Powered By Blogger

Monday, August 1, 2011

Books...

Dah lama tak menulis pasal buku-buku baru baru dibeli dan dan sudah dibaca..




Kebetulan masa trip ke London baru-baru ini, saya sempat membeli dua buah buku di KLIA sebelum masuk ke departure hall.


Di sini ada 3 buah buku yg saya sudah siap dibaca..








Tajuk buku di bawah ini ialah "Princess". Buku ini saya baca semasa berada di Heathrow Airport sambil menunggu waktu masuk ke departure hall. Ianya siap dibaca sehari selepas itu.Ianya berkisar pada kisah benar yg berlaku pada salah seorang puteri dikalangan kerabat diraja Arab Saudi. Pada umumnya buku ini sangat memberi impak kepada sesiapa saja bila mengetahui status wanita pada mata lelaki arab. Sebaik sahaja habis khatam buku ini, saya merasa sungguh geram dengan budaya dan mentaliti lelaki Arab terhadap wanita. Walaupun saya tahu, tidak semua lelaki bersikap sedemikian tetapi sedikit sebanyak menjejas juga perasaan saya pada lelaki Arab2 ini. Apa yg boleh saya simpulkan ialah, situasi sebegini adalah budaya Arab, norma hidup mereka dan sesekali tidak "represent" norma dan hukum Islam.






Ini buku kedua yang saya baca. Buku ini mula dibaca semasa di KLIA sebaik saja dibeli. Buku ini menjadi teman saya semasa menunggu bas, tube, tren atau pun semasa di rumah sewa. Tajuknya yg menarik membuat saya menggelepar hendak mengetahui isinya secepat mungkin. Banyak tips yg boleh kita belajar daripada buku ini. Tetapi ada juga yg saya tak mahu ikut; contohnya " How to use your eyes to make someone fall in love with you". Tips macam ini buat kita jadi gedik dan gelenyar pulak :-) Apa2 pun yg kita baca, gunalah akal fikiran dan iman di dada untuk menapis apa yg baik dan tidak baik.








Akhir sekali, buku yg terakhir yg ingin saya paparkan di sini ialah " I Shall Not Hate". Ianya adalah hadiah seorang yg istimewa kepada saya.




Buku ini adalah berdasarkan kisah benar berlaku pada penulis buku, Dr Izzeldin. Kisah hidup dia sebagai budak lelaki Palestine yg hidup di bawah reglime Israel. Keinginan beliau untuk belajar dan menjadi seorang doktor agar dapat mengubah kualiti hidup dia dan keluarga. Dalam memenuhi hasrat dan cita2 belau pelbagai ranjau terpaksa dihadapi. Bukan setakat wang dan kemiskinan tetapi dari segi politik dan sosial juga terpaksa beliau hadapi. Walaupun ibunya mati disebabkan keengganan pihak ambulan Israel enggan membawa ibunya ke hospital serta 3 org anak perempuannya mati akibat peluru yg dilancarkan oleh Israel pada rumah dia, dia masih tidak membenci Israel. Dia masih menyimpan harapan agar ada satu episod baru dalam hidup dia agar Israel dan Palestine masih boleh bersama. Sebaik saja habis membaca buku ini satu keluhan berat dan panjang saya lepaskan berserta airmata mengalir keluar. Mudah2an saya mempunyai semangat seperti Dr Izzeldin.




Sempena Ramadhan yg mulia ini, marilah kita semua menggunakan peluang ini untuk membaca al Quran Di samping itu juga, tidak salah untuk kita membaca buku2 berfaedah lain agar dapat menambah ilmu dan pengalaman hidup.

Ramadhan al Mubarak untuk semua!

p.s. aku yg sudah tak diendah..bila hati sudah berubah...





6 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

KENA BAGI TIPS YG INI KT SYA " How to use your eyes to make someone fall in love with you". BLH KE?heheheheh

FA said...

eh kakngoh beli plok ko buku i shall not hate tu?ya Allah, tak ingt nok bagi ko kakngoh maso kkngoh kelik ari tuu..huhu..habis doh baconyo..

ise3339 said...

nice reviews kak ngoh, rasa mcm nk beli je buku i shall not hate tu...

Iffah Hidayati said...

buku saya beli, a doctor in the house saya tak habis baca lagi. baca entri madam terus teringat pasal buku yang tak habis baca lagi tu.

ramizah said...

Faez: hehehe..meh belajar dgn saya..tk yh baca buku tu..
Fatien: :-)
Syah: Pinjey hok kngoh la..
Iffah: wah! baca buku dr M? hebat ni..hehe..

Nor Shakira Nabila Bte Nor Azman said...

Ustazah,buku i shall not hate itu mesti menarik kan~~