Powered By Blogger

Tuesday, August 3, 2010

Di hujung minggu, kita di mana?

Mata sebenarnya sudah berat ni, tapi disebabkan ada idea utk dicurahkan maka terpaksa juga sya gagahi utk mencoret sedikit peringatan kepada student yg sya kasihi.

Saya amat perasan yg student2 suka sangat pulang ke kampung halaman masing2 bila cuti hujung minggu. Ada setengah tu, tiap2 minggu balik kampung. Walhal semester baru saja bermula, belum sampai sebulan lagi.

Sya ingin menegur, bahwa amalan sebegini adalah kurang sihat. Gunakan cuti hujung minggu utk mengulangi pelajaran, pergi ke perpustakaan dan juga membuat group discussion. Ataupun gunakan masa hujung minggu utk membaca kes2 yg bertimbun2 dan membaca tafsir ayat2 Quran ( utk sabjek shariah).

Sebenarnya masa perjalanan utk balik kampung terbuang begitu saja bila kita kerap balik kg. Badan pun letih dek jauh perjalanan. Duit pun habis membeli tiket dan sebagainya. Ramai yg tidak sedar sebenarnya perjalanan balik ke kampun sebenarnya byk mengundang perkara2 yg tidak dinigini.

Sya harap pada bulan ramadhan yg akan menjelang tidak lama lagi , kita gunakan masa sebaik mungkin utk beribadat kepadaNya. Sesungguhnya menuntut ilmu itu adalah ibadah..masa untuk balik kampung hanya akan bermula pada 5hb september.

Jadikan masa berhujung minggu adalah masa utk kita berdikari untuk mengurus masa sendiri agar pelajaran sering diikuti dengan cara tersendiri...

p.s. sibuk sekali di ICT..

2 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

ada jgk yg x g exam sbb ralit main game???? pelik betul budak2 skrg nih. takut sy mendengarnye

ramizah said...

ada la tu..sebab tu saya tulis..
aduhai..