Powered By Blogger

Tuesday, July 27, 2010

Hari yg panjang..

Hari ini dipenuhi dgn memberi nasihat pada student dari pagi sampai ke tengahari.

Student yg pertama mengunjungi saya ialah pelajar dari Albania meminta nasihat tentang cara2 hendak belajar Law dan bagaimana nak score CGPA 3.5. Dia masih lagi di tahun satu semester pertama. Secara umumnya, hendaklah metod belajar betul dan mendapat markah yg baik di dalam mid semester test dan bolehlah kita membuat perkiraan tentang kebolehan kita untk final exam.

Student yg kedua ialah pelajar undang2 syariah yg sudah di tahun akhir semester akhir, tetapi bercadang utk menukar stream ke civil. Ini kes senang je. JANGAN tukar! Macam org kwin 4 tahun, dapat anak 4 org tiap2 tahun dan pergi honeymoon sana sini dgn suami, tapi tup tup, bertanya pada diri sendiri, aku ni cintakan suami aku atau tidak? Ishk2.. Student ini tidak pernah fail mana2 sabjek, cuma tidak cemerlang sahaja.

Student yg ke tiga adalah student saya sendiri dtg utk membincangkan masalah pelajaran dan nota ICLnya. Dgn senang hatinya sya memperbtulkan nota2 di dalam buku nota ICL dia. Terutama ayat2 Quran, hadith dan legal maxim. Walaupun sya rasa tulisan saya dah cukup betul di whiteboard, tetapi biasalah, bila ex maahad menulis,tulisan arabnya agak advance. Manakala student tersebut masih dlm “kelas tadika fardhu ain” gagal membaca tulisan sya itu. Oleh yg demikian tulisan arab saya yg besambung2 itu tidak dapat difahami. Sya tak salahkan dia..

Pukul 5.15, seorg lagi yg "ditunggu2" sudah kunjung tiba..Biasalah, student macam ini kena bagi khutbah sikit dari "Imam Wanita" di atas mimbar buatan sendiri. Harap2 khutbah tadi bertahan sampai ke akhir semester ini. InsyAllah.

Selain student2 di atas, sy juga diterjah oleh student2 lain ;lama,semasa dan baru.

Akhirnya hari ini sya tidak kesempatan utk makan tengahari..Fikir2 sekali allowance utk academic advisor ni kena naik la tahun ni..  Letih tau bagi khutbah ni..*sigh*

p.s. jgn lupa beli mancis tau!

4 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

mancis nk bwt apa?

ramizah said...

errr..nk buat apa ek? hmm..tak leh cakap..sshhh..

FA said...

laa...baru jah nak tnyo pasal mancis tuu..huhu..
waah,layan student sapa ko xdae lunch nah kak ngoh.sgt komited..:0

ramizah said...

adik pun nk tau jugok? ishk2.. :-)