Powered By Blogger

Sunday, May 6, 2012

Bila maid tidak ada...

Sudah lebih sebulan saya tidak mempunyai pembantu rumah untuk membantu saya melakukan kerja-kerja dapur, membasuh dan menggosok baju.

Mula-mula dulu rasa susah juga sebab sudah lama bergantung pada dia. Lepas seminggu, saya rasa tidak menjadi masalah. Yang penting hati rasa senang dan tenang.

Anak dua orang di rumah, saya kerah untuk membantu mana yang perlu. Suami pun alhamdulillah ringan tulang. Tetapi kadang kala saya mengambil peluang atas keringanan tulang suami saya itu. Kalau saya memasak maka dia akan membasuh pinggan dan menyapu lantai.Kalau saya membasuh baju, maka dia akan menggosok baju yang perlu. Sidai kain, adalah favorite saya. Lipat kain pun, boleh. Tapi bukan menggosok baju. sejak akhir-akhir ini kami banyak menghantar dobi baju untuk digosok dan dibasuh. Mesin basuh di rumah digunakan untuk membasuh "baju2 kecil", "seluar2 kecil"  dan segala maknika barang2 kecil. Tudung dan kain baju saya, akan dibasuh tangan (jika sempat) ataupun masuk dalam mesin basuh dengan mode "soft" sahaja.

Saya memasak 3 kali seminggu iaitu hari Isnin, Selasa dan hari Sabtu atau Ahad. Hari Rabu dan Khamis, saya habis kelas jam 6 dan 6.40. Hari jumaat adalah hari Pasar Malam di Taman Melati. Jadi, faham-faham sendiri lah apa yang nak dibeli di sana. Menu wajib ialah Nasi dagang untuk 2 anak teruna dan yong taufu untuk saya. Kalau saya masak pun, jenis menu yang dimasak ialah Menu Chap Campak seperti, Tomyam, sup ayam, nasi goreng, tuna goreng ataupun paprik ayam. Janji dalam masa kurang 1 jam masakan mesti siap!

Bila sudah masak, kalau saya rajin saya akan mengemas sedikit sebanyak. kalau tidak, saya akan tidur banyak. Walaubagaimanapun  sebelum tidur, saya akan pastikan sink dapur berkilat selepas ditenyek dengan Jif.

Hati saya tetap gembira walaupun kulit tangan sudah caca marba..  :)

3 comments:

Iffah Hidayati said...

seronok saya baca entri ni.senyum-senyum saya..=)

KhALiLI_HaNNaN said...

Suka sangat ayat YANG PENTING HATI SENANG DAN TENANG

ramizah said...

Iffah> masa saya menulis pun saya tersenyum sendiri :)

Wani> terimakasih