Powered By Blogger

Tuesday, March 30, 2010

Pergi takkan kembali..( khas utk teman2 cik deen haq)

Hari ini adalah hari sedih bagi sebahagian student sya semester ini. Kawan sekuliah mereka telah pergi..pergi tanpa pesan, pergi tanpa mengucapkan selamat tinggal..pergi mengejut. Yg pasti kita sewajarnaya harus bersiap sedia untuk saat itu.
Begitulah resam dunia, yg hidup pasti mati..kita bertemu dan akhirnya kita berpisah..

Dalam kemuncak musim exam yg sedang berlangsung, pasti menjadi ujian pada teman sekuliah dan teman2 sebilik apa erti persahabatan bila berlaku kematian. Betapa mahalnya masa, saat dan ketika untuk dihabiskan dgn membca fatihah, yasin dan bertafakur seketika mengingati kebaikan arwah pada semua. Pasti ada yg snggup membilang waktu pada saat2 begini.. harap2 semua akan sedar, bahawa masa itu milik Allah semata2..Jika kita bertaqwa pada Allah , yakin pada Kekuasaan Allah pasti Allah akan mmebuka jalan untuk kita semasa exam nanti dgn pengorbanan yg kita buat. Jgn diungkit2 perngorbanan kita, belajarlah seperti biasa..

Sya harap, kalian semua yg alpa dgn exam dunia, akan terbangun dgn “wake up call” ini. Belajar dan mentelaah pelajaran jgn sampai mengabaikan hak org2 di sekeliling kita. Hak teman sebilik, hak kawan sepermainan, hak guru2 dan hak masyarakat . Jgn begitu taksub dgn exam seolah2 exam lah pemutus hidup dan mati kita. Buatlah berpada2dan jgn smpai lupa hak jiran kita.. Bila mereka sudah pergi baru nak menangisi kebaikan dia..bila mereka di depan mata, hak mereka diabaikan..kasih mereka dileraikan dan jiwa mereka dihancurkan..

Giliran kita bila pula…? Sudah cukup amalan utk di bawa..?

5 comments:

tuan punya "kereta" said...

ustazah..thanks for ur reminder..trsdar sy..jgn abaikan hak2 yg spatotnye..ya allah aku manusia lemah..

Norzam Nabilah said...

ustazah. tima kaseh ats peringatan.
masih lg teringat wajah arwah.
teringat wajah ibu dan ahli keluarga arwah.
insyaAllah sme kte tingkatkn amal utk d bawa ke sne.
amin.

daniel yusof said...

thanks ustazah...walupun kita tak redha dia pergi...tapi bila Allah dah panggil...sesaat pun Dia takkan bertangguh...moga menyusulnya kita suatu hari nanti membawa tiket yang valid untuk check in ke dalam Jannah Nya

ramizah said...

kita manusia yg lemah dan mudah lupa..lantas kita kena sentiasa diingatkan..
Kita kena redha yg dia sudah pergi dan takkan kembali..dan kita kena besiap sedia untuk di jemput olehNYA..

FARHAN ALIA said...

betul.saya setuju apa yg ustazah katakan.
sebagai student, kte perlu jaga hak Allah,hak org lain.
terima kasih ustazah.