Thursday, May 24, 2012

Doa untuk kita...

Setiap kali awal semester bermula, saya tidak akan lupa memohon doa kepada Allah agar diberi kesihatan yang baik agar dapat mengajar dengan sempurna tanpa meninggalkan kelas satu pun. Saya juga turut berdoa kepada Allah agar dipanjangkan usia agar dapat menyiapkan silibus untuk semester itu. Risau sangat, kalau Allah cabut nyawa semasa semester sedang berlangsung ditakuti menyusahkan pelajar-pelajar dan Jabatan untuk mencari ganti. Sebaik saja peperiksaan akhir semester berakhir, doa yang sama turut saya panjatkan sekali lagi agar dapat menyiapkan marking kertas jawapan pada waktunya kerana tak nak menyusahkan orang lain.

Walaupun saya tahu, itu semua kerja Allah yang Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita, tetapi tidak salah untuk kita mendoakan sedemikian. Ketetapan Allah itu boleh berubah dengan doa yang dipinta dan usaha yang berlipat ganda.

Kelas sudah habis dan peperiksaan sudah bermula minggu ini.. Saya ingin berpesan agar pelajar-pelajar  menjaga hak Allah dan hak manusia sepanjang musim exam ini. (kalau boleh selama-lamanya) Banyakkan bersedekah dan membaca al Quran. Jangan lupa berbuat baik pada ibubapa ( jika masih ada) dan meminta mereka mendoakan yang terbaik untuk kita. Bila habis exam, jangan lupa juga untuk mendoakan agar diberi ketenangan di dalam hati guru-guru semasa memeriksa kertas jawapan kita. Jauhkanlah dari sifat serabut, marah dan tertekan semasa menunaikan tanggungjawab tersebut.

                            Akhir kata, selamat menduduki peperiksaan! Bi al Tawfiq wa al Najah...




3 comments:

KhALiLI_HaNNaN said...

Doakan saya juga ya.

ramizah said...

ya, hanan..semestinya :)

miz fetty said...

doakan saya juga..

kalau ade masa terluang follow my blog..tp xpksa tau..hehe fettycantik.blogspot.com