadir ke kelas beberapa hari atau minggu. Guru akan menganggap pelajar tadi tidak berminat utk ke kelas maka guru akan bar pelajar tersebut dari menduduki exam. Anggapan guru dibuat atas dasar ijtihad dia kerana tiada komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Saya pasti, jika hal ini dikongsi tiada sebarang masalah besar akan timbul.


Semasa belajar di universiti dulu saya selalu pastikan yg saya akan menelefon ma abah 2 kali seminggu. Semasa bulan Ramadhan , panggilan akan menjadi lebih kerap.


Selepas kahwin dan mempunyai anak, saya menelefon ibu seminggu sekali. Walaupun kadangkala terlajak hingga ke 10 hari disebabkan oleh hal2 yg tidak dapat dielakkan. Ibu pun kadang2 ada hal2 tersendiri menyebabkan waktu senggang saya adalah waktu sibuk ibu..



Saya berharap sangat sesiapa saja di luar sana, tidak akan lupa utk menghubungi orang-orang tersayang untuk bertanya khabar dan sebagainya.



Begitu juga pelajar2 saya yg dulunya selalu menghubungi saya, sekarang ini tiada lagi bayang mereka di depan pintu pejabat saya.



Jangan jadikan alasan bahawa anda sibuk dan tiada masa utk mendail nombor telefon atau menghantar sms kepada mereka. Sekarang ini pelbagai cara utk menghubungi orang; email, sms, telefon, surat dan notes.


Lagi satu jangan pula bila kita berada di dalam kesusahan barulah kita teringat pada mereka.



Saya selalu mengingatkan diri saya, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih... semuanya bergantung atas berapa banyak kita kasih dan sayang pada mereka..



INGAT! Sayang bukan hanya di hati tetapi dibuktikan dengan amal yg nyata!


p.s Kind words can be short and easy to speak, but their echos are truly endless....

3 comments:

KhALiLI_HaNNaN said...

salam.. suka ayat ustazah..

"sayang bukan hanya di hati. Tapi dibuktikan dengan amal yang nyata."

Unknown said...

mdm, sy call mummy saye sebelum waktu buka & mase waktu sahur setiap hari bile bulan pose..evn for just 5 mins, tht just more than enough to complete my day esp bile berpuase jauh dr family :)

ramizah said...

bagus puteri..begitulah jadi anak solehah.. :-)