Powered By Blogger

Tuesday, June 1, 2010

untuk menjadi insan yg terbaik..

Untuk menjadi insan yang terbaik kita mesti berpegang pada 4 perkara;

1. Ilmu pengetahuan- Hendaklah kita selalu mengemaskinikan ilmu yg kita ada. Ilmu bukan setakat yg kita pelajari secara formal tetapi juga tidak formal seprti melihat pengalaman orang lain.

2. Kesedaran- Kesedaran berlaku disebabkan oleh beberapa faktor, mungkin dari pengalaman sendiri tentang sesuatu perkara menyedarkan kita perihal kepentinagn utk mendalami ilmu tersebut.

3. Kemahuan- Sejajar dgn pepatah melayu, " bila ada kemahuan di situ ada jalan". Ataupun bila kita memberi komitmen pada sesautu perkara, kita akan mencari jalan untuk mencapai kemahuan kita itu.

4. Kesabaran- Dalam mencapai misi kita pasti ada halangan di tengah jalan. Justeru hendakalh kita bersabar menghadapinya. Sabar bukan saja dalam kesusahan, sabar juga perlu ada bila kita dalam kesenangan dan kegembiraan. Dek kerana terlalu gembira dgn result exam yg kita dapat, mungkin ada yg melompat keriangan dan menjerit sekuat hati sehingga hilang rasa malu pada diri sendiri..Dalam kesabaran kita panjatkan doa kita pada Allah utk memudahkan perjalanan hidup kita..

Wallhua'lam

p.s.the one who loves you will make you weep..

2 comments:

FA said...

insyaAllah..i am still trying kak ngoh..sentiasa kena work hard for this..thanks for this entry,simple tapi penuh makna..:D

ramizah said...

bereh...adek kena jadi yg terbaik!