Thursday, October 29, 2009

Kesedaran Sivik dikalangan kita

Semasa perjalanan balik ke rumah selepas mengambil anak dari sekolah, ada van sekolah yg juga membawa pelajar2 berada di depan kereta saya. Dalam van tu, saya perhatikan mereka sedang makan aiskrim dan juga makanan ringan. Sya asyik memerhatikan budak2 tu membuka pembalut aiskrim dan terus membuangnya di atas pembahagi jalan sebelah kanan. Seorang budak lagi, membuka pembalut biskut dan membuangnya di sebelah kiri..Van terus bergerak laju bila lampu hijau terpasang. Pembalut tu berterbangan di atas cermin kereta saya.

Hati saya sungguh kecewa dgn sikap budak2 dan pemandu van juga. Anak2 sya turut memerhatikan kejadian tersebut. Sya cuma bertanya kepada mereka, apakah silap budak2 itu? Mereka menjawab, mama diaorg tak ajar mereka.. ( pandai pula budak2 ni bodek aku) Kita masih kekurangan kesedaran sivik untuk menjaga harta awam dan kebersihan negara kita. Di mana silapnya budak2 ni yg menyebabkan mereka sanggup mengotorkan jalan raya dan bandaraya kita? Sya ada kakak yg tinggal di Singapura. Anak2 kakak saya itu, dari segi kebersihan dan menjaga harta awam, saya boleh kata 1st Class! Kalau sebut sja Singapura, pasti org yg telah ke sana, pasti terpegun dgn kebersihan negara itu dan kekuatan pelaksanaan undang2 jalanraya dan segala macam undang2 di sana.

Sebenarnya undang2 ni, jika ada tetapi tidak ada penguatkuasaan dan pelaksanaan, tiada org akan mengikuti dan menghormati undang2 smada undang2 manusia atau undang2 Allah..

Berbalik kepada isu budak di atas, saya rasa bermula dari rumah. Dari keluarga dan ibu bapa yg mendidik anak2. Sayang pada diri sendiri, harta dan sayang juga pada negara sendiri..penerapan nilai2 murni yg menjadi amalan setiap masa dan di mana kita berada..

6 comments:

fatien adibah said...

btol tuu sgt2..ado hari tu,adk tgk dio buang sampah tuu bukan dalam tong sampah tapi tepi tong sampah.tpi, bukan budak2,org tua da la...

Ahlami said...

paling xtahan...
make buah rambutan dale keto...
pastu punggg buang kulit rambutan tuhh kot tingkap..hahadoii....
sabar jer lahh..
kalu buang terus masuk tong smpah xpe..ni kena kete org lain..huhu..
0

Kami said...

payah nk selesai masaloh gni.
kesedaran tu ambil masa untuk dibentuk.
pernah skali(mybe lebih)..
sy naik moto dan tibe2 ada driver kereta buang puntung rokok yang bernyala lagi.. panas kot..
nasib baik xkene mata..
-Kawan Kamal-

Kami said...

terdetik hati sy nk komen..rasanya d kwsn kjiranan pn mslh bgtu brlaku kerap..kbnykn salah praktik yg spttnye hulur mee2 goreng klu jiran terhidu bau masakan tp sbliknye plastik mee cap sampan yg smpai dhdpn tangga..ish2..patut x ustzh bgitu?
-kamal-

ramizah said...

mie & che'adik:thank you for sharing your experiencewith me

Kamal & Kawe kamal:Kena buat juga, bira ambik masa pon. Mula2 sekali pada diri sendiri..

Kamal tu, nak mee goreng ko?

Kami said...

ustzh-buleh jgk mee grmg,lpr hujey2 ni-khalid..x molep tawar sj ustzh..

kwn kml-x bntuk lg oyp pyh dh,tra bntk dl..huhu..peace..