Powered By Blogger

Tuesday, May 3, 2011

My wish to William and Kate..

Hari jumaat lepas, 29 april, dunia menyaksikan salah satu perkahwinan bersejarah di dalam dunia monarki Britain apabila Prince William mengahwini Catherine Middleton yg sekarang ini dikenali sebagai Duke and Duchess of Cambridge.



Apabila saya menyaksikan sambutan perkhwinan mereka, saya juga tidak lupa pada kenangan tanggal 29 Julai 1981, apabila Prince Charles mengahwini Lady Diana Spencer. Pada masa itu saya berusia 12 tahun. Saya masih ingat bila saya melihat Lady Diana keluar dari kereta kuda dgn baju pengantin yg sangat2 cantik. Dalam fikiran saya, begini lah seorang puteri, cantik serba serbi...semuanya mahal dan unik. Senyum tak lekang dari bibir Diana dan Charles sebaik saja mereka selamat dinikahi oleh paderi di Westminster Abbey. Sungguh saya tidak lupa pada saat itu..juga saya tidak lupa pada tahun 1996 bila Diana bercerai. Sebetulnya, seorag puteri adalah manusia biasa yg hanya mahu kebahagiaan di dalam hidup dia. Peristiwa selepas itu, di mana Diana cuba mencari cinta sejati selepas Charles. Hidupnya dikelilingi paparazzi kemana saja dia pergi. Saya terfikir, susahnya menjadi public figure. Hatta ke gymnasium atau ke kedai diburu oleh media massa sebagai jalan utk melaris media masing2. Dunia pun seolah2 dahaga kepada berita Diana. Saya ingat selepas Diana mati pada 31 august 1997, dunia akan melupakan dari mencari kisah2 sensasi beliau, tetapi tidak. Setiap rahsia dikorek, setiap cerita ditokok tambah agar menjadi lebih sensasi dan kontroversi.





Saya pun tidak sangka, Allah memberi peluang kepada saya utk melihat William berkahwin. Dunia pasti akan memburu kehidupan William selepas ini. Adakah kisah cinta dia akan menerima nasib seperti ibunya? atau adakah William akan menjadi raja selepas ini? Yg pasti, setiap kali saya melihat William senyum, saya pasti teringat pada Diana..kerana senyumannya saling tak tumpah, seperti Diana. Mudah2an kalau lah William dan Catherine mempunyai anak perempuan, harap2 wajah anak perempuan mereka seperti Diana.




Saya cuma mendoakan satu saja, agar Allah memberi hidayah kepada mereka utk memeluk agama Islam dan mencari kebahagiaan di dalam agama yg diredhai Allah SWT ini..





p.s. Jauh pergi..tetapi lupa tidak sekali..

No comments: