Powered By Blogger

Friday, July 2, 2010

Siapakah Pengurus hidup anda?

ada student memberitahu saya yg mereka sedih sebab akan grad lambat. Tidak bersama dgn kawan2 mereka yg lain. Sya tanya, apa yg menyebabkak grad lambat? dan apa istimewanya grad cepat? Antara sebab mereka grad lambat adalah kerana ada paper2 yg tak lulus atau terpaksa ambil cuti belajar atas sebab2 kesihatan atau masalah2 lain.

Sebenarnya kita mesti melihat punca sebenar bila situasi ini berlaku. Apa yg menyebabkan kita gagal? Apa silapnya? Kita perbetulkan di situ. Yg sudah tu, sudah lah..jgn diungkit2 lagi. Jika diungkit, hati sakit. Biarkan saja dan lupakan ia. Pandang ke depan. Tiada manusia yg sempurna. Tiada manusia yg tidak lupa.. Yg penting kita belajar dari kesilapan.

Katanya lagi, bila grad awal, boleh dapat kerja awal dan boleh kawin awal..( ececeh..itu niatnya) Dapat kerja ni, rezeki dari Allah. Dia yg menentukannya. Itu bukan formula yg tepat utk kita membuat kesimpulan.

Apa yg yg boleh saya simpulakn ialah ramai dikalangan kita bersikap sebegini disebabkan mereka lupa siapakah sebaik2 pentadbir dan pengurus dalam hidup kita..Hanya Dis sebaik2 pentadbir. Berlapang lah dada dalam segala hal nescaya hidup kita tenang dan damai.

p.s. Alhmadulillah..selesai

3 comments:

FA said...

betul tu..ada sesetgh org fikir grad awal, habis belajar cepat tu la yg dipndang hebatnya..padahal,semua Allah yg tentukan...kena post kat fb ni...:p

ramizah said...

thanks Dik! ada royalti nanti..

Wan Kamilah said...

Kak Lah pun setuju, ye la siapa la kita nak menentukn semua itu, sebagai manusia kita berusaha dan merancang, tp jgn lupa berdoa....insya allah.