Powered By Blogger

Sunday, August 21, 2011

Menjaga hak orang bukan Islam..

Baru-baru ini di dalam media massa ada menyentuh mengenai isu masjid di Pulau Pinang memasang bacaan al Quran al Karim dan juga tarhim pada waktu awal pagi sehingga menganggu org2 yg bukan Islam yg menetap di persekitaran tersebut.








saya terpanggil utk memberi reaksi dari isu tersebut. Patut ke tidak patut Jabatan Agama Islam melarang masjid di tempat itu dari berbuat sedemikian? Pada pandangan peribadi saya, patut. Larangan tersebut adalah mengikut lunas2 dan objektif shariah.








Bila kita hidup di dalam kelompok masyarakat org bukan Islam, isu2 sebegini perlu dititikberatkan. Ingin saya bertanya, adakah membaca ayat suci al Quran dan tarhim pada waktu pagi itu, hukumnya adalah wajib? Adakah ia menjadi satu asas bagi kemantapan akidah kita? Atau adakah ianya hanya sebagai salah satu furu' atau cabang dalam menegakkan syiar Islam? Secara jelas hukumnya tidak wajib. Objektif membaca Quran pada waktu pagi sebagai peringatan kepada umat Islam agar bangun pagi utk Qiyam atau subuh sudah menghampiri waktu. Tetapi jika hanya dua tiga kerat saja umat Islam di tempat itu ataupun pada masa yg sama menganggu ketenteraman org bukan Islam, maka tidak boleh kita melakukannya. Method of da'wah pun kena betul. Setiap hukum yg dikeluarkan oleh Majlis agama Islam atau Jabatan agama Islam perlu diambil kira dgn masyarkat setempat dan masa.








Semasa saya tinggal di jalan gombak, setiap pagi ahad, ada satu masjid di sana, selalu mengalunkan tarhim sebelum jam 5.30 pagi. Kemudian disusuli pula dgn tazkirah melalui pembesar suara hingga rumah saya yg jaraknya setengah KM itu dapat didengari. Tetapi saya tak faham satu butir pun kata2 dari penceramah. Yg saya dengar hanyalah tempikan suara beliau saja. Terfikir sebentar, adakah objektif memberi ceramah itu sampai? Kalau betul ada org mahu mendengar, silalah ke masjid. Saya pasti, org2 bukan Islam akan merasa tidak puas hati kerana pada hari minggu mungkin mereka mahu berehat dan melanjutkan tidur masing2. Yg penting di sini ialah sensitiviti kita pada hak mereka dan pada masa yg sama, kita mesti fikir adalah objektif kita utk berdakwah pada org Islam lain juga tercapai.








Maqasid Shariah perlu dilihat sebelum ulama' memberi hukum. Konsep daruriyyat, haajiyyat dan tahsiniyyat perlu difahami. Setiap hukum Islam perlu dilihat secara pragmatik dan bukan secara literal dan rigid.








Kadang-kadang kerana terlalu taksub dan rigid dgn hukum Islam, kita terlepas pandang terhadap hak2 org bukan Islam. Ilmu perlu digali, dikaji dan dikenal pasti yg mana sesuai dan dan yg tidak boleh dipakai. Pendapat2 ulama terdahulu perlu diterokai agar kita tiada prejudis pada satu2 mazhab.








Lagi satu yg penting, dakwah pada org bukan Islam. Berdakwahlah dgn mereka dgn amalan dan perbuatan kita kerana ianya lebih berkesan dari pembesar suara...








Basshiruu wala Tunaffiru.. Berilah khabar gembira (semasa berdakwah) dan janganlah kamu membuat mereka lari..( dari mendengar dakwah kamu)! ( maksud hadis)








p.s. menghitung hari...

3 comments:

Shahir said...

Sangat setuju dengan ustazah. Islam itu aman cantik dan indah, tapi imej itu sedikit punah, kerana sikap segelintir masyarakat yang kurang 'panjang akalnya' dalam menzahirkan dakwah.

Salam ramadhan di dalam kelana hari-hari terakhir mencari rahmah. :)

ramizah said...

terimakasih shahir...

salam kelana juga dari saya :-)

Mimi said...

"Basshiruu wala Tunaffiru.. Berilah khabar gembira (semasa berdakwah) dan janganlah kamu membuat mereka lari..( dari mendengar dakwah kamu)! ( maksud hadis)"

The "janganlah kamu membuat mereka lari" is not easy so usually I am more subtle in my approach with people. Most people just shut themselves off automatically when you try to talk about Islam so my approach varies according to the person. But I usually start with something that they can identify with, which makes them more open to listening and finding out a bit more.

And the best way to berdakwah is always to show a good example. People tend to create an image of Islam based on what they know about the Muslim person that they know.