Powered By Blogger

Saturday, August 4, 2012

Sukan Olimpik dan kita

Sekarang ini Sukan Olimpik sedang berlangsung di London  sejak Julai lalu. Sukan kali ini bertembung dalam bulan Ramadhan. Pastinya memberi sedikit kebimbangan kepada atlit yang beragama Islam tentang amalan berpuasa pada ketika ini. Di dalam FB baru-baru ini, saya dapati ada banyak perbincangan tentang hukum menundakan puasa semasa sukan ini berlangsung. Ramai yang meminta kerajaan kita hendaklah memberi fatwa yang khusus dalam hal ini; boleh meninggalkan/menundakan puasa ataupun tidak. Saya ada terbaca yang Tan Sri Harussani menyatakan bahawa hukumnya boleh untuk tidak berpuasa.Tetapi saya tidak pasti atas alasan apa hukum itu dibuat.Ada juga pendapat menyatakan bahawa, semasa bulan inilah berlakunya Perang Badar dan sahabat serta Rasulullah SAW sendiri berpuasa dan mencapai kemenangan dalam peperangan tersebut.

Puasa di bulan ramadhan adalah wajib. Meninggalkan puasa di bulan Ramadhan tanpa ada alasan yang menasabah dan tidak shara' adalah berdosa. Objektif puasa ialah untuk kita menjadi orang yang bertaqwa. Puasa memberi maslahah kepada diri kita dan bukannnya memberi masalah. Jika kita meneruskan puasa  tetapi pada masa yang sama mendatangkan kemudaratan kepada diri kita, maka harus untuk kita berbuka. Di dalam al Quran telah dinyatakan bahawa jika kita sedang musafir atau sakit maka dibolehkan berbuka puasa tetapi wajib qada' puasa yg ditinggal itu. Kadang-kadang bila kita berada di tempat di mana cuaca yang sangat panas yang boleh memudaratkan badan kita maka dibolehkan kita berbuka. Pada pendapat saya, tidak perlu ada fatwa samada boleh berpuasa atau tidak semasa sukan ini berlangsung. Terpulang kepada individu untuk menentukan tahap mana mereka boleh meneruskan puasa atau tidak. Saya rasa, jika acara sukan yang dimainkan  itu adalah tidak lasak seperti acara menembak , fencing atau chess, maka tak perlulah kita berbuka. Tetapi jika acara sukan itu sebaliknya seperti judo, olahraga, maka bolehlah berbuka. 

Undang-undang shariah ini sangat cantik dan sangat mudah untuk dipraktikkan jika kita faham konsep maqasid shariah. Di dalam hadis, rasulullah ada menyebut " Bashirru wala Tunaffiru". Hendaklah kita menyampaikan berita gembira dan janganlah kita membuat mereka semua lari ( bila mendengar dakwah kita). Lagi satu, bila perkara-perkara sebegini dijadikan isu, boleh mendatangkan perpecahan kepada umat Islam. Saya juga nak komen, di dalam pentadbiran undang2 Islam di Malaysia, jika seorang Mufti ditanya oleh wartawan tentang satu hukum yang tidak ada dalam nas sebelum ini, jawapan yang diberi adalah bukan fatwa tetapi pendapat peribadinya sahaja. Tetapi sebagai umat Islam, hendaklah kita menghormati setiap nasihat atau teguran yang diberi oleh ulama' termasuklah mufti.

Berbalik pada sukan olimpik, saya juga tidak melepaskan peluang untuk menonton sukan ini jika ada kesempatan. Antara acara sukan yang saya suka menonton  ialah acara sukan renang lelaki .Acara renang perempuan, cuba elakkan sebab takut kurus puasa.Acara menembak pun saya suka tengok. Rasa selamat pula tengok sebab pakaian yang dipakai pun agak berpatutan. Tadi, acara sukan olahraga telah pun bermula. Tapi bila diperhati pada pakaian yang dipakai oleh atlet perempuan, tak jadi tengok.Saya rasa, apa salahnya pakai seluar panjang atau tight. Saya rasa sedikit pun tidak menganggu kelancaran acara tersebut. Mungkin saya akan menonton acara olahraga yang melibatkan atlit2 lelaki sahaja.

Teringat zaman di sekolah rendah dulu, saya masuk pertandingan lumba lari 100M dan saya menang tempat kedua. Pakai seluar pendek...Semasa di MMP, saya masuk acara volleyball. Tetapi seingat saya, tak sempat pun saya nak tampar bola. Sebab, setiap kali pihak lawan serve, tak boleh tampar balik. Akhirnya pasukan kami kalah begitu saja. Saya yang berada di belakang dan hujung sekali, hanya berpeluh sebab panas dan berbaju kurang dan bertudung labuh. Tak sempat nak sentuh bola pun!

Apa-apa pun, mudah2an Dato Lee Chong Wei menang perlawanan akhir badminton esok dan dapat membawa balik pingat emas untuk kita semua.  InshaAllah....

4 comments:

seri pagi said...

setuju dengan hujah2 yang diutarakan...mantap..terbaik...

KhALiLI_HaNNaN said...

Setuju amat sgt!

ramizah said...

Terimakasih Nurul dan Wani :) selamat berbuka puasa pada waktunya!

FA said...

inshaAlah..:))