Powered By Blogger

Sunday, August 28, 2011

Di sebalik Hari Raya...

Ayah Sid berada di sebelah kanan..






Nenek sebelah abah; cucu panggil dia Mok..



Nenek sebelah Ma; cucu panggil dia Chek..





Di sebalik kegembiraan kita untuk menyambut Hari Raya Aidil Fitri yg akan menjelang tiba tidak lama lagi, saya harap kita tidak lupa kepada mereka yg telah lama meninggalkan kita. Juga kepada mereka yg tidak bernasib baik utk berhari raya bersama keluarga. Sekaligus juga kepada mereka yg ditimpa malapetaka atau kehilangan org2 tersayang menyebabkan Hari Raya tidak lagi menjadi hari utk mereka bergembira.



Saya harap di sebalik kegembiraan itu mesti ada terselit perasaan prihatin kepada org2 di atas. Berpada2lah menyambut Raya. Bersederhanalah dalam semua segi, dari penyediaan kuih muih, baju raya dan tawa gembira. Ingatlah pada mereka yg tidak bernasib baik seperti kita.




Pada hari yg mulia ini, saya pasti merindui nenek2 dan bapa2 saudara saya yg telah meninggalkan saya. Saya amat rapat dengan mereka. Semasa kecil, saya selalu mencari nenek dan bapa saudara utk mendapat duit raya.


Walau apa pun, yg pasti kita juga akan menjejaki mereka suatu hari nanti..



Mudah2an sempena menyambut hari kemenangan yg akan menjelang tiba, sama2 lah kita kembali kepada fitrah; menjauhi sifat munafik dan prasangka dan saling bermaafan agar hati kita suci dan bersih.


SELAMAT HARI RAYA!! :-)



p.s. Chek, Mok, Ayah Sae, Ayah Soh dan Ayah Sid....rindu nyohs...

3 comments:

Iffah Hidayati said...

selamat hari raya aidilfitri =)

ise3339 said...

mok long sore lagi..
rindu mereka semua..

ramizah said...

yup..mok long...ingat hok lamo dulu

Iffah: maaf zahir batin...