Powered By Blogger

Tuesday, October 4, 2011

" Kamu nak kawin ni, ada duit tak?"

Soalan di atas, saya tanya pada seorang pelajar saya yg menyuarakan hasrat hatinya utk melangsungkan perkahwinan pada masa yg terdekat ini.

Sambil tersenyum dia bertanya balik pada saya. " Kenapa perlu tanya soal duit? Adakah duit adalah penentu samaada saya patut berkahwin atau tidak? "

Ya betul..duit adalah penentu samaada kamu sudah bersedia utk menunaikan tanggungjawab untuk mengemudi satu institusi yg teramat penting dalam sebuah masyarakat.

Duit di sini bukan bermaksud literal sahaja. Maksud duit di sini adalah lebih kompleks. Ia mencakupi kemampuan seseorang lelaki utk menjadi pemimpin sebuah rumahtangga. Kepimpinan ini terbukti apabila lelaki yg bernama suami ini tahu bagaimana utk mendapat sumber pendapatan agar dia dapat memimpin keluarganya. Kepimpinan lelaki juga akan terserlah bila dia dapat mengatasi segala masalah dengan kebijaksanaan, pengalaman dan kreativiti yg dia ada. Sifat kepimpinan seperti di atas bermaksud dia sudah berkemampuan utk berkahwin.

Di dalam satu hadis Rasulullah bersabda, " Jika diantara kamu ( lelaki2) mampu untuk berkahwin, maka hendaklah kamu berkahwin..."

Kemampuan di sini bermaksud dari segi fizikal dan mental. Fizikal di sini bermaksud, lelaki tadi mampu utk memimpin keluarga dgn mencari nafkah kepada keluarga beliau. Dia juga mampu utk mendidik dan mentarbiyah diri serta ahli keluarganya agar jauh dari api neraka. Lelaki semestinya ada ilmu rumahtangga. Ilmu yg melipuiti skill technical dan insaniyyah ( emosional) sesama manusia. Fizikal juga bermaksud, lelaki ini ( macam lagu anuar zain pulak!) sihat dari segi fizikal utk memberi nafkah batin kepada isteri. Kalau di dapati kamu tidak"fit" ( sendiri mahu ingat dan tahu la..) maka kamu tidak mampu utk berkahwin.

Kemampuan mental adalah bermaksud adakah bersedia utk berkahwin? Bersedia utk berkorban antara satu sama lain. Bersedia utk berhabis duit jika perlu. Bersedia utk menjadi ayah atau ibu atau atok dan nenek. Bersedia utk menerima keluarga isteri/suami seperti keluarga snediri. Bersedia utk berubah jika perlu. Bersedia untuk mencari idea agar kita sentiasa menjadi contoh yg terbaik kepada keluarga. Bagi saya, kemampuan dari segi mental adalah elemen terpenting dalam sesebuah perkahwinan.

Bila kita tahu kita sudah bersedia? Saya tidak boleh menjawab bagi pihak semua. Kita sendiri lebih tahu apa yg kita mahu, bila, di mana dan dengan siapa. Cinta yg kuat dan serta percaya bahwa dia adalah pilihan hati adalah naluri perasaan yg Allah ilhamkan dalam jiwa kita bersumberkan banyak mana hubungan kita dgn Allah..

Secara peribadi, saya hanya mahu berkahwin yg berani meluahkan perasaan hatinya kepada saya. Seseorang yg menyintai saya sepenuh hati walaupun saya sendiri tidak pasti adakah saya seperti dia. Bagi saya, cinta itu boleh dipupuk, boleh berkembang jika si dia itu pandai mengambil hati.

Janda, dara atau balu, duda atau jejaka, adalah "nama brand" sahaja. Begitu juga usia. Ia bukan penentu kebahagiaan .Yg penting adalah kematangan fikiran dan keseragaman arah berfikir adalah penentu segalanya.

Ingatlah, bila ada cinta, pasti ada kehidupan untuk kita lalui bersama...Cinta juga tidak semestinya kita perlu bersama...kadang-kadang ada cinta tetapi kita tidak ditakdirkan untuk bersama...tetapi kehidupan tetap ada dan perlu diteruskan....

4 comments:

Shahir said...

Entri ni meme terbaik lah 'mama' :P

"Janda, dara atau balu, duda atau jejaka, adalah "nama brand" sahaja. Begitu juga usia. Ia bukan penentu kebahagiaan .Yg penting adalah kematangan fikiran dan keseragaman arah berfikir adalah penentu segalanya." (saya suka ayat ni)

ramizah said...

:-) dgr cakap mama ya shahir..

FA said...

penuh bersemangat baca entry ni.hehe.sama2 bersedia, there will be the right time with the right person.:))

nice entry kak ngoh!

ramizah said...

my pleasure dek (^^,) see you this friday!!