Powered By Blogger

Wednesday, May 25, 2011

Perpustakaan dan saya...

Tadi saya pergi ke perpustakaan. Sejam lebih juga saya di sana. Tempat pertama yg saya tuju bila ke library ialah ke sudut New arrival books. Mula2 saya ke tingkat dua dan meneliti mana2 buku yg menarik perhatian saya sambil membelek2 tarikh bila buku itu diterbitkan. Kadang2 tak semestinya buku yg terbaru itu diterbitkan pada tahun ini, tetapi kdg2 buku2 itu sudah lama ditulis tetapi telah diberi nafas baru dalam bentuk edition atau diterjemahkan ke Bahasa melayu atau Bahasa Inggeris. Buku2 yg menarik perhatian saya adalah mengenai gender issues, muslim minority dan juga Islamic legal system. Ada juga buku lain yg tidak berkaitan (dgn pengajaran saya tetapi tetap menarik perhatian saya iaitu mengenai akhlaq, iman dan buku2 sejarah. Kemudian saya akan naik ke atas, iaitu tingkat tiga utk melihat buku2 berkaitan dgn teaching dan juga isu2 di asia tenggara. Buku2 mengenai teaching ini selalu saya pinjam demi utk mengasah cara pengajaran saya di dalam kelas dan bagaimana utk menangani student yg bermasalah. Akhir sekali baru saya ke level law iaitu di tingkat bawah utk meninjau2 buku terbaru mengenai Undang2 samaada Islam atau pun common law. Biasanya buku law tak boleh pinjam, jadi belek2 dan membaca apa yg berkenan. Kalau rasa ianya penting, saya akan fotostat.

Sebelum keluar saya akan singgah ke Light Reading section, melihat buku2 mengenai self motivation, novel2 dan buku masak. Kalau ada yg bekenan, saya akan pinjam. Demi untuk anak2 tercinta.

Bila saya keluar dari library, perasaan gembira dan puas hati selalu di hati...dapat melihat ilmu yg disimpan di dalam library untuk rujukan semua.. tetapi pada masa yg sama, terfikir yg ilmu ini bukan hanya utk diterokai tetapi utk diamali...

Semoga kita beramal dgn ilmu yg kita ada dan juga jangan lupa utk berkongsi dgn mereka yg berminat utk mengetahuinya...


p.s. zaki, wafi dan lutfi...permata hati mama

No comments: