Powered By Blogger

Saturday, November 3, 2012

Saat Manis di Aidil Adha 2012

Balik kampung untuk berhari raya Haji minggu lepas meninggalkan kenangan manis buat saya. Pertama, pada hari balik hendak pulang ke kampung, saya sekeluarga berpuasa sempena hari wuquf di Arafah. Pada tahun-tahun sebelum ini hanya saya seorang saja yang berpuasa, tapi kali ini anak-anak turut sama ( terutama Lutfi) serta Mere Zindagi. Macam biasa, kami menaiki pesawat balik ke Kota Bharu. Seingat saya tahun terakhir kami balik Kelantan menaiki kereta ialah pada tahun 2004. Selepas itu, saya dan anak2 sentiasa melalui jalan angin untuk pulang ke kampung.

Momen kedua ialah bila saya dapat membuat ibadah korban di kampung bersama-sama dengan adik beradik lain.Melihat bagaimana lembu kami dikorbankan membuat hati saya tersentuh sedikit tetapi cepat-cepat ingat bahawa lembu itu juga bersyukur menjadi "pilihan" untuk dikorbankan pada hari yang mulia itu.

Kemudian saya sendiri yang memotong daging bahagian saya dan dibagi2kan kepada jiran2 dan saudara mara di kampung. Semasa asyik memotong, saya teringat, dulu Ma lah yang sibuk memotong daging disamping menyiapkan makan tengahari untuk tetamu yg datang. Ma akan menjadi orang paling sibuk pada Hari Raya Haji. Alhamdulillah,  freezer yang saya belikan untuk Ma hampir 10 tahun lepas sangat berguna pada ma dan juga saudara mara lain.

Saat yg tidak dilupakan juga ialah bila mana saya serta makcik2 dan Ma memotong daging seberat hampir 40 kilo untuk dimasak sempena jamuan aqiqah anak sepupu saya. Itulah kali pertama memotong daging sebanyak itu. Maaf, tak sempat nak ambil gambar sebab sibuk dengan kerja2 di dapur. 

Mudah2an jika dipanjangkan umur ingin lagi saya bersama saudara mara lain membuat kerja-kerja begini pada masa akan datang. 

1 comment:

FA said...

haha,tu la byk gitumo daging...