Saturday, May 7, 2011

Mayat Osama dibuang ke laut..kenapa?

Osama Bin Laden sudah mati? Kalau lah benar, maka ucapan doa Innalillah wainna ilaihi raajiuun saya ucapkan. Kalau tidak benar, tidak mengapa lah. Yg pasti semua yg hidup pasti akan merasai kematian.

Bila Presiden Obama menyatakan bhwa mayat Osama telah dibuang ke laut, saya amat terkejut. Terkejut kerana saya tertanya2 kenapa tidak ditunjuk saja mayat itu kepada dunia. Juga, kenapa begitu tergesa2 sekali membuangnya ke laut? Biasanya mayat org yg dikehendaki ini, di buat post mortem atau dipamer pada org ramai. Pelik sungguh.

Dari segi aspek yg lain,sya rasa tindakan yg dibuat oleh Amerika itu adalah satu penghinaan pada agama islam. Ini adalah kerna di dalam Islam, setiap mayat org Islam perlu di mandi, kapan, disembahyangkan dan ditanam di dalam kubur. Itulah hukum Islam ( melainkan yg mati syahid). Tidak ada rasa hormat pada agama Islam telah ditunjukkan oleh Pentadbiran Obama.

Begitu juga semasa hukuman gantung yg dijalankan kepada Saddam Hussein yg dibuat pada pagi raya Aidil Adha. Ini juga satu penghinaan terang2an pada agama Islam dan umat islam seluruhnya.

Di dalam hukum jenayah Islam, ada beberapa etika yg perlu diambil kira seebelum melaksanakan hukuman hudud. Antaranya, hukuman tidak akan dijalankan jika cuaca sangat panas. Rasulullah memastikan cuaca redup dan nyaman agar tidak menyiksa pesalah. Hukuman juga tidak dijalankan pada Hari Raya sebagai menghormati pesalah utk menunaikan perkara2 sunat di hari raya. Jika pesalah itu adalah org tua maka, jalan lain yg lebih "selesa"
akan dipilih agar tidak menyiksa pesalah. Itulah etika hukuman di dalam hukum jenayah Islam.


p.s. kau yg perasan...

2 comments:

Adrina Adi said...

betul tu Kak Ngoh. something fishy is going on.

ramizah said...

yup! we will wait and see what will happen next in this world after the death of Osama...