Thursday, October 22, 2009

Hidup Bermadu..

Bila bercakap pasal bermadu ni, kita tidak akan terlepas dgn Filem Madu Tiga arahan dan lakonan Allahyarham P. Ramlee. Macam2 alasan akan dibuat agar dapat berkahwin lebih dari satu. Akhirnya, segala tembelang akan pecah dan kebenaran akan timbul jua jika kita tidak ikhlas dan jujur melakukan sesuatu.

Saya dimaklumkan oleh teman sepejabat yg juga merupakan prinicipal di asrama perempuan bahwa ramai pelajar2 perempuan membuat pengakuan yg mereka suka menjadi isteri ke2, ke 3 atau seterusnya..Menurut mereka, lelaki yg dah matang dan telah lama bekerja mempunyai simpanan yg yg byk dan juga harta yg berlebihan. Segala tuntuan wanita dipenuhi..justeru itu, mereka tidak2 ragu2 untuk di jadikan isteri ke 2.. Betul tu..statement sebegini buat saya sendiri dalam ketakutan. Ya lah mere zindagi pun mengajar jugak. Selalu je balik rumah bawa bunga, hadiah yg dibungkus rapi dan cantik, siap dgn bunga sekali..baju batik, coklat dan manisan2 yg sedap sekali..

Bila mendengar seorg teman sudah menjadi isteri, saya merasa sungguh gembira sekali..tapi bila diberitahu mnjadi isteri kedua.. terus hati mnjadi tawar, lidah pun kelu.. Betul, itu jodoh mereka. Mudah2an diberkati Allah s wt. Sya medoakn yg terbaik buat mereka sekeluarga.

Saya selalu ingatkan diri sendiri dan adik2 saya jgn ambil org lain punya..kita boleh kawin dgn org muda atau tua dari kita..biarlah diperkatakan org.. mulut org tidak boleh ditutup. mungkin itu sudah jodoh kita, tapi jgn ambil org lain punya.. Kalau mahu juga, minta la izin dgn yg pertama..tapi saya pasti jika ada keizinan pun, bukanya dari sepenuh ikhlas hati..Ada hati yg terluka dan merajuk..Mudah2an Allah melindungi kita..

Untuk yg hidup bermadu atau yg dimadukan, ingatlah....kebahagiaan kita bukan bergantung di atas seorg yg bernama suami tetapi pada Allah S W T. dan usaha kita sendiri untuk mendekatkan diri padaNya.

p.s bila saya secara berseloroh meminta mere zindagi kawin lagi, dia bilang..”an ideal marriage is between one man and one woman”…adus…chalte..chalte…

9 comments:

Ahlami said...

chalte chalte...kuch2 hota hai...hihi.
romantik abe ngoh...!

patunghujan said...

statement tu 100% agreed.ur husband always charming...

Adrina Adi said...

aduh, kalau la semua husband mcm uncle rashid. aman dunia.....

:)

mamodd363 said...

yosh.. terbaek la suami ustzh..
skang ni toksah kate pmpuan.. student laki yg mmg trang2 blajo lg pon dh pndi amalkan poligami.. huhu

ramizah said...

to everyone: doakan kami..and thank you very much for your support. Mahmud, betul ke gitu? masyAllah budak2 zaman sekarang

Kami said...

kpd mamod-strongly agreed..(was-was nk tulis tkut ustzh maroh ni)
..bkn stkat org bkhwin shj bniat utk pasang 2,malah yg tiada awek lg pn sdh mmsng cita2 sjk dr kcil lg bab hdup brmadu..maaf smua

ise3339 said...

tu la romantik jgk abe ngoh ni..
nnti nk blajar petua2 dr kk ngoh ni..utk mengekalkan kbahagiaan rumahtangga:)

ramizah said...

Ise: pandai ise ni ngusik..

patunghujan said...

sgt panas tajuk ni ye ustzh