Powered By Blogger

Wednesday, June 23, 2010

Bunyi Hp V Kawan

saya ingin menegur kepada sesetengah kita yg suka menjawab telefon bila bercakap dgn tetamu di hadapan kita. Mentang2 lah ada hp kita jadi hilang hormat pada tetamu dan guru atau sesiapa yg bercakap dgn kita.

saya rasa mereka ini merasa menjawab pnggilan hp adalah lebih utama dari melayan org yg di hadapan kita. jarang sangat sya berjumpa dgn org yg "ignore" bunyi hp dan mnymbung perbualan dgn teman di hadapan kita. ada juga sesetengah student (yg kurang asam)yg dtg buat consultation dgn saya, snggup meminta "excuse me" utk menjawab telefon kwan2 mereka atau sesiapa saja. Sya sendiri, bila ada student atau tetamu di dalam office tidak sesekali mnjawab pnggilan jika ada tetamu di hadapan saya, melainkan saya memang menuggu pggilan kecemasan itu..

Di dalam mesyuarat ada ramai di kalangan kita yg tidak menukar status hp kepada silent mode. Malah ada yg tak segan silu menjawab talipon smasa di bilik mesyuarat. Begitu juga di dalam hall semasa seminar atau confernce sdg berlangsung, pelbagai bunyi boleh kita dgr..

Sya memandang isu ni sebagai mereka yg tidak ada sivik. Teknologi kini, sedikit sbyk telah merobek nilai2 murni pada setiap individu..sikap hormat sudah terhakis tanpa kita sedari dan sekaligus melukai hati teman sendiri..

p.s. kau diam membisu..kau sudah kehilangan ku..

2 comments:

incek.loyer said...

salam ustazah..

err.. cmna kita nk tahu panggilan 2 urgent k x klu x agkat??

ramizah said...

hormat kwan depan mata dulu..kalau urgent dia akan call lagi, kan? sy tak kan jwb call kalau sy sdg berckp..tapi kalau 3-4 kali call sy akan jwb itu pun setelah minta exuse dan menjelaskan keadaan sebenar pada teman di dpn mata..