Powered By Blogger

Friday, June 24, 2011

Apa yg saya buat di pejabat...

Dah lama saya tak update pasal student. Ya lah, macam mana nak update, student tak ramai. Sekarang ini tengah cuti semester tetapi ada beberapa course ditawar pada semester ini. Hanya beberapa kerat je lecturer mengajar sem ni. Dan saya tergolong di kalangan mereka yg tidak mengajar.

Ada juga berjumpa dengan student yg agak terkejut bila melihat saya ada di kampus setiap hari. "ustazah buat apa kat office? Kan tak ada kelas?" " Ustazah datang hari-hari ke?" Soalan2 sebegini adalah biasa ditanya kepada saya.

Walaupun saya tak mengajar, saya mesti datang ke pejabat hari-hari. Kalau tak nak datang, saya mesti ambil cuti.

Apa yg saya buat sepanjang cuti ini? Adalah beberapa benda yg dibuat selain dari facebooking dan blogging :-)

Sekarang saya tengah membuat research mengenai lanun-lanun di Somalia dan di selat Melaka. Sebelum ni saya tahu pasal Johny Depp saja sebagai Pirates of the carribean, rupa2nya lanun2 somalia ni lagi gempak dari Johny Depp. Ini bukan bidang saya, tetapi sekurang2nya saya mahu belajar mengenai isu lanun2 ini. InsyAllah saya akan bentangkan kertas kerja mengenai lanun2 di Somalia ini di University of Oxford pada 2o julai nanti. Saya sedang merancang utk menulis mengenai status of fatwa and mufti in the Malaysian Court; Sivil and Syariah court. Sekarang tengah mencari bahan2 utk menulis. Paper ini akan dibentangkan ( insyAllah) di National University of Singapore pada bulan November tahun ini.

Semasa cuti juga ada beberapa meeting yg perlu dihadiri agar dapat kita membuat keputusan secara syura. Ada Seminar Isu-isu di Mahkamah syariah ke 13 yg akan berlangsung pada bulan october ini dan saya sebagai timbalan pengarah utk seminar tersebut.

Masa cuti panjanglah, lecturer2 kena update courseoutline sabjek masing-masing. This is a painstaking job; mental and physical.

Ada juga program community service yg perlu kita hadiri agar kita dapat juga berkhidmat kepada masyarakat umum.

Akhir sekali aktiviti yg tidak berkaitan dgn akademik tetap tersangatlah penting iaitu berjalan-jalan ke jalan TAR, membeli tudung mortada atau melihat kain2 terbaru utk dibuat baju di Nagoya,Kamdar dan Harrisons. Aktiviti2 ini adalah "rukun hidup" saya setakat ini sebagai jalan utk melepaskan tensen dan therapy pada segala masalah dalam hidup.

p.s. nak balik kampung.....

4 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

nk turun kl,jalan tar time weekend ckp laa,takde aral, insyaAllah blh jumpa

ramizah said...

betul tu Faez..nanti kita date ek?

Ahlami said...

X lamo doh kei nk balik deh. 15july deh ? kakngoh, nati kito g Semua House tu deh. Hehe first time ami nok g nih

seri pagi said...

wish you all the best..