Tuesday, March 23, 2010

bila student kahwin

Minggu lepas balik kampung selama 3 hari 2 malam. ada beberapa sebab balik kg, selain nak melepaskan rindu pada Ma dan Abah, nk juga buat baju kat Rubee Boutique di atas bazaar. Sempat juga beli 2 helai baju maxi batik crepe di bazaar. Timakasih byk pada adik, Cikgu Halilah kerana tolong jadi driver pada hari tu.

Pada masa yg sama dapat juga melihat anak saudara baru, Muhammad Nabil bin Norhisham. Tahniah buat adik saya, Cikgu Siti Aisyah kerana mendapat anak sulung. Alhamdulillah.

Kemudian, sya sempat juga pergi ke kenduri kahwin student yg skrang ni sudah bergelar peguambela & peguamcara, en zukhairi di Kubang kerian. Sedap makan nasi di rumah Hanis ( isteri zul). Layanan dari safra' cukup menggembirakan hati saya walaupun kami dtg awal sebelum majlis bermula..gini la saya zul, lebih excited dari pengantin!

Sya cukup gembira bila dapat kd kwin dari student. Khwin juga diaorrg ni..syukur pada Allah. Tp disebalik kegembiraan itu ada perasaan sayu dan hiba...seolah2 saya kehilangan mereka.. Balik ke rumah ptg itu, saya termenung sendiri selepas solat maghrib..adakah zul akan menghubungi saya lagi..ingat lagi tak dia pada saya. Marah tak isteri dia kalau sy hubungi zul..pasti tidak ada lagi pertnyaan kbr dari zul. ucapan selamat hari guru dan hari raya mungkin sudah berakhir pada tahun lepas.. Airmata saya meleleh smbil menangis hiba..zul, zul.. semacam adik saya sendiri.

Tahun lepas, dua org student sya kwin juga. pada masa tu sy di Makkah menunaikan rukun islam ke lima. Masih saya inagt pada hri akad nikah hayyi, saya di masjid. Iwan message saya yg hayyi selamat dinikahkan..menangis gembira saya. lantas sy terus bgn dan menunaikan solat hajat untuk hayyi dan isteri semoga selamat melayari bahtera rumahtanngga..sambil saya mengira2 yg hayyi akan pegi jauh dari hidup sya, tiba2 dapat message dari hayyi bertnyakan kbr saya. perasaan syak wasangka saya terus hilang..hayyi masih ingat pada saya.

seorg lagi student juga telah selamat berkhwin pada tahun lepas..tapi ssgt2 jarang menghubungi saya..senyap sunyi..tak mengapa.. doa saya utk mereka.

sya tengah membilang seorg lagi student saya ( tuan timbalan pendakwaraya) yg akan melngsungkan perkhwinan tak lama lagi..mungkin pada mereka itu lah hari bahagia..tp jauh di sudut hati saya,mungkin hari itu hari sedih saya..

Entahlah..ini memang kelemahan saya..inilah kekurangan saya.. mudah2 kamu semua tidak mengurangakn kasih syg kamu pada saya melihat pada kekurangan saya ini..

Kamu sentiasa di hati saya..terbenam di sanubari saya..akan kekal sentiasa sampai bila2..

11 comments:

Roseriana CA said...

yang tak kawin lagi ni mdm syg jugak tak.??erm..

fatien adibah said...

kasih sayang seorang pendidik...sama seperti perasaan seorang ibu...hebat la kk ngoh..:D

Mr. and Mrs. Mokhsin said...

kak ngoh...kak ngoh....ini la kak ngoh kesayangan saya...tiada orang lain yg macam kak ngoh saya di dunia ni....ni la satu2 nyer.

Kami said...

tapi ustzah..kami ade lagi...ustzah still needed in our heart..4 eva eva..tapi dok taw la junaidi..sbb dgr kate nk kawen doh...ramai org puan msg nk nikoh..tu balik ganu wak istikhoroh...tapi gtu r..ustzah x pyh bimbang r..kama arep n jemi serta awie still dgn ustzah..even lepas kami kawen..kalu bini kami maroh kami msg ustzah..kami tdo luor aritu...sebelum tu kami khepok lu..dok pon kami royak awal2 ke mne2 org puan hok nok ke kami sebelum kwen..jgn jelez kalu kami msg ustzah..huhuhu - arep-kama-jemi-

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

never stop loving n remembering u

Abdul Hayyi bin Salim said...

terharunya baca entry madam ni. terima kasih sangat2 madam atas segala doa dan nasihat selama ni.

Allah bless you(",)

ramizah said...

weh! ramainya komen :-)tak tau nak cakap apa..terharu sungguh.
camy, che adek, Janna n faez: You are my sisters..

Kami: sy ketawa sungguh2 sapa berair mata..nnakal la pop2 ni..mesti arep yg tulis ni

Hayyi: stay connected..

firdaus said...

hemh dari awal pagi sudah dibaca nukilan ini... namun hati berat untuk membalas...

di saat ini... yang kabur menjadi sedikit jelas... bila jasad yang berbicara hanya fikiran boleh mentafsir... tepat atau tidak tafsiran itu bergantung kepada hati yang menafsir...

yang pasti hingga kini, hati masih jauh... jauh dek tiupan badai... sayu ketepian...

tunggulah... tunggulah hati kembali... kembali dengan segar memandu fikiran mentafsir bicara...
baru kan bisa memberi jawapan...

~zukhruf~

yusmee said...

sedihnyo k.ngoh..emi nangis bila baca entry ni..tak tahu kenapa..mgkin ari ni ari sedih emi jgk kot..huhu..sambil2 baca sambil layan lgu ni..SELAMAT TINGGAL-FERHAD..tokleh nak upload sini..k.goh cr kat utube deh..pasti leleh la..huhuhu

ramizah said...

Emi sungguh memahami perasaan kngoh..
nanti nak dgr lagu Ferhad tu eh..mesti tgkap leleh..
tq emi for your comment

taban2 said...

terharu jugak...

terima kasih ustazah sbb datang ke majlis saya tempoh hari:-)

rasa terkilan tak sempat jumpa ustazah aritu. keluar rumah je ustazah dah balik. em..

insyaAllah takkan lupa ustazah dan semua pendidik saya. zaujah saya pun happy kenal ustazah.

jika ada kelapangan 2 april nanti, datang ye ke melaka:-)

doa guru juga yang saya cari. doakan kami:-)