Powered By Blogger

Thursday, September 8, 2011

Kasih sayang...sebelum terlambat

Kira-kira jam 8.30 pagi kelmarin, suami menelefon saya di pejabat. Suaranya di corong telefon tidak seperti biasa, kali ini agak lemah dan lembut. Malah dia bertanya saya dulu, apa yg saya sedang buat ketika itu.


Kemudian dia memberitahu saya yg kakak iparnya di Dhaka, Bangladesh telah meninggal dunia pada 29 Ogos. Sehari sebelum Aidil Fitri. Satu keluhan lemah dapat didengari dari telefon. Terus saya teringat yg saya ada mengpos kad raya pada Hena Apa 2 minggu sebelum raya. Pada masyrakat Bangladesh, kakak ipar adalah seperti kakak sendiri. Kami pernah ke sana pada tahun 1995 dan 1999 dan tinggal di rumah Hena Apa. Selepas itu, kami tak pernah berkunjung ke Dhaka lagi.


Suami telah menjadikan keluarga di Malaysia sebagai keluarganya. Dia sudah tidak punya ibu bapa dan adik beradik. Yg tinggal hanyalah anak2 saudara yg tinggal di Karachi, Pakistan. Sepatutnya, bila mahu pulang ke kampung suami, kami patut pulang ke Karachi sebab keluarganya di sana. Tiada siapa lagi di Bangladesh. Hena Apa adalah kakak kepada arwah isteri pertama suami. Sekarang, selepas kematian Hena Apa, pasti suami enggan mahu ke Bangladesh lagi.


Pengajaran yg boleh kita ambil di sini ialah, hendaklah kita tunjuk kasih sayang kita pada org2 yg kita sayang semasa mereka masih hidup. Ucaplah rasa sayang kita pada mereka. Jika mereka sakit, ziarah lah mereka. Tunjukkan yg kita prihatin pada masalah dan keadaan mereka.


Bila kita memberi kasih sayang, sesungguhnya kita memberi satu kehidupan dan harapan kepada mereka.


Mudah2an kita tidak mengambil enteng pada org2 yg pernah kita lafaz yg kita sayang pada mereka pada satu ketika dulu dan membiarkan dia terumbang ambing tanpa lafaz salam dan tanya khabar.... Hubungilah mereka sebelum terlambat...


p.s. Selamat tinggal...cukuplah setakat ini....


4 comments:

Shahir said...

اللهم اغفرلها وارحمها وعافها واعف عنها

:(

ramizah said...

shukran jazilan shahir...

Nor Shakira Nabila Bte Nor Azman said...

Sangat indah kata2 ustazah,MasyaAllah~~~Alhamdulillah,terima kasih atas nasihat yng sgt berguna,saya nak ckp,i love you ustazah...;)

ramizah said...

sapa eyrafael ni? nama sebenar apa?