Powered By Blogger

Monday, August 23, 2010

Kamu hebat?

Org yg hebat ni macam mana? Adakah kerana mereka bijak maka mereka dikatakan hebat? Atau kerana mereka sering ke masjid dan solat berjemaah maka mereka boleh dikategorikan sbg hebat? Atau mereka yg tidak pernah lupa utk solat dhuha atau solat2 sunat lain, maka mereka boleh dipanggil sbg org yg HEBAT?

Ciri2 org2 yg hebat adalah mereka yg menjaga hak Allah, hak org lain dan juga hak diri mereka sendiri. Bukan setakat ke masjid dan menunaikan solat berjemaah boleh kita pnggil dia seorg yg hebat jika bila sampai di rumah menyumpah seranah anak bini dan tidak bertanggungjawab kepada keluarga.

Mereka juga berjaya mempamirkan peribadi dan persenoliti seorg Muslim sejati seperti menjaga masa, menepati janji serta mempunyai keyakinan yg tinggi pada tahap kemampuan masing2. Mereka ini juga manusia yg hebat jika dapat melawan nafsu ammarah tetap bersikap tenang di dalam saat genting.

Jgn cepat melabel seseorg itu hebat hanya dgn melihat dari satu sudut. Luaskan pandangan dan lihatlah tingkah laku seseorg dgn mata serta hati kita.Jgn terpengaruh dgn apa yg terbukti di depan mata. Cuba berkawan, bergaul dan memerhati dari jauh siapakah si dia itu sebelum menggelarnya sbg manusia hebat.Bagi lah masa utk diri kita kerana masa penentu samada si dia itu memenuhi kriteria SIRIM yg dijanjikan oleh Allah...


p.s. teringat pada lagu Jamal Abdillah bertajuk Kehebatan Cinta ku...

6 comments:

FA said...

susah nak jupo org yg betul2 hebat..tapi bagi adek,kak ngoh hebat sebab kak ngoh menunjukkan contoh yang baik utk adek bradik,pemangkin utk blajar sungguh2..:)thanks kak ngoh..:D

hakim.halim said...

haha!! mne dapt idea tulis entry ni ustazah?

Danial Izzat Zulbahari said...

gitewww....

ramizah said...

adik bongsu sayang :-)
anak soleh: sudh gaharu cendana pula
Danial: awww!!

Ahlami said...

manusia paling hebat, yang harus kita sentiasa cintai dan rindui, Nabi Muhammad S.A.W. :)

Melur Jelita said...

Satu post yang sungguh baik, jah jelita.Peringatan untuk diri yang merasa hebat.


melurjelita.com